Nyheter

Värnamo förtjänar en trafikpolitik grundad på fakta, inte på AI-genererade bilder

Nyheter I en debattartikel svarar kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M) på artikeln om Sverigedemokraternas vision om stadskärnan.

Tobias Pettersson (M). Pressbild: Värnamo kommun

Trafikfrågorna i centrala Värnamo engagerar många vilket är positivt, det är viktigt att diskussionen förs utifrån korrekta uppgifter och seriösa underlag. Det senaste exemplet är Sverigedemokraternas presentation av ”visioner” för framtidens Värnamo, som enligt min uppfattning riskerar att ge en felaktig bild av vad trafikplanen faktiskt innehåller och syftar till.

SD avfärdar hela arbetet som ”tokigt” samtidigt som man själv presenterar sin så kallade vision i både media och sociala kanaler där Jan Cherek (SD) återkommande påstår att övriga partier vill permanenta viadukten som ett renodlat gång- och cykelstråk. Det är en felaktig beskrivning av vår hållning och av trafikplanens inriktning. Utredningen kring viaduktens framtid är snart klar och presenteras för nämnden i slutet av denna månaden. Syftet med trafikplanen är att tydliggöra och visa på möjliga alternativ för ett tryggare och mer funktionellt centrum såväl i dag som i framtiden, inte att på förhand låsa fast en specifik lösning.

Felaktiga påståenden riskerar att skapa oro och missuppfattningar hos invånarna om vad som faktiskt ligger i förslaget. Ett steg tillbaka, inte framåt tycks vara Sverigedemokraternas huvudlinje och innebär i deras förslag att Storgatsbacken åter ska öppnas för biltrafik, sannolikt även för tung trafik genom de mest centrala delarna av stadskärnan. Att beskriva detta som ”framtidsinriktat” är svårt att se. Det strider mot den utveckling som många städer i både Sverige och Europa arbetar med kopplat till tryggare och mer attraktiva centrumområden och säkrare trafikmiljöer för alla.

Vi behöver planera för framtiden, inte backa tillbaka till gårdagens lösningar. I stället för analyser, konsekvensbedömningar och ekonomisk planering presenterar SD sina förslag för framtiden som AI-genererade bilder. När dem dessutom saknas budgeterade medel för att realisera idéerna blir trovärdigheten begränsad. Värnamo behöver helhet, långsiktighet och ansvar. Den trafikplan som nu behandlas innehåller förslag kring utformning av korsningar, framkomlighet i centrum och hur biltrafik ska fungera utan onödiga hinder och flaskhalsar. Dessutom pekar planen ut idéer för framtida utveckling, vilket är just idéer, inte färdiga beslut, och ska bidra till en gemensam riktning för ett tryggare, tillgängligare och mer attraktivt centrum där bilen fortsatt har en viktig roll.

Med mindre än ett år kvar till nästa val kommer trafikfrågan säkert spela en central roll. Just därför behöver vi en diskussion som bygger på fakta, konsekvensanalyser och ekonomiskt ansvar, inte kortsiktiga budskap eller retoriska förenklingar. Värnamo står inför viktiga beslut om hur centrum ska utvecklas under kommande decennier. Det kräver seriöst ledarskap, långsiktiga överväganden och ansvarsfulla prioriteringar, inte AI-bilder och förslag som tar oss tillbaka i tiden.

Tobias Pettersson (M)
Kommunstyrelseordförande

Taggar

Dela


12 reaktioner på Värnamo förtjänar en trafikpolitik grundad på fakta, inte på AI-genererade bilder

Det ska vara fakta och korrekta uppgifter, men jag ser lite osanningar i din text.
Trafikplanen har ritat in viadukten som ett gång. och cykelstråk och helt tagit bort den från biltrafik.
Åbron är stängd för biltrafik såväl som Pilgatan vid Åbroparken. Att skriva att det inte är trafikplanens inriktning verkar märkligt. Sannolikheten för tung trafik som du skriver är nog lika med olyckan i Harrisburg. Att ta ett steg tillbaka är nog inte så dumt när man kört fast. Då kanske man behöver backa lite för att kunna ta sats.
Beträffande bilderna så finns det flera bilder/figurer i trafikplanen som verkar AI-genererade…. eller?
Beträffande korsningar så finns de redan att beskåda i Trafikverkets skrift VGU.
En osäker korsning i trafikplanen är där den tänkta busslinjen ska korsa Lagan vid gamla Lasarettet. Den finns inte beskriven utan är endast på karta. Bro eller färja?

Bra Tobias!

Mina tips till ett attraktivt centrum:
– låt viadukten enkom vara för gång och cykel
– ingen trafik genom centrum
– i stället parkeringshus med flera våningar vid Gummifabriken. En våning blir event-arena. Precis alm diskuterades för många år sedan.
– Gratis parkering upp till 2h i parkeringshuset
– Gångstråk från Gummifabriken till nuvarande Storgatsbacken, en förlängning av denna således
– Stötta fastighetsägarna och Värnamo City att attrahera små unika butiker och verksamheter som gör att Värnamo kommuns invånare vill vistas I centrum. Hyrorna bör ses över, här bör kommunen trycka på. Kanske subventionera för att attrahera unika butiker?

Trafikplanen är så undermålig och dåligt utförd att den skulle kastas i soptunnan direkt. I ett tjock dokument där man kan spela fritt fastslås en enda lösning för framtida trafik, utan att inkludera parkeringsfrågan. Dessutom finns ingen ekonomisk hänsyn inkluderad.

Vi har ju det vi lever med och en ny tanke som skall tas beslut om. Vad är det som säger att invånarna är beredda att stoppa in en-två miljarder i en ny trafiklösning som vi inte vet om den kommer fungera så att vi är nöjda?

