Nyheter

Vill öka trafiksäkerheten vid övergångsställen – så svarar kommunen

Nyheter Teknik- och fritidsförvaltningen har utrett Sverigedemokraternas motion om fartreducerande åtgärder.

Teknik- och fritidsförvaltningen har utrett Sverigedemokraternas motion om fartreducerande åtgärder. 

Förra hösten lämnade Sverigedemokraterna in en motion om att öka trafiksäkerheten för cyklister och bilister. I motionen yrkade de på att tekniska utskottet undersöker vilka övergångställen som är starkt trafikerade och där många cyklister riskerar att bli påkörda samt att tekniska utskottet tar fram en kostnad för uppsättning av ”chikaner” för att öka trafiksäkerheten mellan cyklist och bilist.

Kommunstyrelsen beslutade den 19 oktober 2021 att remittera motionen till samhällsbyggnadsnämnden. I februari 2022 återremitterade nämnden motionen till kommunstyrelsen med motiveringen ”att den sammanvägda bedömningen är att frågan ska hanteras av ansvarig väghållare, i detta fall tekniska förvaltningen i Värnamo kommun”. Kommunstyrelsen remitterade i mars 2022 motionen vidare till tekniska utskottet. Teknik- och fritidsförvaltningen har därefter utrett motionen och på teknik- och fritidsnämndens senaste sammanträde diskuterades utredningen. Så här lyder förvaltningens svar i sin helhet:

Förvaltningen ser att frågan kanske främst är ställd till samhällsbyggnadsnämnden i sin egenskap av trafiknämnd. Då föreslagna åtgärder får som konsekvens att prioritera ett visst trafikslag över ett annat är detta mycket av en strategisk trafikplaneringsfråga.

Rent generellt kan sägas att vid planering av uthålliga samhällen och modern trafikplanering är det alltid i händelse av konflikt den oskyddade trafikanten som skall skyddas. En begränsning eller försämrad framkomlighet för den oskyddade trafikanten är aldrig att rekommendera.

Teknik och fritidsförvaltningen och samhällsbyggnadsförvaltningen har ett gott samarbete gällande trafikfrågor och har diskuterat motionens avsikt ingående och tycker att motionens syfte att värna de oskyddade trafikanterna är helt i linje med kommunens arbete i dessa frågor.

Att bygga lösningar som omöjliggör höga hastigheter generellt på gator, gång- och cykelvägar är mycket svårt och skulle få andra konsekvenser som är ohållbara. Som också omnämns i motionen är att trafikregelefterlevnaden blivit allt sämre och även elsparkcykelns intåg i gatumiljön har ökat konflikter mellan gående, cyklister och bilar. Viktigt att framhålla är det faktum att följa trafikregler, är upp till den enskilde och när det gäller barn är detta ett föräldraansvar.

Vid projektering av nya passager över tungt trafikerad väg görs alltid en sammanvägd bedömning där trafikflöde, topograf och siktförhållanden analyseras och i vissa fall kan åtgärder som chikaner (sidoförskjutna grindar) vara ett alternativ. Detta har redan byggts på ett antal platser i det kommunala vägnätet, bland annat på Uddebovägen samt Sveavägen. Generellt sett är det dock biltrafikens höga hastigheter som behöver hanteras. Som ett exempel ombyggnation av passage över Lagastigen vid Enehagsskolan där körfält för fordonstrafik smalnats av för att få ner hastigheter och därmed tryggare passage för de oskyddade trafikanterna.

Teknik- och fritidsförvaltningen arbetar redan enligt motionens intentioner genom att löpande genomföra åtgärder i gång- och cykelvägnätet för att värna de oskyddade trafikanterna. I det arbetet ingår att inventera och åtgärda särskilt utsatta passager. Teknik- och fritidsförvaltningen har redan kännedom om kostnaderna för att sätta upp chikaner. Kostnaden för att anlägga en chikan är ungefär 50 000 kronor.

Teknik- och fritidsnämnden beslutade på sitt senaste sammanträde att föreslå att kommunfullmäktige avslår motionen.

Taggar

Dela


Läs mer

Motion om åtgärder på Lagastigen återremitteras 
Vill öka trafiksäkerheten vid övergångsställen

4 reaktioner på Vill öka trafiksäkerheten vid övergångsställen – så svarar kommunen

Trafiksäkerheten och dess framfart, borde också av dessa innehavare av sina fastigheter inte odla träd eller buskar som ger en mer osäkerhet på samma vägbanor oavsett det gäller cykelbanor eller bilisternas väg.
Har du tomt, se då till att hålla dina buskar , träd och grödor på din tomt och låt det inte löpa utanför tomtgränser.

Stör inte kommunens allmänna vägar eller cykelbanor.

Tänk innan du odlar eller planterar.

Har du gjort fel, se då till att ta bort eller såga ner.

Det som räknas till allmänt skall inte alla vi andra behöva dra försorg över att villaägarna i Värnamo kommun inte kan hålla sin egna skit på egna domäner utan att de vill göra allmänningen till sitt också för sina planterade träd och buskar. Såga ner och ge allmän mark plats, då skapas både säkra cykelbanor och vägtrafiken en bättre framfart och sikt.

Jösses, hur tänker kommunen där? Är ni som avslår motionen medvetna om en liten detalj: det spelar ingen roll hur ni vill att bilismen (lätt eller tung) ska anpassa sina hastigheter, så kommer olyckor att ske. (Kolla gärna upp Murphys Lag)

Att som förare av bil eller tyngre ha uppmärksamhet, hålla avstånd och rätt hastighet är jätteviktigt, men oavsett, så finns det en överväldigande stor andel gående, cyklister och annat som i full fart utan att se sig om går/springer/kör rätt ut vid övergångsställen.

I vissa fall kan man se detta, men i många fall har man som förare knappt en chans, spelar ingen roll om du rullar fram sakta vid dessa övergångsställen.

Så nästa fråga är, vilket är billigare, 50 000 kronor per övergångsställe, eller sjukhusvistelse med vad det innebära för en skadad vid desamma?

Ni har nog bättre koll än mig vad totalkostnaden för bara en enkel olycka kostar samhället.

Apropå hårt trafikerat, torde vara hela Götavägen sedan ner via Sveaplan ner till Lagastigen och hela dess sträckning vidare hela sträckningen av Malmövägen.

För, tyvärr hjälper inte politisk tillhörighet, principer eller önsketänkande till alls, bara handling gör skillnad.

Lämna ett svar