Motorsport

Två rallytjejer från Skillingaryds MK i SM-premiär

Motorsport Till helgen är det premiär för årets Rally-SM. Deltävlingen går i Boden som är 130 mil från Skillingaryd. Bredvid helgens anmälda rallyförare finns totalt sju kvinnliga kartläsare varav två kommer från Skillingaryds Motorklubb. Vi har träffat Jessica Svensson och Nellie Karlsson samt rallyföraren David Lindström och domaren Mats Bergman.

Nellie från Skillingaryds MK tar plats bredvid värmlänningen Jonas Kruse. Premiärtävlingen är Boden som går fredagkväll och lördag. Foto: Team Nybe

Nellie Karlsson tar plats hos tv-kommentatorn Jonas Kruse från Värmland i en Ford Fiesta R5 i internationella 4WD-klassen. Nellie och Jonas går ut som nummer 14 när tävlingen startar på fredagskvällen.

Vi undrar hur Nellies förberedelser har varit; 

– I min roll tar jag reda på samtlig information som finns om tävlingen och det som kommer fortlöpande i bulletiner, tankschema, tider för allt som händer under tävlingen, planeringen inför rekningen (reds anm; genomkörning av specialsträcka) med mera. Jag planerar så att allt ska flyta på under helgen och vara smidigt för alla involverade, berättar Nellie Karlsson från Skillingaryds MK. 

Vad gör en kartläsare under tävlingen?

– Jag sköter tiden, tar oss ut till sträckan enligt roadbooken och läser noter (reds anm; vägbeskrivning) på sträckorna. Man kan säga att jag styr bilen och föraren kör den. 

Vad är det bästa med att vara kartläsare i rally?

– Kicken man får när allt stämmer. När man tillsammans med föraren puschar gränserna. Jag får använda många av mina styrkor, bland annat min noggrannhet. Finns inget som slår känslan när man går i mål på en sträcka och allt fungerat. Det är mäktigt. 

– Till Boden tar vi flyget från Stockholm på tisdag. Servicepersonalen och ekipagen rullade upp under måndagen till SM-premiären i Boden, avrundar Nellie och hälsar att Team Nybe och JBT ser till att sköta servicen på tävlingsbilarna. 

Jessica Svensson läser kartan åt David Lindström och berättar mer om sina förberedelser inför helgen:

– Hur jag förbereder mig? Skulle vilja säga att jag lever och tänker rally veckorna i ända, men så är det ju inte riktigt. Det finns ett liv och jobb också att ta hänsyn till. Jag brukar läsa lite noter för att repetera förkortningar så dessa sitter. Det är min första vintertävling, i Boden, med noter så är lite nervös inför hur detta ska bli när allt är vitt och kallt och inte grönt och varmt som det brukar vara när vi tävlar. 

Vad gör du under tävlingen?

– Jag tar hand om kontoret kan man säga. Håller koll på tider och tar oss till och från sträckorna via en roadbook. Under sträckan gäller det att beskriva vägen med så kallade noter för min förare och förhoppningsvis leverera dessa rätt. 

Vad är det bästa med att vara kartläsare?

– Svårt att förklara. Det är bara en känsla att åka med i bilen och man ”flyger” fram. Och den fokusen man hittar under tävling. Det är bland det roligaste man kan göra. Detta äventyr med North Rally vi gör nu kommer definitivt att vara ett minne för livet. I går mellanlandade vi vid Höga kusten innan vi fortsätter färden mot Boden idag. Med oss har vi eminenta servicen Jesper Lantz och Mats Carlsson, hälsar Jessica från servicebilen på väg upp till första deltävlingen i Rally-SM.  

David Lindström vintertestar i skymning utanför Växjö. Foto; Frida Lindström

David Lindström berättar om äventyret som startade under tisdagsmorgonen då resan av de 130 milen norröver började. 

– Jag har länge velat köra en riktig vintertävling och när Boden har fått ihop en tävling funderade jag en liten stund på för- och nackdelar med lång resa kontra möjlighet att få däcken att hålla och kanske till och med gå att sälja efter tävlingen. Jag kom fram till att det är mindre galet att åka långt om däcken håller, så därav vintertävlingen i Boden, som är årets premiär i Rally-SM som lockade kartläsaren Jessica Svensson med möjlighet att se både norrsken och renar. 

– Eftersom jag jobbar med däck civilt så hade jag bestämt innan att jag inte river bilen innan Boden för säsongsunderhåll utan bara gör en stor service. Den skadade kardanknuten och växellådan är renoverade efter haveriet i Novemberskölden i Nässjö. 

Eftersom helgens tävling i norr enbart har tre timmars dagsljus gjordes test i skymning i Uråsa. 

– Vi fick ju vinter några veckor innan jul också så jag åkte ned till trafikövningsplats utanför Växjö och fick några värdefulla kilometer bakom ratten på snön. Mest för att programmera hjärnan för det vill till att hålla sig i spåren på vintern. Förväntar mig inte att slåss om några pallplatser men kunde man få med sig några SM-poäng hem vore det jättekul. Vi har lagt upp resan och tävlingen så det blir ett minne för livet, hälsar David Lindström från Skillingaryds MK. 

I varje rallyvinterdäck finns ungefär 380 stycken dubbar. Foto; David Lindström

Davids däckinformation inför första deltävlingen i Rally-SM; Till tävlingen får varje ekipage har med sig åtta däck. På ”shakedown” (reds anm; som det låter, skaka loss inför tävlingen och känna på grejerna) är det fritt däckval och jag har med sig två olika och väljer det som får vårt förtroende. I ett rallyvinterdäck är det 20 dubb per decimeter och det blir totalt cirka 380 dubb per däck. Förhållanden som is och snö är bäst, om det kommit fram grus på vägen blir däcken snabbt varma och dubben lossnar. I slutet av 90-talet var dubben 4 millimeter och idag är de dubbelt så långa, 8 millimeter. 

– Trots att man inte har ändrat reglerna för själva dubben har man lärt sig att tillverka däck, och bygga stommen, som tål att dubben sticker ut dubbelt så mycket som de gjorde för 20 år sedan utan att dubben lossnar eller viker sig. Utvecklingen går framåt, hälsar David Lindström. 

Mats Bergman från Vaggeryd är domarordförande i North Rally. 

– Mitt uppdrag som domarordförande har redan pågått några månader som bollplank åt tävlingsledningen och godkännande av tävlingsinbjudan med mer. Min resa börjar på onsdag klockan 14 då jag tar tåget från Vaggeryd till Arlanda. Därefter flyg och jag är uppe samma dag strax efter 22.00-tiden och hem på söndag morgon igen. Vi är tre domare som ska bedöma tävlingen och ta hand om eventuella protester. North Rally i Boden är min fjärde SM-deltävling som domare men det är första i vinterföre. Kul att äntligen få besöka en annan vintertävling än Svenska Rallyt. Boden verkar ha gjort ett bra jobb i sina förberedelser så nu hoppas vi att det fungerar olycksfritt och rättvist, hälsar Mats Bergman från Skillingaryds MK. 

Fotnot; Tävlingen startar fredag kväll och målgång lördag eftermiddag.

Arkivfoto; Mats Bergman var tävlingsledare när Skillingaryds MK körde Rally-SM i höstas. Till helgen är han domarordförande i North Rally Boden.

Jonas Kruse och Nellie Karlsson. Foto; Team Nybe.  [1/2]

Nellie och Jonas. Foto; Team Nybe.  [2/2]

Taggar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *