Nyheter

Visionen: Så tänker SD om stadskärnan

Nyheter Attraktion och tillgänglighet står i fokus när Sverigedemokraterna presenterar sin vision om Värnamo centrum.

Just nu pågår arbetet med trafikplan för Värnamo kommun. Med anledning av detta arbete presenterar Sverigedemokraterna i dag sin vision om Värnamo centrum.

– Kommunstyrelsen har varit ute i både traditionell media samt i sociala media och försökt förklara att detta är bara en plan och att det finns inget beslut att det ska genomföras, då det behövs budget och beslut för varje projekt. Tyvärr så kommer trafikplanen batt li ett styrande dokument som man kan luta sig emot när man vill klubba tokiga förslag som finns i planen. Låt trafikplanen vara ett arbetsprotokoll i samhällsbyggnad i stället för ett dokument som är klubbat i fullmäktige som styrande dokument, menar Jan Cherek (SD) och fortsätter:

– Kommunstyrelsen har också vid flera tillfällen påstått att vi inte har några förslag utan vill endast säga nej till allt, trots mina förklaringar att vi vill ha en småstad med biltrafik och ett enkelt sätt att ta sig in i Värnamo och kunna parkera. Vi anser att man precis som flera andra kommuner blivit bilfientlig och ger gågator och breda cykelvägar all plats. Detta kommer att ta död på centrum och de som bor mitt i centrum kan inte bära upp butikshandeln. Vi får med andra ord endast ett förtätat centrum med bostäder utan möjlighet till bostadsparkering och ett fåtal restauranger, menar Jan Cherek (SD).

I bildspelet nedan presenteras partiets vision om stadsbilden med förslag på olika trafiklösningar, ritad av Jan Cherek (SD).

Partiet vill att viadukten återöppnas. De ser helst att man kör dubbelriktad trafik och hänvisar cyklister till tunneln under järnvägen. Partiet menar att det finns plats för att göra minskad lutning och göra bättre sikt vid cykeltunneln så argumentet att det är för snäv sväng med dålig sikt går att justera. Alternativet är att göra viadukten enkelriktad för biltrafik nerför och ha GC-väg på ena sidan.  [1/8]

Partiet tänker sig att Köpmansgatan fortsätter att vara dubbelfilig, men att gatan får ett ansiktslyft med parkeringar på båda sidor. Parkeringarna ska vara 30-minutersplatser tillgängliga med P-skiva   [2/8]

Partiet föreslår att Storgatsbacken öppnas upp med enkelriktad trafik i gångfartsområde med bilförbud nattetid samt att området förses med 30-minuters parkeringsplatser tillgängliga med P-skiva. Dessutom förses ytorna med ännu mer grönytor.  [3/8]

Partiet vill se att storgatan vid IK Form öppnas upp med dubbelriktad trafik för bättre flöde via Åbron.  [4/8]

I kvarteret Rudan ser partiet helst att man bygger lägre fastigheter som passar i en småstadsmiljö och som ger små butiker i markmiljö. Partiet föreslår att pilgatan mellan Storgatan och Lasarettsgatan stängs för genomfartstrafik.   [5/8]

Partiet föreslår att pilgatan mellan Storgatan och Lasarettsgatan stängs för genomfartstrafik. Beroende på hur byggnation av kvarteret Rudan blir så blir denna väg en återvändsgränd tills vidare.  [6/8]

Partiet vill även att Kyrktorget får ett ansiktslyft med grönska och parkbänkar.   [7/8]

Bild på Kyrktorget under kvällstid.  [8/8]

– Vi kommer att lägga upp att lägga upp fler förslag gällande fler områden i Värnamo med omnejd, hälsar Jan Cherek (SD).

Vad tycker du om partiets tankar?

Taggar

Dela


10 reaktioner på Visionen: Så tänker SD om stadskärnan

Snyggt. Trivsamt. Och bra för näringsliv, det vill säga sysselsättningen i framtiden. Det är väl inte fel att också tänka på det?

Otroligt korkade förslag, varför skall man tvunget köra bil fram till respektive butik? I alla andra städer tar man ju bort biltrafik och skapar gågator.

Det handlar om att göra butiker tillgängliga för alla, varje person har inte samma förutsättningar att ta sig till butiker om parkeringen är flera hundra meter bort. Man kan tycka att de som hamnar i rullstol eller i övriga fall är rörelsehindrade kan låsas in hemma och beställa sina saker ifrån telefonen men då får man vara klar med att det är sin egen personliga uppfattning.
Mycket utav handeln görs inte av stora köp utan ofta spontana resor, om dem kan man diskutera men det är ett faktum, genom att ta bort parkeringsplatser eller göra ”city-delen” otillgänglig på annat sätt hämmar utvecklingen och butikers välmående.

Ser ut som SD vill återupprätta gamla raggarundan. SD har väl missat att det även medför dagens dunka-dunka-musik. Bättre förslag: gör centrum helt bilfritt, ta bort nuvarande bilar korsande över ”gamla Centralplan” och ta bort dess hala gatsten, låt viadukten bli gångväg och ordna till parkeringarna med enkel p-skiva i kringområdet och låt de tomma stadsbussarna bli avgiftsfria. Då lever nog centrum upp av kringströvande handlande personer i stället för som nu när en gör snabba ärenden, den andra cirkulerar ett varv runt under tiden.

Det här var ett kreativt sätt att misstolka förslaget. Syftet är inte att ”återupprätta någon raggarunda”, utan att återupprätta ett levande centrum där människor faktiskt vistas.

Problemet i dag är inte bilarna. Problemet är att centrum har gjorts så oattraktivt och otillgängligt att folk undviker det. Ett helt bilfritt centrum är exakt den typen av verklighetsfrånvända idéer som tömt småstäder på handel i åratal. Vi vill inte förvandla Värnamo till ytterligare ett experiment i bilfientlighet där äldre och barnfamiljer får bära matkassar 800 meter för att ”uppleva stadsmiljön”.

Och att du är rädd för ”dunka-dunka” säger mer om din fördom än om förslaget. Vi bygger politik på fakta, inte på karikatyrer.

Vi vill stärka tryggheten, handeln och tillgängligheten. Kort sagt: göra centrum attraktivt, inte omöjligt att ta sig till.

Vill du ha fler människor som ”kringströvar och handlar” så krävs en sak: att de faktiskt kan ta sig dit.

Att föreslå gratis bussresor i stadstrafik görs enklast till regionpolitiker, vänstern har den uppfattningen och jag uppmanar ”Tomten” att kontakta dem, de är mycket empatiska och trevliga att prata med.

Nu börjar det likna något funktionellt och trivsamt i centrum. En uteservering och glasskiosk kan passa på Flanaden.

Fantastiskt bra! Om kommunens styrande har något vett i skallen så ser man till att detta blir verklighet, det handlar inte om nostalgi som någon skriver, utan om centrums överlevnad, trevlig stad som både vi boende och turister kan uppskatta!

Anser att förslaget luktar en del trafiknostalgi med 50-talsvibbar. Om vi väl ska återuppta biltrafiken genom centrum på det här sättet så behövs en miljözon där endast nollutsläppsbilar får tillträde.

Lämna ett svar till Christine Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *