Viadukten är en prioriterad fråga – men låt oss fatta rätt beslut, inte bara snabba
Nyheter Teknik- och fritidsnämndens ordförande Gottlieb Granberg (M) och kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M) svarar på Jan Chereks (SD) debattartikel om vägarbetet ovanför viadukten.

Jan Cherek (SD) väcker flera viktiga och högst berättigade frågor – inte minst om trafiksituationen kring viadukten, åtgärderna för ökad trafiksäkerhet vid Sveaplan och behovet av tydliga besked.
Åtgärder för ett konkret problem
Först och främst: det stämmer att man nu fräser upp asfalten och gör i ordning gång- och cykelfält mellan Sveaplan och viadukten. Det är dock viktigt att förstå att detta inte är en permanent lösning. Det handlar om tillfälliga åtgärder som syftar till att förbättra tillgängligheten för gående och cyklister i ett läge där trafiken tillfälligt leds om och många passerar just där. Kritiken om ”miljonrullning” är därför missriktad – detta handlar om att lösa ett konkret vardagsproblem här och nu, medan vi fortsatt arbetar med den långsiktiga helhetslösningen.
Trafiksäkerhet som inte kan vänta
I dag är trottoaren ovanför viadukten smal och både cyklister och gående samsas om en mycket begränsad yta. Det har tyvärr lett till ett relativt stort antal cykelolyckor – något som direkt kan kopplas till att gång- och cykelbanan inte är utformad på ett trafiksäkert sätt. Sedan viadukten öppnades upp för cykeltrafik har den snabbt blivit en av Värnamos mest använda cykelvägar – under sommaren 2024 noterades i genomsnitt 430 passager per dygn. Med detta som bakgrund har vi gjort bedömningen att säkerhetsåtgärder inte kan vänta. Trafiksäkerheten är en viktig aspekt i vårt arbete – och det gäller både de som färdas i området och de som arbetar vid våra arbetsplatser.
Underhåll och samordning för ökad effektivitet
I samband med detta passar vi också på att utföra underhåll som ändå hade behövt göras – exempelvis asfaltering av Bangårdsgatan, byte av gatubelysning och VA-arbeten. Den typen av samordning är både effektiv och ekonomiskt försvarbar. Vi förstår att det upplevs som störande när trafik leds om, särskilt när flera projekt sammanfaller. Men avstängningarna görs för allas säkerhet – och vår förhoppning är att trafikanterna har överseende med detta under en begränsad period för att förbättringar ska kunna genomföras.
Utredningar pågår – beslut ska vila på fakta
Viadukten har varit avstängd under lång tid, och vi delar frustrationen. Därför har vi också gett uppdrag om att utreda alternativa lösningar som en del av den övergripande och långsiktiga trafikplanen. Utredningarna om olika alternativ är viktiga i vårt budgetarbete, och just nu pågår en process där vi väger olika alternativ mot varandra: renovering, nybyggnation, kostnader och trafikalternativ.
En stad som fungerar – för alla
Till sist – och kanske viktigast: det är lätt att anklaga andra för att ”vilja ta bort biltrafiken” eller att kalla beslut för ”valfläsk”. För oss Moderater är detta inte en ideologisk kamp, utan en praktisk verklighet: hur bygger vi en kommun och stad som håller, som fungerar och som lever – både i centrum och i våra ytterområden. Vi tror inte att lösningen är att ställa stadsutveckling mot småstadscharm. Vi tror att båda behövs – med rätt åtgärder på rätt plats.
Kloka beslut framför snabba lösningar
Vi vill också vara ärliga: detta kräver kloka beslut, inte snabba. Och vi kommer att ta vårt ansvar för att det blir så.
Gottlieb Granberg (M)
Ordförande i teknik- och fritidsnämnden
Tobias Pettersson (M)
Kommunstyrelseordförande
Stort antal cykelolyckor? Används det som argument anser jag att man bör ägna sig åt annat än politiken i Värnamo. Jag kan inte hitta någon information som pekar på olyckor som kräver miljonåtgärder.
Samma dravel användes för för Grevevägen, samma miljonrullning där, till ingen samhällsnytta.
Kommunen har väldigt lätt för att sjösätta projekt som omges av guldkantade prislappar men som inte ger tillbaks värdet i nytta.
Som när Kaffestugans värmesystem gjordes om till en kostnad som missmatchar nyttan och vad man fick för pengarna.
Man snuddar, Gud förbjude, vid tanken om att någon skär emellan eller åtnjuter fördelar av alla projekt med så låg nytta eller hög prislapp. Eller är det bara ren och skär inkompetens som bubblar upp?
Oavsett så sker det på invånarnas bekostnad och betalas med vårt dagliga slit och skatteflöde…
Trafiksäkerheten för cyklister lyfts fram som främsta orsaken till det aktuella arbetet då det ska ha hänt ett relativt stort antal cykelolyckor där Viadukten börjar vid Bangårdsgatan. Detta påstående ger frågor då databasen STRADA som samlar olycksstatistik från polisen och sjukhuset har tre olyckor 2022 med okänd orsak, som kan vara halka i vinterväglag. Åren 2023 och 2024 samt i år 2025 har inte rapporterats någon enda cykelolycka ( noll) i anslutning till detta området. Man kan undra vilka uppgifter kommunen stödjer sig på.
När man gör trafiksäkerhetsåtgärder på andra ställen innebär det att göra utrymmet smalare och svårframkomligt för att sänka hastigheten. Här breddar man så det går fortare utför. Hur går det ihop?
Den långsiktiga helhetslösningen som kallas trafikplan har det jobbats med sedan 2014, (11 år) i olika omgångar och med olika namn, men fortfarande inte kommit i mål, så det verkar ta tid att ta kloka beslut. Viaduktens problematik lyftes vid en inspektion år 2016 och även 2020. Detta ärende har alltså pågått i nio år utan att komma i mål, men det blev ett snabbt beslut att stänga Viadukten så det var inget klokt beslut. Det gick stick i stäv med de mycket välrenommerade konsulternas rapporter om att bron kunde mycket väl trafikeras med personbilstrafik. Dock inte tung trafik med bussar eller lastbilar. Det var också emot kommunstyrelsens uppdrag där tekniska tillsammans med samhällsbyggnad fått i uppdrag att ta fram lösningar för att säkerställa Viaduktens framtid. I stället stängdes bron utan beslut i varken kommunstyrelse eller fullmäktige. Endast ett ordförandebeslut från Tekniska utskottet angående trafikåtgärder med anledning av Viaduktens stängning, och i november 2020 skriver man i tekniska utskottet att Viadukten stängs och kommer inte att öppnas igen. Till saken hör att tekniska förvaltningen hade 7 miljoner till reparationer 2021 men utan åtgärd.
Exempel på andra snabba beslut är omskyltningen av huvudled i början på april. Det gick så snabbt att kommunens hemsida kom ut med informationen dagarna efter fullbordat faktum och de lokala trafikföreskrifterna dröjde en vecka innan det var juridiskt gällande.
Även starten på detta jobbet på Halmstadsvägen blev bråttom när kommunstyrelsen gav i uppdrag att ta fram kostnadsberäkning för två alternativ till Viadukten. Det ena var en reparation och det andra en nybyggnad av en likadan bro. Här kunde inte tekniska hålla fingrarna i styr utan att lägga till ytterligare alternativ med breddning av bron och en snurra som landar på Västermogatan. (Grisknorr) Dessa extra alternativ blir väldigt mycket dyrare och tidsödande. Dessa kostnadsberäkningar ska redovisas den tredje oktober, och då kan beslut tas om åtgärd och utformning av viadukten. Nu fick man panik för att snabbt göra åtgärder som sätter käppar i hjulet för en reparation genom att ta bort körfältet för biltrafik ovanför viadukten och ska försöka tvinga fram en av dessa dyra och tidsödande alternativ eller inget alls. Allt för att få bort biltrafiken i centrum. Detta blir också den tredje kostnadsberäkningen av samma konsult. Det gjordes en 2020 som sa 10-15 miljoner för reparation alternativt 53,5 miljoner för nybyggnad. 2023 bad man denne konsulten räkna igen och då hade priserna ökat med index till 18 miljoner för reparation och kommunens representanter svänger sig med en halv miljard.
Avstängningen av Bangårdsgatan innebär också att boende och verksamhetsutövare i området runt Västhorjavägen, Smedgatan och Gröna gatan med flera gator inte får köra in eller ut i området då Bangårdsgatan är enda alternativet. Detta enligt kommunens lokala trafikföreskrift 2025:25 utfärdad av trafikplaneraren. Inga undantag för boende i området tillåts. Hur tänkte man här, eller bara otur i tankesmedjan med ett snabbt beslut?
Snackare undanbedes! Oviljan att göra något går emot folkviljan. Frågan har utretts i så många år så det behövs inte mer. Det ökar inte förtroendet. Dags att agera!
Är det klokt? Att ett klokt beslut ska ta minst fem år? Enligt mig och säkert huvuddelen av kommunens boende är det inte KLOKT!
Det var flera år sedan viadukten stängdes så det har ju funnits gott om tid att fatta kloka beslut kring detta. Hade inte Stig Claesson med flera
gått ut med information som undanhållits hade frågan troligen inte tagits upp alls. Nu försöker man förhala igen, varför lägga en massa pengar på tillfälliga lösningar dessutom? Känns som ett barn kunnat sköta detta bättre.
Stig Claesson reagerade när Kurt Nordin (SD) lagt fram fakta på bordet och visat på de undanhålla uppgifterna om reparationskostnader och att viadukten var stängd på felaktiga grunder.