Nyheter

Vill hyra ut 150 elsparkcyklar i Värnamo

Nyheter Värnamo kommun kan bli 150 elsparkcyklar rikare. – Värnamo är en kommun som aktivt främjar hållbar mobilitet och ökad tillgänglighet i staden, säger policychef Dan Nerén. 

Snart kan stadskärnan fyllas med elsparkcyklar. Bild: David Alin  [1/3]

Företaget Tier Mobility Sweden AB har ansökt om tillstånd för att få hyra ut elsparkcyklar i Värnamo under perioden den 1 mars 2024 till 31 mars 2025. Pressbild: Tier Mobility  [2/3]

– Vår kommande satsning i Värnamo är en del av vår strävan att erbjuda hållbara och tillgängliga mikromobilitetstjänster. Vi har sett en lucka i utbudet av mobilitetstjänster i Värnamo och har i samråd med kommunen diskuterat om att detta skulle vara en lösning som är både intressant för kommunen och dess invånare, säger Dan Nerén, policychef på Tier Mobility. Pressbild: Tier Mobility  [3/3]

Företaget Tier Mobility Sweden AB har ansökt om tillstånd för att få hyra ut elsparkcyklar i Värnamo under perioden den 1 mars 2024 till 31 mars 2025.

– Vår kommande satsning i Värnamo är en del av vår strävan att erbjuda hållbara och tillgängliga mikromobilitetstjänster. Vi har sett en lucka i utbudet av mobilitetstjänster i Värnamo och har i samråd med kommunen diskuterat om att detta skulle vara en lösning som är både intressant för kommunen och dess invånare. En konstruktiv dialog och en positiv respons från kommunen ökar vår tillförsikt om att ansökan kommer att godkännas, även om vi är medvetna om att inget är klart förrän vi har fått det formella tillståndet, säger Dan Nerén, policychef på Tier Mobility. 

– Tier Mobility delar helt och hållet uppfattningen om vikten av att bidra till Värnamos hållbarhetsmål och ser vår satsning som en gemensam strävan för att göra staden mer miljövänlig och tillgänglig. 

– När det gäller hanteringen av delade elsparkcyklar inkluderar vår tjänst omfattande användarutbildning och en rad avancerade teknologiska lösningar, såsom geofencing (för korrekt parkering och att förebygga olämplig användning). Vi har även dedikerad personal för att hantera situationer där elsparkcyklar inte parkeras korrekt, samt en åldersgräns på 18 år för att säkerställa ansvarsfull användning av fordonen.

Hur ser era rutiner för skötsel och underhåll ut? Vad ställs för krav på förarna?

– Säkerheten har högsta prioritet för oss, och vi uppmanar våra användare att följa trafikregler, köra nyktert och använda hjälm. Vi ser positivt på att införa en promillegräns för cyklar, elcyklar och elsparkcyklar och hoppas på en nationell översyn i linje med Norges lagstiftning samt kommande lagstiftning inom detta område i Finland.

– Vår satsning i Värnamo är också i linje med kommunens strategiska hållbarhetsarbete och Sveriges klimatmål inom transportsektorn. Det svenska transportsektorns klimatmål är ambitiöst, med en plan att reducera utsläppen med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Med tanke på att sektorn för närvarande står för 30 procent av de totala utsläppen i Sverige och med rekommendationer från OECD:s International Transport Forum (ITF) som understryker behovet av att aktiv mobilitet, mikromobilitet och delad mobilitet tillsammans bör utgöra nästan 60 procent av städers transportsektor fram till 2050, blir det nödvändigt att aktivt överväga och implementera nya hållbara alternativ för att främja hållbarhet i vårt transportsystem. Med tanke på detta blir det än viktigare för svenska kommuner att aktivt överväga och implementera nya hållbara mobilitetsalternativ för att främja hållbarhet i vårt transportsystem. Vi på Tier är således stolta över att vara en del av denna övergång mot en grönare och mer hållbar framtid.

– I strävan efter hållbara städer bör delad mikromobilitet betraktas som en nyckelkomponent, menar vi på Tier Mobility. Denna transportform, i nära samspel med kollektivtrafiken, har redan i dag potential att minska vårt beroende av privatbilar och samtidigt möjlighet att bidra till en omformning av stadsplaneringen, där människan står i fokus snarare än fordonet. På Tier Mobility ser vi redan att en betydande andel av våra användare väljer vår tjänst för att ersätta bilresor, samt att en stor andel av resorna sker i kombination med kollektivtrafik. Resultaten från vår senaste användarstudie, där vi intervjuade över 8 000 personer i olika städer, visar att i 17,3 procent av våra resor redan idag ersätter bilresor. Resultat från RISE-projektet ”e-Spark” belyser dessutom att elsparkcyklar primärt används för korta sträckor, ofta i arbetspendlingssyfte, och att majoriteten av användarna i många städer i dag är medelålders, vilket bryter mot den stereotypa bilden av nöjesåkande unga vuxna.

2023 blev Värnamo kommun ”Årets friluftskommun”. Ser du att en sådan här satsning bidrar till eller motverkar folkhälsa? 

–Att delad mikromobilitet vid vissa tillfällen ersätter kollektivtrafik, promenader eller cykling är ett faktum. Frågan är om detta nödvändigtvis bör ses som något negativt, eller snarare som en anpassning som ökar flexibiliteten i stadens transportekosystem. Människors transportbehov varierar, och ett mångfaldigt utbud av klimatsmarta alternativ är nödvändigt. Varje resa utan utsläpp bidrar till att minska stadens beroende av fossildrivna bilar, oavsett syftet bakom resan. Kritik mot delad mikromobilitet för att ersätta korta promenader eller bussresor anser vi förbiser dess viktiga bidrag till en hållbar stadsutveckling. Med likvärdiga utsläppsnivåer som kollektivtrafiken bör delade elsparkcyklar redan i dag anses utgöra ett värdefullt tillskott. Mikromobilitetstjänster behöver inte endast vara ett komplement utan kan formas till en central del av framtidens hållbara och levande städer. Vi är således övertygade om att våra delade elsparkcyklar kan erbjuda ett hållbart alternativ som ett komplement till kollektivtrafiken och bidra till att minska bilberoendet även i Värnamo. 

– Vårt mål är att erbjuda ett smidigt och kostnadseffektivt mobilitetsalternativ som komplement till kollektivtrafiken som framgångsrikt kan konkurrera med kortare bilresor både när det gäller tid och kostnad. Vi ser därför fram emot att introducera våra delade elsparkcyklar i Värnamo till våren, särskilt med tanke på att Värnamo är en stad som så aktivt främjar hållbar mobilitet och ökad tillgänglighet. Tillsammans med kommunen hoppas vi nu kunna bli en positiv kraft för staden i linje med dess hållbarhetsmål.

Taggar

Dela


Läs mer

Policychefen: Det här gäller för elsparkcyklarna
Etableringsgruppen om elsparkcyklarna: ”Positivt att kunna ställa villkor”
Etableringsgruppen om elsparkcyklarna: ”Inga ekonomiska åtaganden”
Blandade känslor bland politikerna om elsparkcyklar
Politikern om elsparkcyklarna: ”Vad är detta för påhitt?”
Förvaltning svarar på skrivelse
Policychefen svarar politiker: ”Vissa invändningar bör tas på allvar”

31 reaktioner på Vill hyra ut 150 elsparkcyklar i Värnamo

Låt oss tillåta människor att utöva sin fria vilja och göra sina egna val. Ingen tvingas ju att använda en elsparkcykel.

Varför är en del människor så rädda för innovation här i Värnamo?

Vi vill väl ändå inte leva i ett förmyndarsamhälle.

Ut och njut i vårsolen. Allt nytt är inte ont. Så fort går de inte. Funkar perfekt när jag kommer till storstan och då är jag ändå äldre än de flesta.

Elsparkcyklar är något jag använder nästan varje gång jag åker till Stockholm eller Göteborg. Kul är det och inte alls så farligt som många vill få det till. Smidigt och miljövänligt. Jag kommer att köra och då är jag ändå ingen ungdom. Lev lite och njut av våren när den kommer

Äntligen! grymt smidigt, kan vi bara få bort bilarna från centrum hade det varit ännu bättre

Modigt och helt nödvändigt! Elsparkcyklar är en bra och innovativ lösning som jag välkomnar med öppen famn. Visst finns det utmaningar, men så är det med det mesta i början. En eldriven EPA-traktor är också bra, om än inte för alla. Många bäckar små. Vi måste våga ompröva hur vi förflyttar oss i städer och mellan städer. Heja nytänk och hållbar mobilitet, heja lösningar! /S

Håller med de flesta som skrivit, låt oss slippa detta otyg, i andra städer ligger de och skräpar överallt, och att företaget tar ansvar för dessa tror jag inte ett dugg på. Efter att ha sett hur det fungerar i en stad jag tillbringar mycket tid i, samma cyklar kan ligga och skräpar i veckor.