Det alla som bor på ovansidan klagar på är att viadukten är stängd och det innefattar även invånare som bor utanför tätort, men som tidigare körde viadukten.

För att summera det hela på ett förenklat sätt tror jag politiken är för inkompetent att ta så stora omvälvande beslut som en radikal trafikplan, som skall hålla nästa 100 år framåt.

På något sätt har det visat sig i hanteringen av viaduktenfrågan. Skall nu hela centrumtrafiken styras om med samma beslutsamhet och politiskt jidder kommer det bli ett steg 200 år tillbaks. Folk kommer helt enkelt överge centrum. Låt centrum vara ett centrum, se till att vi som bor här och besöker staden kan stanna till i närheten av de ställen vi vill besöka och att det finns incitament för butiker att driva verksamhet.

Att sätta sprätt på pengar är sällan en garanti för succé, det vittnar många politiska projekt om.

Bra Tobias att du klargör läget.

Man får nog påminna SD:s anhängare om att medborgarna och folket inte är särskilt väl representerade i kommentarsfälten på Facebook, även om det nog kan kännas så för dem. Få ungdomar exempelvis skriver sina åsikter där. Det är väl ändå framtiden vi bygger för? Eller?

Kul Tobias att du påstår att jag vill dra oss tillbaka till gårdagen samtidigt som du klagar på mina AI-bilder. AI är ju framtiden och den nya tekniken.

Jag vill rätta dig i dina felaktiga påståenden.
För det första så har jag inte påstått att ni vill permanenta viadukten enbart till gång- och cykelstråk. Däremot de åtgärder man gjorde genom att bredda cykelväg ovanför viadukten, uppritande av linje hela vägen ner samt propagandaflaggor på bron så kan man fundera. Jag har dock aldrig uttryckt detta. Viadukten stängdes utan politiska beslut och påståenden om att bron var slut är konstaterat felaktiga.
Nu avvaktar vi ett svar på en ny bedömning och där står vi båda eniga om ett öppnande sedan får vi se i vilken utformning.

Vad gäller fakta kan man fundera på de påståenden om att viadukten ägdes av Trafikverket, att det skulle kosta 500 miljoner att bygga, att man skulle stänga tågtrafiken och Trafikverket behövde två år planeringstid! Det är historia nu, men här ser vi inget faktabaserat.

Du skriver också om att vi inte har analyser, konsekvensbedömningar och ekonomisk planering. Det är just det jag skrev i yttrandet jag hade angående trafikplanen (som jag inte fått svar på).

Du har vid flera tillfällen skrivit att er plan är inte beslutad vilket jag heller aldrig påstått. Jag har bara redovisat vad som står i trafikplanen samt kommenterat den 3D-modellen som visas upp i stadshuset.

Det är väl lika bra att fastställa att mina bilder är också visioner hur man kan utforma Värnamo, inte fastställda beslut så kom inte med anklagelse på mitt upplägg då du försvara ert med samma argument.

Jag håller mig till bilder (AI-genererade) som alla kan ta till sig och du använder dig av text och ritningar. Vilket som är mest seriös är upp till betraktaren att avgöra. Jag vill visa hur det kan se ut!

Nu nämner du att vi eventuellt ska tillåta tung trafik på Storgatsbacken, var fick du det ifrån? Kan vara bra om du håller dig till det jag skriver, säger eller visar upp med bilder, alla andra påståenden är i dina fantasier.

För att de som ej läst trafikplanen, många sidor att plöja genom, kan i stället för att sitta ta ställning till mig eller dig plocka ner den här och bilda sig en egen uppfattning. Jag hoppas att du håller med om detta i alla fall?

https://kommun.varnamo.se/download/18.161618dd195b3b703f664f2/1747747756394/Trafikplan%20f%C3%B6r%20V%C3%A4rnamo%20kommun%20remissversion.pdf

Ja, AI-boomen är här för att stanna om vi vill det eller ej, precis som IT-flugan var. Vem minns inte det smarta uttalandet av Ines Uusman, ministern. På SVT Play UR kan man se ”Folkets AI” i många praktiska arbetsområden!

Det var med välbehag jag avnjöt SD:s och Chereks ambition till att förverkliga trafikplanen på ett sätt som förefaller verkligt för oss skattebetalare som är bosatta här i Värnamo och som vet hur vi vill ha det. Gratis parkering eller p-skiva, biltrafik genom centrum över renoverad viadukt. Liv och rörelse i centrum är nödvändigt för stadens överlevnad. Tro det eller ej.

Bra Tobias för detta klargörande!
Det är verkligen dags att föra en seriös diskussion om trafikläget i Värnamo och inte fjanta med fejkade AI-bilder som saknar trovärdighet, men det är ju vad Sverigedemokraterna sysslar med i sin maktsträvan.
Lyckligtvis har vi ett stabilt politiskt läge i Värnamo kommun som garanterar att SD hålls borta från makten.

Tycker nästan det är skrattretande, har Värnamo ett stabilt styre?

Vilde efter vilde.

Partier i majoritet som splittas, känns som de krigar mer internt än i det parlamentariska arbetet.

Varför är du så envis. Det är ju demokrati att lyssna på väljarna. Jag förstår om manröstar på Sverigedemokraterna. Värnamo är ingen storstad. Elfordon och hybrider ger inga utsläpp. Hastigheten kan dessutom vara minimal. Lastbilar ska inte tillåta,

Jag lyssnar alltid på väljarna men att fara med osanningar om vad andra tycker är inte att värna demokratin. Jag anser att bilen fortsatt kommer vara central för att hela kommunen ska leva och det finns ingen av de politiker som deltagit i arbetet som vill ta bort bilen i centrum.

Lämna ett svar till Levande stadskärna Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *