Nyheter

Peter skapar hitmusik i Japan

Nyheter Grävandet i skivbacken väckte Peter Nords musikaliska intresse. Nu skördar han framgångar på topplistorna i Asien. – Man måste vara en kameleont, säger han.

I studion i garaget i Forsheda skapar låtskrivaren och musikproducenten Peter Nord hitmusik i Asien. Bild: David Alin

För Forshedabördige Peter Nord har musiken alltid funnits nära tillhands.

– Som barn grävde jag djupt i föräldrarnas skivback och hittade allt från Jerry Williams till Status Quo. När jag gick på högstadiet startades en musikförening här i Forsheda och jag tog så småningom plats i styrelsen. Skolan köpte in ordentlig utrustning och många startade band då, mestadels coverband med fokus på 70-talshårdrock. Jag började fastna allt mer för låtskrivandet, tog möjligheten att köpa in utrustning. och på den vägen är det, inleder han att berätta.

När Peter närmade sig 30-årsåldern kände han att han kunde livnära sig på musiken och satsade helhjärtat på en karriär som professionell låtskrivare. Som den hårdrockare man är kan man tänka sig att det är i de fotspåren Peter börjar sin vandring, men i stället inleddes karriären som professionell låtskrivare inom dansbandsgenren.

– Man kommer ingenvart på att skriva låtar och bara skicka in till bolag. Man måste hitta ingångar för att bli duktig på det och börja samarbeta med produktionsbolag för att komma någonvart. Jag kom in i dansbandsgenren och började få ut min musik. Jag kommer ofta tillbaka till ett citat från Gunde Svan: ”Bakom mina framgångar ligger fem procent talang, resten är slit”. Att kunna slita är en egenskap i sig. När många ger upp så finns det en klick som fortsätter. Vill du något så handlar det om att jobba hårdare än andra. Kolla bara inom fotbollen. Många av spelarna som har blivit stora genom åren var de som var först och sist från träningarna, säger Peter.

Sakta men säkert etablerade sig Peter som en av dansbandsgenrens främsta låtskrivare. På meritlistan finns låtar till bland annat Lasse Stefanz, Lars-Kristerz, Rolandz, Elisas och Flamingokvintetten. En av de främsta framgångarna hittills kom med låten ”En lycklig man” med Mats Bergmans. Låten hamnade på Svensktoppen och blev även en av kandidaterna till utmärkelsen Guldklaven i kategorin ”Årets låt” 2008. Under tiden som de stora dansbanden började få upp intresset för Forshedabons kreativitet öppnades nya dörrar, nämligen den asiatiska marknaden.

– Jag träffade på några som höll på med musik i Japan och blev intresserad, så jag började att lyssna på asiatisk popmusik för att förstå hur de bygger upp sina låtar och vad de tycker om. De har en speciell struktur på sin musik och ska man vara en låtskrivare där så måste man vara en kameleont för att lyckas där, men jag har lärt mig att göra det på ett trovärdigt sätt. Det handlar om att göra fräscha kombinationer, som att du till exempel gör en poplåt och lägger till ett spännande element. Det kan få dem att reagera. Själv kryddar jag mycket låtar med 70-talsinspirerade gitarriff.

Första låten skrevs för ett tiotal år sedan. Därefter har det fortsatt i ett rasande tempo. Mellan 30 till 45 låtar om året producerar Peter i sin studio i garaget i Forsheda. Låtarna skickas över som filer till Japan och Korea, där de översätts och sjungs in.

– Det har blivit många bra låtar men konkurrensen är stenhård. Det intressanta är att även om man gör låtar för stunden så kanske det tar ett tag innan de fångas upp. En av hitsen från i år är ett exempel: låten har cirkulerat i fem års tid, men först nu kände de att de var rätt låt och skickade in den i maskineriet. Man skriver och skickar in en låt, plötsligt kan det vara rätt typ av material. Jag skickade en låt i veckan (läs förra veckan) till mitt förlag, de har inte en aktuell artist som har den typen av låt nu, men plötsligt kan det smälla till. Det gäller att bevara och hålla koll på sitt material. Gillar någon materialet man skickar så går det runt i tombolan.

Men i år har Forshedabon fått utdelning, och det rejält. Hittills har Peter noterats för fyra förstaplaceringar på topplistan i Japan, bland annat genom låten ”La-La-Lai” som finns med på gruppen Naniwa Danshis skiva ”Popmall”. Albumet var det tredje bäst sålda i världen under vecka 30 i somras. I Kina blev musikvideon till låten ”Wild”, insjungen av Santa och producerad tillsammans med Idol-vinnaren Kevin Borg, den mest strömmade och låten klev in på sjätteplats, men framgångarna slutade inte där. Videon till låten tog sig över Atlanten och visades på storbildsskärmarna på Times Square i New York.

– Ligger man etta i Kina en kort period då vet man att det är många som har tittat. Själv kunde jag aldrig drömma om att min låt skulle hamna på Times Square, det är rätt sanslöst men det är frukten av ett hårt arbete. Det blir som en ketchupeffekt: man jobbar hårt, sedan händer det saker och folk nappar på det. Jag och Kevin har arbetat ihop i cirka fem år. Första gången vi träffades var på Tokyos flygplats 2018. Jag kom från Sverige och han från Malta. Vi åkte till in Tokyo, satte oss i en lägenhet och skrev musik i nio dagar. I samband med det hela hade vi precis släppt ett koreanskt band, så vi fick se premiären på deras Japan-turné. Det var en mäktig känsla att få höra låten premiärspelas inför en fullsatt arena.

Sverige är en av världens främsta musikexporter och ofta brukar man prata om ”det svenska musikundret”. En rapport från 2021 fastslog att endast tre länder i världen (Sverige, Storbritannien och USA) exporterar mer musik än man importerar.

– Vi har en anrik låtskrivartradition i det här landet. Det jag har fått höra från mitt förlag i Asien är att svenskar är duktiga copycats. Vi är duktiga på att lyssna in vad andra vill ha, har lätt för att ta in instruktioner och är väldigt punktliga i vårt arbete. Vi jobbar snabbt och effektivt utan problem, är pålitliga och inställsamma och är väldigt lika japanerna i det synsättet.

Vad vill du ge för råd till de som vill bli låtskrivare och musikproducenter inom J-pop och K-pop?

– Lyssna på vad de gör, lyssna på deras musik och hitta på egna varianter. Musikstilarna har kommit så långt i dag och det är sällan det kommer upp nya. Som jag sade innan så gäller det att göra fräscha kombinationer. De gillar kryddiga element som får dem att reagera.

Taggar

Dela


Läs mer

Skriver temalåt för animerad tv-serie

1 reaktion på Peter skapar hitmusik i Japan

Kommentarsfunktionen är stängd