Då kan en ny viadukt vara på plats
Nyheter I december 2020 stängdes viadukten i Värnamo av för all trafik och det dröjer innan Värnamoborna får en ny förbindelse.
– Det är inget snack om att det behövs en övergång till, för den här stan är ju delad i två delar. Dels med en höjdskillnad och dessutom järnvägen, säger kommunstyrelsens förste vice ordförande Mikael Karlsson (C) i en intervju med SVT Jönköping.
I april 2020 förbjöds den tunga trafiken på viadukten och i december samma år stängdes viadukten av för all trafik. Den 85 år gamla bron ansågs för gammal och skadad.
Prislappen: en halv miljard
Planen är att det ska anläggas en ny viadukt på ungefär samma ställe, men när det kan bli av vet ingen. Först ska en utredning bli klar och sedan ett beslut tas. Efter det beräknas bron ta fem år att bygga, till en kostnad av en halv miljard kronor.
– Vi behöver därför titta på ett längre perspektiv som sträcker sig 50 till 75 år framåt. Kommer vi transportera oss i en stad så som vi gör i dag med bilar och cyklar och bussar? Innan fanns det till exempel inte elsparkcyklar i trafiken, säger Mikael Karlsson (C) i intervjun med SVT.
Försöker släppa fram räddningstjänst
Under tiden undersöks möjligheten att använda ett reversibelt körfält, alltså att viss trafik får använda ett körfält i taget.
– Då skulle man kunna öppna upp viadukten för i alla fall kollektivtrafik och räddningstjänst, avrundar Mikael Karlsson (C).
Källa: SVT Jönköping
Fem år är lång tid för ett par hundra meter bro!
Ungefär samma byggtid som mäktiga Turning Torso i Malmö. Är det betongbrist eller arbetskraftsbrist som ställer till det? En halv miljard låter mycket med tanke på att en allsvensk fotbollsarena tydligen bara skulle kosta hälften så mycket inklusive tillfartsvägar.
Är ju märkligt att inte kommunen kan starta bygge av både av- och påfart, som är större delen av viadukten. Det som återstår är den del som går över spåret, vilket det sägs trafikverket måste bygga. Dessa 25 meter, eller vad det nu kan vara, kan väl inte ta enorm tid att bygga eller kosta ofantliga pengar. Av- och påfarter är ju bara vägbanor så de kan byggas i solid betong. Ska ett sådant bygge verkligen ta 5 år och kosta 500 miljoner?
Gräv ned järnvägen under jord.
Vad är det man väntar på och hur kan man inte förstått detta långt tidigare, att den måste göras om? Väntade man på en olycka först? Det är farligt att polis och räddningstjänst nu får längre att köra. Varje minut är då viktig. Sjukdom och olyckor kan drabba vem som helst, även ni politiker!
Vi vanliga som behöver ta oss genom staden dagligen fattar inte hur en kommun kan vara så handlingsförlamad när det gäller något viktigt.Inte en ny miljardsatsning som Gummifabriken. Har man egentligen gjort en riktig analys i att renovera den? Eller tillåta trafik på en körbana för all trafik tills man är redo att handla?
Varför stängde man av övergången Västbovägen?
Innan det så kunde man ta sig upp på tre alternativ, Klevaliden/Solbacksgatan.
Svar till Invånare
Jodå man börja bygga Öresundsbron 18 oktober 1995 och den öppnades 1 Juli 2000
Mikael Karlsson bör visa upp hur de här beräkningarna framkommit. Kommunrumssnack eller fakta?
Guldbron i Stockholm kostade 198 miljoner.
Undrar hur de räknat fram priset på Viadukten.
Värnamo kommun beställde en inspektion av Kiwa Inspecta för att fastställa brons brister. Där framkom att senaste ”renoveringen” inte var framgångsrik med nya skador i lagningar och ett antal byggfel med oarmerad betong. De rekommenderar en detaljerad bärighetsberäkning inom 6 månader från 5 oktober 2020 men istället tar kommunen beslut den 15 oktober 2020 att stänga bron utan fakta på vad den egentligen håller för. Kan det vara denna bärighetsberäkning som är på gång för att eventuellt tillåta bussar nu?
Hur kan man veta att det kostar en halv miljard när utredningen inte är klar, mycket snack liten verkstad.
Öresundsbron tog inte fem år att bygga.
Ska den byggas i handhuggen granit?
Tror det pratades om en Öresundsbro redan i slutet på 1800 talet, så då har de gott om tid!
Värnamo i ett nötskal – dra i långbänk så slipper vi jobba med det, som etableringar på Bredasten och när långbänken är slut har intressenterna lämnat, Värnamo blir lika lämnat på grund av diket/före detta viadukten som stänger till, om ny viadukt har kommersen med flera redan lämnat och flyttat.
Då? När då då?