Nyheter

Elsparkcyklisten talar ut om olyckan

Nyheter Efter att ha blivit påkörd på ett övergångsställe talar elscooterföraren ut om olyckan. – En förare tog sitt ansvar, en gjorde det verkligen inte, säger han till Värnamo.nu.

Genrebild: David Alin

I måndags morse var en Värnamobo till jobbet. Personen färdades på elscooter uppför Hagagatan innan personen kom fram till övergångsstället vid Götavägen. 

– En bil stannade och lät mig köra upp på övergångsstället. När jag är halvvägs över ser jag en bil komma från höger sida, säger föraren. 

Krocken var oundviklig och bilisten körde rakt in i elscootern. 

  Det blev en tuff träff. Till en början svartnade ögonen, jag vaknade i luften. Allt jag fokuserade på var att inte landa på huvudet utan jag landade på rumpan och ryggen och kunde till en början inte gå.

Chauffören som stannade vid övergångsstället hoppade snabbt ut ur bilen och kallade på polis och ambulans. Väl på sjukhuset konstaterades att elscooterföraren spräckte en del av ett ben. 

– Läkarna säger att det tar minst åtta veckor innan benet är läkt igen. Jag tackar gudarna för att jag lever i dag. Jag brukar vara en hederlig elscooterförare som släpper fram bilister och passerar aldrig vägen om det inte är rätt läge. Nu var bilisten så pass snäll och lät mig köra upp på övergångsstället. All heder till den chauffören som tog sitt ansvar, men föraren som körde på mig tog verkligen inte sitt ansvar. Personen var inte uppmärksam och respekterade inte trafikreglerna. Vi måste jobba tillsammans för att det inte ska bli några olyckor i trafiken. 

Taggar

Dela


Läs mer

Bilist krockade med elsparkcyklist

12 reaktioner på Elsparkcyklisten talar ut om olyckan

Gott att läsa alla kommentarer, synd bara att skoterförare och cyklister ändå inte verkar lärt sig eller vilja lära sig reglerna.

En sak jag även reagerar starkt på, kan komma en cyklist i full fart på gång/cykel-väg vid sidan av vägen, rätt vad det är sträcker de ut armen för att svänga i full fart rätt ut på övergångsställen, jag menar, jösses. Hur tänker man då? Om man ens tänker efter?

Rätt eller fel, man kan ju ha ett samförstånd i trafiken. Ofta man kör på stan och måste ha bromsberedskak, helt plötsligt väjer det ut en cyklist, och även gångare som inte visar att dom vill korsa vägen. Är alltid på tårna när man korsar Värnamo. Och ni föräldrar, oftast är det barn som gör så, men det finns alla åldersgrupper representerade. Men ni Vörnamobor har ju inte så mycket att lära ut till era barn för ni har ju inte själva känslan med att stå i fil, eller få en kugghjulsprincip att fungera. Därav stor olycksrisk vid rondeller och övergångsställen, för Värnamoborna är nog Sveriges sämsta bilförare. Hur hade det fungerat i storstäderna om man inte kan bättre?

Polisen på plats gjorde en anmälan. I den framgår det att bilisten går fri och mannen på sparkcykeln är skyldig. Behöver man veta mer? Synd att killen blev skadad men vems felet är vet polisen tack vare vittnen.

Det är många cyklister och elskotrar som bara körs ut på övergångsställen fast den som kör har väjningsplikt. Det är 500 kronor i böter om man cyklar på övergångsställe.Jag antar att samma gäller för elskoter.

En förare av elsparkcykel skall stiga av och leda fordonet på övergångsstället så vitt jag vet. Här torde bilisten bli målsägande och elsparkcykelföraren blir vållande. På annat sätt går det väl inte att tolka trafikreglerna.

Jag hoppas att elscooterföraren har lärt sig en läxa och i fortsättningen att han stannar vid övergångstället och leder elscootern.

Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/tim eller har en högre kontinuerlig märkeffekt än 250 watt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Det som ligger närmast tillhands är att elsparkcykeln klassas som moped, med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik. https://www.transportstyrelsen.se › e…
Elsparkcykel – Transportstyrelsen

Sant i kommentarerna. Elscootrar och cyklister har inte automatiskt företräde på övergångsställe.
Om så vore så hade det varit fel ändå från två håll. Att köra eller gå ut framför en bil är rätt dumt oförsiktigt med mera. Alla har väl skyldighet att hjälpa till i trafiken.

Två fel.
1. Övergångsstället är inte rätt skyltat. Det saknas skyltar på höger sida på gatan.
2. Cyklister och elscooter ska lämna företräde eller stiga av och leda över gatan.

Kommentarsfunktionen är stängd