Nyheter

Hög användning av elsparkcyklar

Nyheter Värnamoborna använder Tier Mobilitys elsparkcyklar flitigt, visar statistik som tidningen har tagit del av.  

Värnamoborna använder Tier Mobilitys elsparkcyklar flitigt, visar statistik som tidningen har tagit del av. Arkivbild.

I april 2024 rullade Tier Mobilitys elsparkcyklar ut på Värnamos gator. Snart har ett halvår av satsningen passerat och företaget har fått fram statistik över användningen. Så här ser användningen ut:

Antal resor: 18 939 

Antal körda kilometer: 28 649 

Antal kilometer per resa i genomsnitt: 1,5

Antal minuter per resa i genomsnitt: 8,25

Satsningen på 150 elsparkcyklar för uthyrning i Värnamo stad har varit omdebatterad bland er läsare. Läs mer nedan:

LÄS MER:  Elsparkcyklar på plats i Värnamo

LÄS MER:  150 elsparkcyklar lanseras nästa vecka

LÄS MER:  Läsarna: Nej till elsparkcyklar

LÄS MER:  Policychefen svarar politiker: "Vissa invändningar bör tas på allvar"

LÄS MER:  Politikern om elsparkcyklarna: "Vad är detta för påhitt?"

LÄS MER:  Blandade känslor bland politikerna om elsparkcyklar

LÄS MER:  Policychefen: Det här gäller för elsparkcyklarna

LÄS MER:  Vill hyra ut 150 elsparkcyklar i Värnamo

Taggar

Dela


4 reaktioner på Hög användning av elsparkcyklar

1,5 km per lån! Vilken av användarna, mest ungdomar, klarar inte att gå den sträckan?
Befrämjar också i hög grad hälsan för ett framtida bra liv.
Snacka om onödig pryl.

Tiers elskotrar i Värnamo är olagliga på grund av för hög effekt och det vet företaget samt även ansvariga i kommunen. Tier har i Remissvar till infrastrukturdepartementet DnrI2021/02587 därför inkommit med följande:

”Vi ser positivt på att Transportstyrelsen skyndsamt vill ta bort begränsningen på 250 watt av motoreffekt på icke-självbalanserade cyklar utan tramp- eller vevanordning. Vi delar Transportstyrelsens slutsatser om att det bör ske främst av trafiksäkerhetsskäl, vilket är samstämmigt med den evidens som finns på området, men även för att harmonisera med EU:s befintliga regelverk.

Enligt lagen: Om elsparkcykeln går snabbare än 20 kilometer i timmen eller har en högre kontinuerlig märkeffekt än 250 watt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Det som ligger närmast tillhands är att elsparkcykeln klassas som moped, med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik. källa: https://www.regeringen.se/contentassets/a96da7cf5e2d4dc19510416dd54d0c6d/tier-mobility-sweden-ab.pdf

Lämna ett svar