Motorsport

Ingen topplats för Felix i Spa

Motorsport Felix Rosenqvist och hans förarkollegor i RAM Racing-teamets Mercedes-AMG GT3 tog målflagg i en krävande jubileumsupplaga av anrika Spa 24-timmars när den belgiska långloppsklassikern avgjordes för 70:e gången i ordningen i helgen.  

  [1/6]

  [2/6]

  [3/6]

  [4/6]

  [5/6]

  [6/6]

Värnamoföraren gjorde sin andra start i den prestigefyllda GT-tävlingen efter den succéartade debuten 2016, då han slutade tvåa totalt, och var den här gången på jakt efter segern i den så kallade Pro-Am-klassen där professionella racerförare bildar team med jämförelsevis mindre erfarna amatörer. Det blev till slut åtta i klassen och 33: totalt.

– Vi gick in i det här för att vinna Pro-Am, men alla vet att detta är ett av de absolut tuffaste loppen i världen och det krävs så otroligt lite för att något ska gå fel, säger Felix Rosenqvist. Tyvärr var det så det blev för oss den här gången. Vi hade farten och jag tror att vi hade kunnat vinna ganska komfortabelt, men nu blev det inte så och det gäller att hålla sig undan trubbel i 24 timmar.

Det började annars på bästa tänkbara sätt för RAM Racing-ekipaget när man slog till med pole position i Pro-Am-kategorin och därmed startade det dygnslånga racet från ledarposition i klassen, och som 25:a totalt i det 63 bilar stora startfältet.

Felix Rosenqvist – som också stått för körningen i det avslutande segmentet av det fyrdelade tidskvalet – anförtroddes med uppgiften att ta plats i förarkupén under loppets första två timmar, och växlade därefter över till engelsmannen Euan Hankey efter en problemfri dubbelstint.

RAM Racing-gänget, med startnummer #49, drog sedan nytta av en gulflaggssituation för att klättra hela vägen upp till fjärde plats totalt – långt över det normala för ett Pro-Am-ekipage – och höll ett fast grepp om klassledningen när mörkret började att falla över Ardennerskogarna efter ungefär fem timmar.

Dessvärre försvann alla chanser till ett framskjutet resultat när Hankey kort därpå olyckligt kolliderade med en Ferrari och skadade kylaren. Reparationsarbetet blev omfattande, och Rosenqvist och co. förlorade 20 varv under de 45 minuter man blev stående i depån.

Resten av loppet handlade därefter om att nå målflagg, vilket man till slut också gjorde på en sammanlagd 33:e plats – och som åtta i Pro-Am.

Felix Rosenqvist, som förutom Hankey delade bilen med Darren Burke (GBR) och Salih Yoluç (TUR), var liksom 2016 återigen flitigt engagerad i sitt team och genomförde bland annat en krävande trippelstint under natten.

– För egen del är jag nöjd med min körning, framför allt från och med den första stinten i racet, fortsätter Felix. Jag tyckte inte att jag fick till det riktigt innan dess och det tog längre tid än jag trodde att komma tillbaka in i rytmen i GT3:an, som jag inte har kört på ett par år. Det var faktiskt en väldigt nyttig erfarenhet. Jag påmindes om att man inte kan ta någonting för givet på den här nivån. Till slut klaffade det och jag är särskilt nöjd med mina stinter under natten, då vi var bland de snabbaste på banan. Tack till RAM Racing för den här möjligheten. Det har varit utvecklande på flera plan.

RAM Racing tillryggalade 489 varv (ca. 3420 km) under dygnet i Belgien, att jämföra med de 511 som totalsegrande BMW-trion Tom Blomqvist (GBR), Philipp Eng (AUT) och Christian Krognes (NOR) hann med.

Felix Rosenqvist kommer att återvända till Spa-Francorchamps om bara en månad, när han gästspelar vid nästa deltävling för Porsche Mobil 1 Supercup i samband med Belgiens Grand Prix för Formel 1 den 24-26 augusti.

Supercupen, som serien kort och gott brukar kallas, är Porsches främsta internationella racingmästerskap där alla förare tävlar i identiska bilar av modellen 911 GT3 Cup. Rosenqvist har bjudits in centralt av Porsche Motorsport för att ratta tillverkarens VIP-bil med startnummer 911.

– Jag ser fram emot att prova på Supercupen om några veckor, och jag är säker på att det blir en riktigt tuff uppgift, säger Rosenqvist. Toppförarna där är de bästa i världen i just den bilmodellen och har kört den i flera år, så det blir spännande. När frågan kom från Porsche Motorsport kändes det självklart att svara ja; jag älskar den typen av utmaningar!

Rosenqvist är dock tillbaka på banan tidigare än så: redan nu till helgen, den 4-5 augusti, kommer smålänningen till start i japanska Super GT – där han just nu är inblandad i en kamp om titeln – på Fuji-banan utanför Tokyo.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *