Nyheter

Svar från vårdcentraler om digital bokning

Nyheter Från regionen kommer svar på en insändare från Jörgen Lindelöf, som debatterade digital bokning av vaccinationsspruta.

I stundande pandemi är det extra viktigt att riskgrupper och personer över 65 år får influensavaccin. För att minska risk för långa köer och folksamlingar i väntrummen så har Vråen och Väster vårdcentral valt att ge vaccination i en lokal utanför vårdcentralen.

Från och med 3 november kommer vi att erbjuda tidsbokad vaccination mot säsongsinfluensa och lunginflammation i Galleria Flanaden i Värnamo City.

Förutom sjuksköterskor kommer där även att finnas ”vaccinationsguider” på plats som kan svara på frågor och även hjälpa till att boka tid om man inte har haft möjlighet att göra detta själv innan.

För att få till ett patientsäkert flöde som sprids ut under dagen så bokar man sin tid i förväg. För att inte riskera alltför långa köer i telefonen som hindrar tillgänglighet och framkomlighet så vill vi gärna att så många som möjligt i första hand bokar sin tid via appen Bra Liv nära. Men vi är medvetna om att det kan vara svårt för den som inte är van eller som inte har mobilt bank-id:

• I största möjliga mån önskar vi att man tar hjälp av någon i sin närhet som kan vara ombud och boka en tid, exempelis någon i familjen eller en granne. Den som är ombud behöver inte följa med till vaccinationen.

• Har man ingen som kan hjälpa till så går det bra att ringa till sin vårdcentral och välja knappvalet ”önskemål om tid för influensavaccination” så hjälper vi naturligtvis till att boka en tid.

• Du som har en inbokad tid för annat på vårdcentralerna under november, december och januari erbjuds, precis som vid övriga år, vaccination i samband med det besöket.

För att de som ringer till oss och har behov av vård ska komma fram ber vi allmänheten om hjälp att hjälpa de som själva har svårt att boka. Då kommer vi också att ha utrymme att hjälpa dem som inte har någon som kan hjälpa.

Caroline Grahn, verksamhetschef Väster vårdcentral och
Annelie Sonéus, verksamhetschef Vråens vårdcentral
Vårdcentralerna Bra Liv

Taggar

Dela


4 reaktioner på Svar från vårdcentraler om digital bokning

Av egen erfarenhet vet jag att man får ingen hjälp på vårdcentralerna de hänvisar till appen.
Det överorganiserade och oerhörda slöseri med skattepengar som Bra liv ägnar sig åt är bara för att få många administratörer.
En riktig vårdcentral är Unicare, man lyfter luren ringer får en tid snabbt och enkelt.

Redaktionen kompletterar: Unicare är ett ord som kan översättas ungefär som universiell vård

Tack för svaret!
Men jag tror fortfarande att man skulle göra som privata Unicare Apladalen gjort – gå ut med telefonnummer i första hand.
Jag tänker fortfarande på alla som inte har smartphone och därmed inte har tillgång till app. I tidningen ”region” (Jönköpings län) som nu delas ut till hushållen finns att läsa om bland annat Regionens vårdcentraler i Värnamo att man ska boka via app. Många vet inte vad är en app är. Att man då meddelar dem vad en app är betyder inte att de kan boka via en app!
Tyvärr så tror jag att många av oss äldre inte kan ta sprutan denna säsong!

Kommentarsfunktionen är stängd