Nej! Varför ska de ta bort dessa i våra storstäder. Men Värnamo vill satsa på detta.
Håller med alla andra detta kommer att ligga överallt även Lagan . Finns många cyklar som dyker upp och bara rostar. Tänk om.

I vilka städer har de förbjudits? Inget jag har hört om förutom möjligen i Paris, men fransmännen är ju också ofta väldigt konservativa. I Köpenhamn är de ju tillbaka i alla fall.

Förundrad över hur rädda många är för att prova något nytt. Dessa sparkcyklar har maxfart på 20 kilometer i timmen och kan begränsas till 7 när de är på gångfartsområden. Företaget kommer att ta ansvar för sin egendom. Vill vi verkligen inte vara med om någon som helst modernisering och hänga med i utveckling? Ska kommunen bestämma vem som får bedriva företag, hur och med vad? Nej! Fri företagsamhet med bra regelverk lär lösa detta. Så kom igen alla fegisar. Ha lite mod och tilltro till det nya och okända.

Helt enig! Att hålla fast vid det gamla hindrar oss från att omfamna positiva förändringar. Med tydliga regler och ansvarsfull företagsamhet kan vi främja modernisering och samtidigt försäkra oss om att det sker på ett ansvarsfullt sätt. Låt oss släppa rädslan för det okända och välkomna förändring!

Det räcker med cyklisterna som far fram som de vore odödliga i trafiken och vem ska rensa Lagan?
Tänk efter en runda till.

Värnamo är nog inte moget för detta. Det blir farligt både för trafikanter och fotgängare.

Patetiskt och skrattretande… de som inte fastnat i lilla bubblan Värnamo är medvetna om att elsparkcyklar är ett riskfyllt och olycksdrabbat inslag i en stadsbild… hjälper inte att försöka dölja sin okunskap genom att svänga sig med begrepp som ”hållbarhet” och ”tillgänglighet”.
Kan Värnamo kommun göra en ordentlig riskbedömning någon gång innan de kör på med det ena efter det andra som sedan visar sig vara en total flopp…

Åh, vad roligt att höra från vår egen expert på ”riskfyllda och olycksdrabbade inslag” i stadsbilden. Vi antar att du är den som har alla svar på hur man ska göra saker rätt. Kanske nästa gång kan du ge Värnamo kommun några lektioner i riskbedömning innan de vågar göra något progressivt och framåtblickande. Vi ser fram emot ditt expertutlåtande om hur staden bör utvecklas – förutsatt att du lyckas kliva ut ur den där bubblan förstås.

Varför ska man lära av andra när man kan göra egna misstag?
Det räcker med de privata som redan finns.

Gör inte det. Titta bara på vilket kaos och mängder av olyckor det har skapat i Stockholm.
Varför blundar Värnamo för detta? Man är ju annars noga med utvärderingar och konsekvenserna av dessa.
Nu vill man ha något trots negativ erfarenhet i andra städer.
Varför? Vill man ha lite storstadskultur? Vill man visa att man hänger med i svängarna?
Gör inte det, det blir bara trubbel.

Åh, nej, vi kan ju inte ha något modernt och framåtblickande här i Värnamo! Låt oss stanna i det förflutna och undvika alla möjliga förbättringar och innovationer. Förstås, för att vara riktigt moderna borde vi kanske bara låsa in oss och slänga bort nyckeln. Vem behöver framsteg och förnyelse när vi kan ha samma gamla trista rutiner? Så, låt oss inte följa med i svängarna eller utvecklas, för det verkar ju bara vara trubbel.

Blir väl liggandes överallt.
Ingen ordning med de där cyklarna.
Får väl köra dem till Stomsjö.

Katastrof tittar man närmare ute i övriga Europa så har många tagit bort elsparkcyklar på grund av olyckor, men vi i Värnamo tycker om olyckor och vem ska betala sjukkostnader. Goda råd till kommunen: förbjud dessa elsparkcyklar.

Inte ens förordningar och lagar om dessa sparkcyklar hjälper mot kaoset de skapar så nej tack.

Med tanke på hur dåligt det är med kollektivtrafik i centrum kan nog detta bli ett behövligt tillskott.

Kommentarsfunktionen är stängd