Vill ha gratis bussresor för äldre
Nyheter Kommunfullmäktige har behandlat ett populärt förslag.

För att underlätta parkeringssituationen i Värnamo stad föreslog en kommuninvånare att äldre erbjuds gratis bussresor. Bilder: David Alin/SPF
För ett och ett halvt år sedan berättade vi om en kommuninvånarens tanke om att föreslå gratis bussresor för äldre, för att förbättra trafiksituationen i centrum.
– I många städer har man anammat detta. Antingen efter en viss ålder eller inom en viss tid på dagen. Bussen går för det mesta tom utan resenärer som det är nu. Det har slagit väl ut både för resenärerna på bussen, parkeringsplatsen får fler lediga platser och trafiken i centrum blir mindre, menade förslagslämnaren.
Förslaget fick medborgarnas intresse och hamnade på politikernas bord. Kommunledningsförvaltningen fick möjligheten att utreda frågan. En kartläggning av antalet seniorer i Värnamo kommun i september 2024 visade att det vid den tidpunkten bodde 7 874 personer som var över 65 år i Värnamo kommun. Jönköpings länstrafik erbjudande till Värnamo kommun är seniorbiljetten, ett subventionerat 30-dagarskort för äldre som kostar 225 kronor per kort och period och som gäller i hela Jönköpings län. Utredningen visar också att för personer som är 65 till 70 år är kostnaden för ett 30-dagarskort 795 kronor per kort och period inom den zon Värnamo kommun befinner sig i.
Med hänvisning till kostnaderna föreslog kommunledningsförvaltningen att kommunfullmäktige skulle avslå förslaget. På fullmäktige blev det debatt i frågan.
– Jag tycker att behandlingen av det här förslaget är ytterst svagt. Man har fått en tjänsteman att skriva ett underlag om antalet äldre som finns i Värnamo kommun och sedan utgått från JLT:s taxa. Man borde ha tittat på några alternativ till lösningar, som att göra stadsbussen avgiftsfri under lågtrafik. Den går mer eller mindre halvtom och likt förbannat ska man betala den kostnaden, som går till förvaltaren regionen. En personkilometer på buss kostar 20 kronor och då borde man kunna förhandla fram något form av avtal med JLT, att man köper upp tjänsten i någon form av klumpsumma och skulle det bli så att det blir en jätterusning efter bussarna så får man skriva en klausul om omförhandling i ett sådant avtal. Men att göra det så enkelt som att säga att det är ”8 000 människor och så ska vi betala deras avgifter”..det har inte med verkligheten att göra, för sådan rusning kommer det inte att bli. Därför får vi vara tacksamma om gamla gubbar låter bli att köra inne i staden. Det här är för trafiksäkerheten väsentligt, för det frigör en och annan parkeringsplats också. Man borde ha kunnat vara mer ambitiöst i hanteringen, säger Fjodor Eklund (V).
Tobias Pettersson (M) yrkade bifall till kommunstyrelsens förslag.
— Jag vill börja med att just bemöta det där med gratis, för det finns inte mycket här i världen som är just gratis. Här handlar det om en avgiftsfri busstur i så fall och att övriga skattebetalare skulle stå för den notan. Regionen och länstrafiken har kraftigt reducerade priser för seniorer över 70 år, 225 kronor i månaden betalar man, och då får man åka hur mycket kollektivtrafik man vill i hela regionen. Det är alltså inte bara begränsat till Värnamo stad. Delar av det här medborgarinitiativet tar ju också upp i sin inledning att det här skulle ha att göra med parkeringsappar, att det skulle vara krångligt att parkera. Här tror jag att vi behöver göra ytterligare insatser från kommunens sida för att visa på hur enkelt det faktiskt kommer att vara att parkera också i Värnamo, att man inte behöver ha en mobiltelefon med applösning utan att det finns andra alternativa lösningar som att ringa in parkering och liknande.
Bengt Einarsson (C) tog ordet.
– Det jag konstaterar är att kollektivtrafiken är oerhört viktigt, inte minst för den kategorin som förslagställaren tillhör, alltså för äldre personer. Jag ser från orten där jag bor, Rydaholm, att äldre personer söker sig in till Värnamo för att träffas på mötesplatser och andra träffpunkter. Man behöver de här sociala kontakterna och blir motiverad att på ett enkelt sätt ta sig till det som kanske inte kan arrangeras så brett överallt i alla kommundelar.
– När det gäller grannlänen så kan jag hålla med att här finns det mer att titta på. I Kronobergs län får personer över 80 år åka gratis med länstrafiken och en kommun i Mellansverige har gjort det möjligt för den äldre befolkningen att åka med skolbussorganisationen. Ett annat exempel som jag upplevde när jag jobbade uppe i Stockholm var att man konkurrerade mellan kommunerna. Ett sätt för att göra kommunen attraktiv var att man då lockade invånare med bra förmåner på kollektivtrafik. I slutänden är det som förslagsställaren säger att kan vi undvika en del biltrafik så är det en fördel många gånger, särskilt i täta stadskärnor.
Det är riktigt intressant att läsa hur våra politiker ser på detta med kollektivtrafik.
De har väl aldrig åkt buss i varken Värnamo eller länet.
Visst 225 kronor per månad är ju billigt eftersom det gäller hela JLT i en månad, men stadstrafiken i Värnamo går ju ändå nästan tomma så om skolungdomar samt pensionärer åkte gratis skulle ju inte öka kostnaden för länstrafiken.