Nyheter

Vill ha tågstopp i Horda – röstades ner i kommunstyrelsen

Nyheter Johan Hilding (C) vill att regionen prioriterar ett tågstopp i Horda. Nu har kommunstyrelsen sagt sitt i frågan.

Johan Hilding (C) vill att regionen prioriterar ett tågstopp i Horda. Bild: David Alin

När kommunstyrelsens 13 ledamöter strålade samman under gårdagen så var en av punkterna remissvar till Region Jönköpings transportplan. Johan Hilding (C) valde att lägga ett tilläggsyrkande: att kommunstyrelsen i sitt remissvar till regionen prioriterar och föreslår ett tågstopp i Horda.

”Vid Centerns företagsbesök på Horda Stans den 13 september 2024 framförde företagets ledning ett önskemål att Värnamo kommun ska verka för ett tågstopp i Horda. De dåliga möjligheterna till arbetspendling med kollektivtrafik försvårar rekryteringen av arbetskraft, detta gäller även högutbildad arbetskraft.

En Powerpointpresentation visades med nuvarande tågtider som passade företagets arbetsschema. Problemet för Horda Stans är att tåget inte stannar!

Utöver Horda Stans med 150 anställda finns även andra större arbetsplats i Horda. Till exempel SL-Produkter, Hordagruppen, Horda skola och Milliway som nu nysatsat i Horda.

Sammantaget finns redan lika många eller fler arbetstillfällen i Horda än de som ska tillskapas i Hörle.

I Horda och dess närhet bor cirka 400 personer. Nuvarande busstrafik fungerar inte för arbetspendling och omöjliggör pendling till högre studier. Bussen vänder i Rydaholm. Bor man i Horda har man hamnat i kommunens blindtarm. Dessutom är busstrafiken inställd lördag och söndag.

Banverket har tidigare projekterat ett tågstopp i Horda placerat intill järnvägsövergången. Placeringen möjliggör att det räcker med en perrong, samma utförande som på Rörstorp. Beräknad kostnad där är fem-sex miljoner.

Restiden mellan Värnamo och Rydaholm med buss är cirka 55 minuter. Med tåg är det 19 minuter. Ett tågstopp i Horda förlänger restiden mellan Värnamo och Rydaholm med tre minuter”, menar Johan Hilding (C).

Efter en inledande omröstning bland ledamöterna begärde Hilding (C) votering. Voteringen slutade 10–3 till kommunstyrelsen, vilket innebär att hans yrkande röstades ner.

– Jag tycker det är lite tråkigt att vi inte står upp mer. Vi gör det här för miljön, för Hordas skull och för arbetarnas skull. Vår nya linje är att få fler i arbete och få ner utsläppen. Utvecklingen i Horda är lika viktig som utvecklingen i staden, säger han till Värnamo.nu.

– Min motivering till att vi gick på Johans förslag var att får vi till så att Göteborgstågen går lite mer frekvent så är det lättare att köra hela vägen till Alvesta. Det var en bra tanke, men han hade inte samma ingångsvinkel som vi hade. Därför gick vi på Johans tanke, berättar Jan Cherek (SD). Bild: David Alin

Hilding fick stöd i voteringen av Sverigedemokraterna. Jan Cherek (SD) motiverar stödet i enlighet med Vänsterpartiets motion om att Värnamo kommun ska verka för att Region Jönköpings län ska bli en del av Öresundstågssamarbetet.

– Min motivering till att vi gick på Johans förslag var att får vi till så att Göteborgstågen går lite mer frekvent så är det lättare att köra hela vägen till Alvesta. Det var en bra tanke, men han hade inte samma ingångsvinkel som vi hade. Därför gick vi på Johans tanke, berättar Jan Cherek (SD).

Nu blev det som sagt nej till Johan Hildings (C) tilläggsyrkande i kommunstyrelsen, så Värnamo kommuns remissvar på förslaget till regional transportplan för Jönköpings län för perioden 2026–2037 blir följande:

Vi tycker att planeringsalternativet Balans av åtgärder är ett bra val och att det finns en bra avvägningen mellan de projekt som är med i den ekonomiska sammanställningen av investeringar för detta alternativ.

Om något av projekten som är med bland investeringarna inte skulle bli av, till exempel på grund av avsaknad av kommunal medfinansiering, så tycker vi att projektet mötesspår Malmbäck som finns med i alternativet ”Satsningar i stråk” ska prioriteras.

Detta projekt ligger i linje med det arbete som redan pågår med elektrifiering, ökad kapacitet och höjd hastighet på järnvägssträckan Värnamo-Nässjö. Mötesspår i Malmbäck är också en viktig pusselbit för att kunna nå en av målsättningarna i JLTs trafikförsörjningsprogram, att skapa timmestrafik mellan kommunhuvudorter.

Vi tycker att ett arbete/planering för att elektrifiera järnvägssträckan Värnamo-Smålandsstenar med en fortsättning över läns-/regiongränsen till Halmstad ska påbörjas under programperioden. Järnvägssträckan Halmstad-Nässjö (HNJ) är strategiskt viktig då den knyter ihop regionen med hamnen i Halmstad.

Vår bedömning är att det inom en ganska snar framtid kommer att ske ett flertal etableringar både norr om Värnamo, runt Hörle och i Klevshult. Det är därför viktigt att det finns väl utbyggd kollektivtrafik som trafikerar väg 846 på denna sträcka. Vi ser även ett behov av att få till ett tågstopp vid Hörle.

Ombyggnation av riksväg 27 på sträckan Bredasten-Ulås och förbi Bor finns med bland investeringarna. Inom programperioden bör även planeringen för att fortsätta ombyggnationen av riksväg 27 på sträckan från Bor och ner till korsning med mellan riksväg 27 och 25 inledas.

Regionen har antagit en regional cykelstrategi för Jönköpings län. Visionen och det regionen vill uppnå är att cykeln ska vara ett attraktivt transportmedel. Ett av målen i strategin är att fler korta vardagsresor ska ske med cykel och för att uppnå detta så måste cykelbarheten längs vägarna öka för, så det är tryggt och säkert att cykla. För att uppnå målet är det viktigt med den statliga medfinansieringen för trygghetsfrämjande åtgärder längs det kommunala vägnätet, men det innebär också att Trafikverkets behöver ta ett större ansvar genom att aktivt arbeta med att öka cykelbarheten längs det statliga vägnätet.

Taggar

Dela


1 reaktion på Vill ha tågstopp i Horda – röstades ner i kommunstyrelsen

Det är konstig politik och kontraproduktivt av alliansen att inte haka på Centerns förslag som är en bra lösning att få näringslivet och boende i Horda att på ett enkelt sätt komma till Värnamo eller Växjö som arbetspendling och för ungdomar att bedriva föreningsliv på ett billigt, miljömässigt och säkert sätt att förflytta sig till dessa städer. Även SD ser igenom hur bra förslaget var, men alliansen och även socialdemokrater står kvar på perrongen i Horda och tittar när en möjlighet tuffar förbi till Hordas framtid.

Lämna ett svar till Jörgen+Skärin ordf MP Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *