Nyheter

Två sittningar frukost resulterade i morgonpigga elever

Nyheter En av tre elever i grundskolan börjar ofta skoldagen på tom mage, i gymnasiet en av två. Samtidigt uppger både rektorer och elever att frukost förbättrar koncentrations- och prestationsförmågan, samt bidrar till en lugnare skolmiljö. Det visar en ny rapport från Arla där Apladalsskolan i Värnamo kom på en lösning för morgontrötta elever.

Elever och rektorer är överens: en bra frukost har en positiv effekt på koncentrations- och prestationsförmågan. Trots det äter mer än var tredje (37 procent) elev inte frukost varje dag. På gymnasiet hoppar varannan elev över morgonmålet. Det framkommer i den andra upplagan av Arlas frukostbarometer, som presenteras i samband med skolstarten för att belysa och inspirera till bättre frukostvanor bland barn och unga. Rapporten baseras på enkäter med rektorer, föräldrar och elever, totalt 2 567 personer.

Att det finns ett samband mellan goda frukostrutiner och skolresultat har även stöd i internationell forskning. Samtidigt uppger 60 procent av rektorerna i undersökningen att det aldrig serveras frukost i deras skolor. Andelen barn som äter frukost regelbundet ökar med föräldrars stigande inkomst.

– Nu när skolan drar igång igen är det viktigt att alla barn och unga får samma förutsättningar att koncentrera och lära sig. Det är i grunden en demokratifråga. Det är tydligt att frukost spelar en viktig roll för att klara skoldagen. Om en tredjedel av barnen inte äter något på morgonen påverkar det inte bara deras egen skolgång, det går även ut över andra elever då klassrummen blir stökigare, säger Erica Elfving, ansvarig för skolfrukost på Arla.

Eleverna uppger att en god frukost förbättrar både koncentrationsförmågan (59 procent) och det allmänna humöret (67 procent). Men många hoppar ändå över frukosten, vilket enligt dem själva beror på att de inte har någon aptit på morgonen (62 procent), är för trötta (43 procent) eller inte hinner (25 procent). Om skolan serverade frukost tror 40 procent att deras frukostvanor skulle förbättras.

– Forskning visar att Sveriges införande av avgiftsfri skollunch har haft stor betydelse för både hälsa och jämlikhet. Någon liknande forskning om skolfrukost finns inte. Men med tanke på hur många elever som struntar i att äta på morgon, inte minst från hushåll med lägre inkomster, finns det potentiellt stora samhällsvinster om fler skolor skulle erbjuda frukost, säger Erica Elfving.

De flesta skolorna valde att servera frukosten före första lektionen, antingen i matsalen eller i caféet, för att inte ta tid från själva undervisningen. Det gjorde att eleverna fick en stund där de kunde äta i lugn och ro. Men Apladalsskolan i Värnamo insåg att det kunde bli svårt att få alla elever att komma före första lektionen. 

– Då kom vi på lösningen att ha två sittningar, en innan lektionsstarten och en under första rasten. Det gjorde att både morgonpigga och morgontrötta elever kunde få i sig frukost, säger Daniel Hautamäki, projektansvarig på Apladalsskolan. 

Om Arlas Frukostbarometer
Undersökningarna genomfördes i form av webbenkäter med hjälp av Kantar Sifo och QuestBack under april-maj 2022 på uppdrag av Arla. Antal respondenter:

– Rektorer: 501
– Föräldrar: 1033
– Elever: 1033

Källa: Pressmeddelande från Arla

Foto från Arlas pressmeddelande

Taggar

Dela


1 reaktion på Två sittningar frukost resulterade i morgonpigga elever

Håller med. Däremot finns det många många relevanta områden i skolan där det sparas in på till idioti.

Kommentarsfunktionen är stängd