Nyheter

Summerar god inledning på året

Nyheter God lönsamhet och stabilt kassaflöde trots en svagare efterfrågan. Så summerar Bufab årets första kvartal.

God lönsamhet och stabilt kassaflöde trots en svagare efterfrågan. Så summerar Bufab årets första kvartal. Arkivbild: Peter Magnusson

Första kvartalet 2024

– Nettoomsättningen minskade med -9,9 procent till 2 149 (2 386) miljoner kronor. Den organiska tillväxten var -10,6 procent och orderingången var i linje med nettoomsättningen

– Justerat rörelseresultat (EBITA) uppgick till 259 (325) miljoner kronor, motsvarande en rörelsemarginal om 12,1 (13,6) procent

– Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 259 (323) miljoner kronor och rörelsemarginalen uppgick till 12,1 (13,5) procent

– Resultatet per aktie minskade med 28 procent till 3,82 (5,33) kronor.

– Kassaflödet från verksamheten uppgick till 259 (301) miljoner kronor, vilket motsvarar en kassakonvertering om 95 (89) procent

– Nyckeltalet nettolåneskuld/EBITDA, justerat, uppgick till 2,7 (2,7)


Så här summerar Erik Lundén, vd och koncernchef, resultaten:

– Vi inleder året med en förbättrad bruttomarginal, god lönsamhet och stabilt kassaflöde trots en svagare efterfrågan.

– Det generella marknadsläget är fortsatt utmanande och vi ser en stor variation i efterfrågan mellan olika branscher. Starkast efterfrågan ser vi inom energi och försvar medan branscher som gynnades under pandemin så som bygg, bad, kök och friluftsliv hade en svag utveckling. Även inom allmänindustrin var efterfrågan svagare.

– Orderingången är i linje med nettoomsättningen. Omsättningstillväxten uppgick till -10 procent i kvartalet och den organiska tillväxten till -10,6 procent. Tillväxten påverkades av starka jämförelsesiffror och av en lägre efterfrågan över alla regioner. Vissa kostnadsjusteringar har genomförts i kvartalet för att möta den avtagande efterfrågan.

– Det fokuserade arbetet med att stärka vår bruttomarginal har fortsatt att ge effekt. Bruttomarginalen förbättrades med 0,8 procentenheter mot föregående år tack vare en bättre kund- och produktmix och inköps-besparingar. Andelen rörelsekostnader ökade relativt jämförelsekvartalet som ett led av de minskade volymerna, men även av inflationseffekter, omstruktureringskostnader samt investeringar för att främja marknadstillväxten.

– Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 12,1 (13,6) procent, vilket är en stabil nivå givet den lägre efterfrågan i kvartalet. Samtliga regioner uppvisade en stabil rörelsemarginal förutom Region Europe North & East som tyngdes av en högre andel rörelsekostnader.

– Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 259 (301) för kvartalet. Nettolåneskulden/EBITDA uppgick till 2,7 (2,7). Bufabs stärkta finansiella ställning de senaste kvartalen öppnar upp för värdeskapande förvärv framöver. Vi ser en ökad aktivitet på förvärvs-marknaden den senaste tiden och har flera affärer under utvärdering.

– Marknadsutsikterna för kommande kvartal är fortsatt osäkra och jämförelsetalen är utmanande även för nästa kvartal.

– Vi har under detta kvartal justerat vår kostnadsbas i fler av våra bolag och är väl positionerade om efterfrågan minskar ytterligare med situationsanpassade åtgärder bolag för bolag. Samtidigt har vi en väldiversifierad kundbas och artikelportfölj med fin riskspridning inom olika branscher och marknader och en strategi väl anpassad för framtiden. Vårt erbjudande till kund blir alltmer relevant och vi har goda förutsättningar att ta ytterligare marknadsandelar under kommande kvartal.

– Vi kommer under 2024 fortsätta vårt arbete med att implementera vår strategi där våra kortsiktiga prioriteringar kvarstår; att ta marknadsandelar, successivt förbättra vår marginal och leverera ett stärkt kassaflöde. Den strategiska översynen av våra tillverkande bolag fortgår enligt plan.

– Från och med 1 januari har Bufab en ny rapporteringsstruktur som möjliggör en mer effektiv styrning av koncernen. Den nya strukturen omfattar fem regioner Europe North & East, Europe West, Americas, UK/Ireland och Asia-Pacific. Vi har även välkomnat Mathias Torstensson till koncernledningen som regionchef för Asia-Pacific.

– Jag vill slutligen tacka alla våra kunder, partners och anställda för ett fantastisk jobb under det första kvartalet.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *