Etableringsgruppen om elsparkcyklarna: ”Inga ekonomiska åtaganden”
Nyheter Kommunens etableringsgrupp klargör detaljer om Tier Mobilitys ansökan.
I torsdags berättade vi att Tier Mobility Sweden ansöker om tillstånd hos polisen för att få hyra ut 150 elsparkcyklar i Värnamo kommun under det kommande året. Artikeln skapade känslor bland er läsare och en av tog kontakt med redaktionen. Vi valde att ta vidare läsarens frågor till kommunens etableringsgrupp som har diskuterat ärendet. Vi får kontakt med Jonny Engström, plan- och byggchef:
Om ansökan går igenom, vem bär ansvaret för finansiering av logistisken runt satsningen, exempelvis laddplatser: företaget eller kommunen?
– Kommunen har inga ekonomiska åtaganden i detta projekt, tvärt om kommer det bli aktuellt med en taxa på sikt som gör att Tier betalar en hyra till kommunen.
Tanken är att Tier ska beviljas uthyrning under ett års tid. Säg att det kommer en annan aktör verksam inom samma bransch under året och söker tillstånd, får de också ansöka om tillstånd under ett års tid eller kan ett företag särbehandlas i den kommunala tillståndsgivningen?
– Nej vi kan inte särbehandla företag som visar intresse, dock ska kommunens villkor kunna uppfyllas. Jag vill tro att detta självregleras av marknaden, vi bedömer inte konkurrensfrågan.
Överskattade redan fordon, borde inte de vara med i dessa, cykelhjälm och handskar och körkort, för de flesta verkar övertrimmande i hastighet.. och inte ensa inneha trafikvett…
Nu tänker du nog på privatägda elsparkcyklar. Dessa elsparkcyklar till uthyrning kan ju inte gå över 20 vilket lagen föreskriver.
Finns ju inget lagkrav på hjälm etc då de ju klassas som cyklar.
Överallt dessa redan fordon, borde inte de vara med cykelhjälm och handskar och körkort, för de flesta verkar övertrimmande i hastighet.
Hoppas akuten är förberedda. Det är inte en fråga om det blir olyckor, frågan är när och hur allvarliga.
Luftföroreningar här i Sverige, de är ett bekymmer, min vän. 6,700 förtida dödsfall varje år säger Naturvårdsverket, och det oroar mig djupt. Men nu pratar de om dessa elsparkcyklar, och du påstår att akuten måste vara redo. Vi vet ju att olyckor kommer, men olyckor sker med alla trafikslag.
Nu, jag minns en tid då biltrafiken var annorlunda. Trafikverket säger att vi måste minska utsläppen med 70 procent till 2030, och jag undrar hur vi ska göra det. Jag läser också att så kallad mikromobilitet och delad mobilitet måste utgöra 60 procent av trafiken 2050. Det är en annan värld vi lever i nu, och jag hoppas verkligen att dessa förändringar kan hjälpa till att göra vår värld lite bättre för framtida generationer.
Nu tänker ni på privatägda elsparkcyklar förmodar jag.
Ja, kaos, oreda och fler olyckor. Visar ännu en gång hur våra politiker är insatta i verkligheten.
Sett röran i Halmstad. Rena vilda västern, inga trafikregler följs.