Nyheter

”Vem vill köpa en bil i dag med 60-talsteknik”

Nyheter Arne Ekegren svarar på Peter Thoréns (MP) debattartikel "Vem ska drabbas av min elförbrukning?".

Svar till Peter Thorén:

Du tar upp om kärnkraften. De anläggningar vi har i dag är 60-talsteknik. Även inom detta område har det skett utveckling. Nya reaktorer kan använda dagens ”utbrända” bränsle. Det finns i dag små reaktorer som är på ubåtar och andra fartyg. Utveckling sker mot små lokala anläggningar. Vem vill köpa en bil i dag med 60-talsteknik med dess stora utsläpp och dålig personsäkerhet? I Sverige hade säkerligen inte Tjernobylkatastrofen inträffat då vi har ett annat säkerhetstänk. Fukushima ligger i ett jordbävningsområde vilket vi inte bor i.

Vattenkraften har haft och har stor påverkan på naturen och miljön. När kommer kravet på att vattendragen ska återställas? Många mindre kraftverk måste läggas ned med de nya miljökraven. När ska de stora stängas?

Vindkraftverk är det som är saliggörande. Vi ska ha vindkraftverk överallt på landsbygden där vi ska njuta av vyerna och suset. Engelsk havsbaserad vindkraft är flera gånger så dyr som landbaserad. Bolagen kräver gratis anslutningar vid havsutbyggnad. Vid vindkraft talas det inte om påverkan på natur, miljö och djurliv.

Arne Ekegren

Taggar

Dela


7 reaktioner på ”Vem vill köpa en bil i dag med 60-talsteknik”

Håller mig 50-tals teknik Mercury monterye 57-a.
All ny teknik behövs, fler elbilar betyder också större behov. Hoppas att vi kan behålla våra rullande museiföremål. Det är väl en kulturförening.

Bil med 60-talsteknik är hållbart, reparerbart och tar dig dit du ska till skillnad mot dagens överdyra slit-och-släng-plast-bilar 😉

Här kanske lösningen finns? Grova kablar till alla länder kan väl inte vara så stort problem?

Största hindret blir nog de som redan investerat i kraftproduktion i de berörda Europaländerna som då får se sin investering sjunka avsevärt.

Ett plus är ju att Afrika får in valuta, som förhoppningsvis gör att biståndet dit kan minska.

Se klippet nedan.

”Sedan några år tillbaka undersöker forskare hur man kan nyttja Saharaöknen för solcellsparker. Hela Sahara är 9 miljoner kvadratkilometer stort. Skulle 18 000 kvadratkilometer, alltså 0,2 procent, tas i anspråk för solceller skulle hela Europa kunna förses med elektricitet. Utmaningen ligger bland annat i hur elen ska transporteras den långa sträckan från Afrika på ett effektivt sätt.”

Såväl Arne som Peter har fastnat i teknik. Energiförsörjningen är mycket mer komplex än så.
Till att börja med så måste hållbara prognoser över behov av energi göras. Är det försvarbart med en massiv satsning på elbilar. Skall vi producera värme med hjälp av el eller istället satsa på att tillvarata spillvärme och solvärme.

Hur skall vi kunna säkra att elnätet är hållbart och har goda säkerhetsmarginaler. Hur jämnar vi ut tillgången av el över såväl dygnet som året.

Lösningen torde vara en mix av förnyelsebara energikällor, inklusive nyttjandet av bästa möjliga kärnkraftteknologi, produktion av vätgas i stor skala för lagring av energi vid hög tillgång och nyttjande vid låg tillgång av direktproducerad el.

Slutligen bör elområdesindelningen avskaffas på sikt för att skapa en vilja hos medborgarna att vara med och skattefinansiera en modernisering av det svenska energisystemet.

Hej
Enligt mitt kunnande så går det åt mycket el för att producera vätgas. Energi kan inte förstöras utan den omvandlas men vid varje omvandling spills energi. Det går inte att få ut 100 procent.
Arne

Kommentarsfunktionen är stängd