Motorsport

Felix har siktet inställt på toppen

Motorsport Värnamoföraren Felix Rosenqvist ser fram emot kommande säsong i IndyCar-serien. – Vi har siktet inställt mot toppen. Får vi ordning på grejerna så blir det en kul säsong, säger han i en exklusiv intervju med Värnamo.nu.

Värnamoföraren Felix Rosenqvist ser fram emot kommande säsong i IndyCar-serien. – Får vi ordning på grejerna så blir det en kul säsong, säger han i en exklusiv intervju med Värnamo.nu. Bild: David Alin

Ny bil, nytt stall och nya möjligheter. Felix Rosenqvist gjorde 2021 sin tredje säsong i Indycar, nu för ett nytt team: Arrow McLaren Sp. Teamet har visat sig ha en god fart i maskineriet, men Felix beskriver säsongen som stolpe ut.

– Jag har inte riktigt fått känslan i bilen på det sättet jag vill och vi har kämpat hela säsongen. Det finns många moment som måste klaffa för att få resultat, men det är surt att resultaten inte har kommit. De helgerna när vi har haft farten, då har vi inte haft kontroll på andra faktorer och vice versa. 

Men säsongen har inte bara varit negativ för Felix. Han ser positivt på bytet från Chip Ganassi Racing till Arrow McLaren Sp. 

– Jag trivs väldigt bra i teamet och jag gillar miljön jag befinner mig i just nu. De första två åren i USA trivdes jag inte alls lika och det gör så otroligt mycket för en själv. Även om resultaten kom, så var det inte samma känsla som jag har nu. Nu ska vi bara få ordning på grejerna. Målsättningen är som tidigare inte att komma femma-sexa, utan man siktar ju mot toppen. Jag hoppas att vi hittar saker som att gör att allting klickar, då blir det en rolig säsong. 

Till skillnad från andra tävlingsserier tävlar Indycar på ett flertal olika bantyper. Från höghastighetsovaler, med farter på uppemot 400 kilometer i timmen, till trånga stadsbanor och mer traditionella tävlingsbanor, så som Laguna Seca.

– Till nästa år utökas tävlingskalendern med två ovalbanetävlingar, vilket är bra för vår del. Vi är starka på ovalbanorna, så vi tror att det är bra. Under året har det varit problematiskt på de mer traditionella tävlingsbanorna, så vi får ladda om efter en tung säsong. 

Under året har Felix tävlat under Arrow McLaren Sp:s flagg tillsamman med mexikanen Patricio ”Pato” O´Ward. Mexikanen vann under året sitt första Indycar-lopp på Texas Motor Speedway och slutade på en total tredjeplats mästerskapet.

– Vi har en kanonrelation. Pato för med sig mycket positiv energi till teamet. Jag umgås mycket med Scott (Dixon) och Marcus (Ericsson) som jag tidigare var stallkamrater med, men Pato har så mycket livsenergi och jag trivs mycket med honom. Det känns nästan som att man är tillbaka på formel 3-tiden. Jag kände mig genast mycket mer hemma i teamet, eftersom man har en stallkamrat som är så rolig att hänga med. Pato är en nivå bättre på allt jag har mötte tidigare. Han har en grym förmåga att köra bil. Det är kul att ställas mot bra lagkamrater, då förbättrar man sig själv mycket också. 

Felix Rosenqvists team ägs numera av det engelska formel 1-teamet McLaren. I början av året besökte Värnamobon stallets tekniska högkvarter i Woking. 

– Det känns otroligt kul att ha den nära kopplingen till McLaren. Jag har varit ett fan av teamet ända sedan pappa introducerade mig för formel 1, när först Mika Häkkinen och sedan Kimi Räikkönen tävlade för dem. Jag har alltid varit ett fan av teamet och kommer alltid att vara. Det är något som jag märker av bland svenskar också. Det finns många McLaren-fans i landet och det finns så otroligt mycket historia kring märket, så det är jättekul att ha den nära kopplingen till McLaren.

Stärkt efter förra helgens avslutande Indycar-tävling i Long Beach, Kalifornien flög Felix hem till Sverige och gjorde ett gästinhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia-finalen på Mantorp. I märkets gästbil rattade Felix hem dubbla pallplatser, en andra- respektive en tredjeplats. 

– Jag har gjort flera gästinhopp i serien under årens lopp, men det märks att nivån på mästerskapet har höjts. Jag fick ge mitt allt för att hänga med förarna, så det är kul att vi har den nivån på hemmaplan. 

Jag har följt din karriär och har sett dig i tävla i allt från DTM till Formula E. Du har en benägenhet att snabbt kunna ställa om till olika biltyper och prestera högt redan från början. Hur kommer det sig?

– Det har varit min styrka genom hela karriären. Jag har alltid haft lätt för att anpassa mig till något nytt och jag ser det som lättare att bli en generalist i stället för en specialist. Att hitta det sista har alltid varit svårt, men jag tycker alltid att det är kul att prova nya miljöer. 

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *