Nyheter

Policychefen: Det här gäller för elsparkcyklarna

Nyheter Dan Nerén på Tier Mobility ger en inblick i elsparkcykeln som fenomen och berättar om företagets fordon.

Dan Nerén på Tier Mobility ger en inblick i elsparkcykeln som fenomen och berättar om företagets fordon. Pressbilder: Tier Mobility

Med anledning av nyheten att Tier Mobility Sweden vill hyra ut 150 elsparkcyklar i Värnamo bad vi policychefen Dan Nerén att redogöra för elsparkcykeln som fenomen, vad som gäller för att framföra dem och att berätta om företagets egna elsparkcyklar. Så här svarar han:

– Elsparkcyklar klassificeras som cyklar och omfattas därmed av samma trafikregler som gäller för vanliga cyklar och elcyklar. De är tillåtna att användas på vägar och cykelbanor.

– Det finns ingen åldersgräns enligt lag då elsparkcyklar klassificeras som cyklar. Trots detta har vi infört en egen åldersgräns på 18 år, vilket tydligt anges i våra användarvillkor. Vid missbruk har vi befogenhet att stänga av användare. Enligt lag krävs ingen hjälm, men vi rekommenderar starkt våra användare att alltid använda hjälm och följa gängse trafikregler för ökad säkerhet.

– Enligt lag får elsparkcyklar inte framföras med en hastighet över 20 kilometer i timmen. Våra fordon har således en maxhastighet på 20 kilometer i timmen. Genom digital geofencing samarbetar vi med kommunen för att definiera de områden där våra elsparkcyklar kan användas. Samma teknik används också för att ange parkeringsplatser och parkeringsförbudszoner, körförbudszoner och lågfartszoner, som exempelvis på gångfartsområden där hastigheten automatiskt sänks. Våra användare måste via appen ta en bild via avslutad resa för att påvisa att en godkänd parkering genomförts. Vid upprepade parkeringsförseelser har vi möjlighet att både varna och stänga av användare.

– Våra elsparkcyklar är utrustade med utbytbara batterier, dubbla bromsar, stötdämpare, robusta hjul, stabil ståplatta, lyse, reflexer, blinkers, ringklocka och ett stabilt dubbelstöd som har testats i vindtunnel och klarar vindhastigheter upp till 55 kilometer i timmen, vilket innebär att de inte välter av sig själva.

– Våra elsparkcyklar har en livslängd på över 5 år och genomgår regelbundet underhåll för att alltid vara i optimalt skick för användning. Med utbytbara batterier behöver de inte tas in till vårt lager vid laddning, i stället byter vi batterierna direkt ute på stan när de når en kritisk nivå. Under dessa batteribyten genomför våra medarbetare även en så kallad hälsokontroll på fordonen för att säkerställa att de är i fullgott skick. Vid behov av reparationer tas de i stället in till vårt lager för en översyn. Samma personal ser även till att flytta fordon om de mot förmodan har felparkerats i linje med den med kommunen överenskomna parkeringsmodellen som tillämpas.

Taggar

Dela


Läs mer

Vill hyra ut 150 elsparkcyklar i Värnamo
Etableringsgruppen om elsparkcyklarna: ”Positivt att kunna ställa villkor”

2 reaktioner på Policychefen: Det här gäller för elsparkcyklarna

Det är nog dags för denna kommunen att byta ut personerna, skit bakom spakarna är ju bara förnamnet. Skämmigt att bo här.

Några människor bor tyvärr i konstant missnöje. Det är synd att du inte kan uppskatta framsteg och förnyelse i stället för att hänga upp dig på negativitet. Värnamo förtjänar en positiv inställning och framåtblickande invånare.

Kommentarsfunktionen är stängd