Nyheter

Ett respektlöst beteende

Nyheter – Jag har länge nu försökt med att ringa och skicka in klagomål till färdtjänsten själv, men det känns som att dem inte tar det på allvar. Det menar en passagerare i en insändare.

Bild på en färdtjänstbil. Bild: David Alin

Jag åker dagligen färdtjänst och jag tycker att en del chaufförer har noll respekt för oss som åker. Att hålla på med mobilen under körning i höga hastigheter är inte okej. Jag personligen åker med oro och stress varje dag med tanke på att jag vet aldrig vem det är som kör när jag ska åka. En del andra chaufförer sitter och pratar i telefon på sitt egna språk och jag tycker det är oartigt.

Sedan det här med allergier.. jag tål till exempel inte starka dofter av parfym som en del andra chaufförer kan ha och åka från A till B. De borde ha skyltar om det som på sjukhus, att det är förbjudet pga allergi.

Jag har länge nu försökt med att ringa och skicka in klagomål till färdtjänsten själv men det känns som att dem inte tar det på allvar. jag förstår att chaufförerna har det jobbigt oxå i med tiderna är inte rimliga för att lämna och hämta olika kunder.

En passagerare

Taggar

Dela


Läs mer

JLT svarar på insändare

11 reaktioner på Ett respektlöst beteende

Främmande språk, hade det varit bättre om de pratade i telefon på svenska? Är så trött på ”jag är inte rasist, men” tänket, så fulla av hat och bitterhet! Var tacksam att någon kör dig över huvud taget. Hade det inte varit folk som pratar främmande språk så hade ingen velat köra dig, ingen Svensson vill köra, inte ens din egna familj kör dig!

Har möts av ett maximalt nonchalant beteende. Kom sent och hade opereringstid på annan ort. Fick tag i en på telefon (klockan 05} som efterlyste bilen. Bad inte ens om ursäkt när han kom till slut. Vet tyvärr fler som drabbats av sen buss och som missat besök eller kommit för sent. Ännu en gång är det en tyst och svag grupp som blir utsatt. Skamligt!

Är chaufför själv. Tyvärr kan jag skriva under på de synpunkter föregående skriver om. Oacceptabla beetenden. Och jo, ”kreti och pleti” anställs, det är knappt att körkort efterfrågas. Anledningen är att taxiförare erbjuds en av de lägsta lönerna som finns i vårt samhälle. Därför har taxibolagen en konstant brist på chaufförer sedan mycket länge, och anställer nästan vem som helst. Många chaffisar som varnas, behöver inte bry sig eftersom risk för uppsägning är minimal. Den generella skattebetalaren som får bidra med skattemedel till färdtjänstverksamheten tycker förstås att färdtjänst ska kosta så lite som möjligt. Det är grunden till den låga kvaliteten.

Jag talade om för föraren med skärpa att ska han prata i telefon så stannar han det togs inte emot positivt men han pratade inte mer utan att stanna. Ett tips: filma och skicka till JLT så blir svårare för föraren att neka

Likadant i Västra Götaland. Mobilprat på främmande språk. Inte serviceinriktade. Mvh Helene

Tragiskt. JLT, ställ krav på era chaufförer. Även om det är brist på dessa så är det kunden som alltid ska stå i fokus. Oacceptabelt att det inte är så.

Att de aldrig lär sig. Att de nonchalerar tycks vara prio-1. Borde vara större krav på färdtjänstförarna. Sätt högre krav.

Är det JLT som kör färdtjänst? Det är ganska vanligt hos deras busschaufförer också med mobilprat och ibland bön på okänt språk.

Kommentarsfunktionen är stängd