Motorsport

Felix bäst i test

Motorsport Nye Meyer Shank Racing-föraren Felix Rosenqvist från Värnamo var snabbast bland de tio teamen och tio förare som deltog i den första av tre testdagar på Homestead-ovalen i Miami i Florida.

Nye Meyer Shank Racing-föraren Felix Rosenqvist från Värnamo var snabbast bland de tio teamen och tio förare som deltog i den första av tre testdagar på Homestead-ovalen i Miami i Florida. Pressbild: Meyer Shank Racing

Svensken hade den bästa inofficiella varvtiden på 1.11,244 sekunder i Hondan med startnummer 66 på sidan. Tätt bakom honom fanns landsmannen Marcus Ericsson från Andretti Global på 1.11,446 i Hondan med startnummer 98. Regerande NTT Indycar Series-mästaren Alex Palou var trea för Chip Ganassi Racing i Honda med nummer 10 (1.11,529) och fjärde snabbast var Arrow McLaren-nykomlingen David Malukas med 1.11,757. Bakom honom var Juncos Hollinger Racings Agustin Canapino femma (1.12,249) och Ed Carpenter Racings Rinus VeeKay noterades på sjätte plats med (1.12,342). Graham Rahal var sjua i Rahal Letterman Lanigan Racing Honda med tiden 1.12.486, Team Penskes Josef Newgarden var åttonde (1.12.587), Dale Coyne Racing-testaren Jack Harvey var nia (1.13,895) och A.J. Foyt Racings Sting Ray Robb avrundade topp 10 med tiden 1.14,632 i Chevrolet-bilen med startnummer 41.

– Det var en supersmidig dag för att vara den första dagen tillsammans. Det är ett mindre lag än jag är van vid, men det är vad jag gillar det med här laget. Alla är verkligen glada över att arbeta tillsammans med varandra och det är redan en sammanhållen grupp. Och jag gillade verkligen bilen. Som, det är det du tänker på hela tiden när du byter lag; hur kommer bilen att se ut och kommer det att vara något jag enkelt kan arbeta med? Det var nog den bästa delen av dagen. Bilen var uppenbarligen snabb, men det var ett nöje att köra, säger Felix till Racer.com.

Med stallen begränsade till tre uppsättningar nya däck per dag och Homestead-ovalens rykte för att vara påfrestande för däcken, var stallen begränsade i hur ofta de kunde köra – och hur många varv de kunde köra – innan de tappade mycket grepp.

– Det är något alla måste ta itu med här, men ja, det betyder att du får ett par varv om du trycker hårt och sedan släpper toppen ganska snabbt. Vi kör ganska fort här, och däcken förbrukas snabbt också. Du måste bara planera din dag och vad du försöker göra runt den, säger Rosenqvist till Racer.com.

På grund av begränsade förråd av de nya lättviktskomponenterna för 2024, instruerade IndyCar vart och ett av sina heltidsteam att ta en bil till Homestead medan de andra bilarna i varje stall uppdateras till den aktuella specifikationen under de kommande veckorna .

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *