Nyheter

Värnamo kommuns reviderade trafikplan

Nyheter Då var det dags för kommunens förvaltningar att lämna en något reviderad utgåva av trafikplanen till kommunstyrelsen för beslut samtidigt som man konstaterar att tre gamla uppdrag aldrig har kommit i mål, utan ska anses besvarade i denna plan och avslutas.

Dessa uppdrag, som enligt sagan om Mäster skräddare inte bidde nåt, inte ens en tummetott, är :

Åtgärdsplan för cykel med diarienummer KS.2018.50 §41

Ny förbindelse över järnvägen med diarienummer KS.2022.339 § 246

Säkra skolvägar med diarienummer KS.2023.464 § 275

Ny förbindelse över järnvägen kan inte avslutas, då Swecos rapport ska redovisas för teknik- och fritidsnämnden den 24 november.

Samtidigt har man konstaterat att denna plan, som kanske skulle kallas för ”Möjliga och omöjliga förslag till trafikplan”, inte är färdig utan vidare utredningar måste göras såsom:

1) Pumparebron (se kapitel 8.1)
2) Viadukten och Uddebovägen (se kapitel 8.2)
3) Parkeringsutredning cykel med fokus på kommunala arbetsplatser (se kapitel 4.3)
4) Parkeringsutredning bil inkl. parkerings- eller mobilitetshus (se kapitel 8.5)
5) Utredning och identifiering av cykelbara vägar mellan tätorterna (se kapitel 9.1)
6) Riktlinje vägvisning för cykeltrafik (se kapitel 4.2)
7)Värnamo station (se kapitel 6.3)
8) Trafikmätning (se kapitel 13)

Dock används redan denna trafikplan som referens till ”Riktlinje-Gatubelysning” trots att den formellt sett inte finns ännu.

Det finns inga analyser om var och varför det är mera olycksdrabbat på vissa platser. Det enda som är säkerställt är att ju mera kommunen jobbar med cykelvägar, desto fler olyckor med cykel blir det. Allra flest är singelolyckor vilket är märkligt i sig.

I avsnitt fem skrivs att alla korsningspunkter mellan oskyddade trafikanter och motorfordon ska vara utformade för en maximal hastighet på 30 kilometer i timmen. Lite längre ned under beskrivningen på cykelöverfart står det att det krävs att de är hastighetssäkrade men ska användas restriktivt. Undrar hur det är tänkt vid Apladalsskolan när Pumparebron ska mata trafik utanför dörren.

Beskrivning och figur på genomgående gång och cykelväg saknas. Bild kommer. Är det ett nytt fenomen i trafiken eller bara en enkel GC-väg?

Det finns ingen koppling med parkeringsfrågan. Det finns ingen strategi för kollektivtrafik, mer än att det ska gå en busslinje över Lagan vid gamla lasarettsområdet. Ingen angivelse om det är ytterligare en bro eller färja.

Det saknas helt utredningar om vilka konsekvenser de olika åtgärderna får för omgivande gator och fastigheter. Inte heller någon analys om det är praktiskt eller kostnadsmässigt genomförbart.

Bilagan med NTF:s utredning om säkra skolvägar är något lite säkrare nu i och med att Borbackaskolan har fått komma hem till Bor. Tidigare befann den sig i östra delen av Värnamo tätort. Dock har dom fortfarande kvar många faktafel om vilka vägar som går vid respektive skolor och även trafikmätningar. På Lagastigen är det fullständigt förvirrat när mätning två skedde ett år innan mätning ett och antalet fordon varierar mellan 3 773 till 35 499 stycken på mätningarna.

Det har visst blivit brått nu att få denna ofärdiga plan klubbad innan utredningen om vad en reparation av viadukten kan komma att kosta. Denna utredning var beställd till den 3 oktober, men förhalades redan i beställningsskedet då de inte kom upp i närmsta kommunstyrelsemöte. Nu är budet att den ska redovisas den 24 november utan möjlighet till påseende och förberedelse för frågor.

Fortsättning följer

Taggar

Dela


2 reaktioner på Värnamo kommuns reviderade trafikplan

Varför ska man besluta om något som inte är färdigt? Det står att vidare utredningar krävs. Det har tagit elva år att komma fram till detta.

Det är tydligt att debattören inte har koll på vad Trafikplanen hanterar. Trafikplanen syftar till att ge svar på följande:

• Gångnät + målstandard för nätet
• Cykelnät + målstandard för nätet
• Bilnät + målstandard för nätet
• Målstandard för korsningspunkter
• Målstandard för korsningspunkter vid skolor

Ska kommunen växa i framtiden vill vi inte att det ska ske på bekostnad av biltrafiken, det är därför viktigt att ha en långsiktig plan för hur trafiken ska kunna fungera och utvecklas i takt med framtidens tillväxt.

Att ta fram mål och riktlinjer för ett säkert, tillgängligt och hållbart trafiksystem för alla trafikanter är planens kärna. Utöver detta finns förslag på möjliga framtida åtgärder som kan utredas vidare om det blir aktuellt att gå vidare med något av förslagen i det långa perspektivet.

Det betyder inte att dessa delar är beslutade eller kommer att genomföras bara för att Trafikplanen beslutas.. Varje konkret projekt kräver egna beslut, ekonomiska beräkningar och konsekvensanalyser om och isåfall innan något kan bli verklighet.

Det är därför viktigt att skilja mellan planering, utredning och beslut och förstå vad en trafikplan är.

Lämna ett svar till Tobias Pettersson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *