Nyheter

SSMK jubilerar med SM-deltävling

Nyheter Skillingaryds Motorklubb bildades i november 1970 och starten på 50-årsfirandet blir en extra rallysatsning på Skilling 500 nästa sommar

På väg upp till klubblokalen hängde marknadsbanderollen  [1/13]

Jerry Eriksson, Marinette Hjelm, Bo Johansson och Stefan Stigemyr  [2/13]

Från vänster; Malin Gustavsson, Christer Skärin, Hans Wernefur och SM-kartläsaren Henrik Söderkvist som lämnade goda råd  [3/13]

Mats Bergman, Sebastian Boughardt och Roland Eidhall planerar  [4/13]

Från vänster; Leif Samuelsson, Inge Pettersson och Frida Lindström diskuterar  [5/13]

Chefsfunktionärer Skilling 500  [6/13]

Mats Bergman, tävlingsledare  [7/13]

Sebastian Bourghardt är lokal presschef  [8/13]

Jan Möller, Annelie Möller och Pia Thulin  [9/13]

Banchefen Leif Samuelsson redogjorde för tävlingsbanan  [10/13]

Möjligen lokal SM-åkare?  [11/13]

Möjliga lokala SM-åkare?  [12/13]

Möjligen lokal SM-åkare?  [13/13]

I söndags träffades merparten av samtliga chefsfunktionärer i Götaströms Fordonshistoriska Klubblokal på Hantverkaregatan i Skillingaryd, då den egna lokalen inte räckte till… Även om planeringen pågått i över ett år var det så dags att samla alla inför en informationsträff. 

– Vi vill tillbaka till våra rötter och att hitta tio mil specialsträcka, vissa som kommer att gå två gånger, i vårt närområde är fantastiskt roligt och våra markägare är positiva till vår satsning nästa år, börjar Mats Bergman, tävlingsledare, berätta. 

Banchefen Leif Samuelsson presenterade de specialsträckor som ska användas helgen efter midsommar nästa år och sträckcheferna blev tilldelade sina arbetsuppgifter. 

– Att planera inför en SM-deltävling kräver lite mer av oss, även om vi redan nu har en mycket hög säkerhetsnivå. Vi kommer att utöka vår säkerhetsgrupp till det dubbla, där många av dessa kommer att vara ute på fält och jobba med publiksäkerhet. Vi kommer att hyra in både egna räddningsfordon och ambulanser samt, som tidigare, har sjukvårdskunnig personal i starten på varje specialsträckaGPS-spårning som finns i tävlingsbilarna gör att vi kan följa dem direkt från tävlingens högkvarter, säger säkerhetschef Sara Mejving. 

• Start och mål i Klevshult
Start, mål och service kommer att vara vid Rasta i Klevshult dit ekipagen kommer för att anmäla sig redan på torsdagkväll den 25 juni. Tävlingen startar under fredag kväll med högtidlig startceremoni vid slätten i Skillingaryd och därefter kommer två specialsträckor att köras med kort uppehåll i Skillingaryd där kvällsaktiviteter arrangeras i motoranda. Nattuppehållet blir i Klevshult innan alla rallyförare och kartläsare ger sig ut för en Vaggerydsetapp lördag förmiddag. När service- och matuppehåll i Klevshult är gjord startar eftermiddagens etapp i Gnosjö kommun där Åsenhöga kommer att vara i centrum. 

– Vi är nog unik arrangör som lyckas bemanna alla i organisationen, från tävlingsledning, bana, säkerhet, serviceplats, teknik, material, administration och sträckchefer från våra egna led. Jag tror jag räknade till över 40 personer med chefsbefattning och adress Skillingaryds Motorklubb. Det känns roligt och framför allt tryggt, då vi känner varandra väl och har sedan tidigare en bra sammanhållning i vår förening, nämner Mats Bergman som bland andra har Jan Möller, Bitte Blansch, Frida Lindström och Malin Gustavsson med sig i tävlingsledningen. 

– Min roll som administrativ chef innebär att jag har ansvar för anmälan, se till att alla dokument som de tävlande och funktionärer behöver finns samt att tidkorten räknas och att alla eventuella tidstillägg kommer till resultatgivningen. Det roligaste med SM-helgen kommer att bli atmosfären. Allt folk som är runtomkring och hur man hjälper varandra om något händer. Väldigt roligt att vi är på en mindre ort när det blir så mycket publik, säger Frida Lindström som kommer att se till att det administrativa fungerar.

– Utmaningen att anordna en SM-deltävling är att få alla bitar som ska falla på plats. Det roligaste är såklart att få till en bra tävling där alla är nöjda och får en härlig upplevelse, både som tävlande och funktionär, säger tävlingssekreteraren Marinette Hjelm. 

• Får bra hjälp
– Motorklubben är bra på att göra tävling, men när vi kommer till ett SM så är det så mycket mer runtomkring. Det har vi tagit hjälp av tjänstemän i Gnosjö och Vaggeryds kommuner, näringslivs-, handels-, intresse- och samhällsföreningar där planeringen är i full gång för att göra det här lilla extra och att visa upp vår bygd från sin bästa sida. Anderstorp har fått DTM två helger innan oss och kunde vi få de närmare 20 000 tyskar som planeras att komma till Sverige under DTM-tävlingen, att stanna kvar hos oss, både att fira svensk midsommar, samt att besöka vår rallytävling hade varit riktigt bra och framför allt otroligt roligt, berättar Mats Bergman. 

En rally-SM-tävling besöks av många tiotusentals besökare, en del i närområdet pendlar in mot tävlingsområdet, men alla bäddar som är möjliga behövs och mat förstås… 

• En motorsportsommar
– Det kommer att bli en riktig motorsportsommar då SVT;s SM-vecka med rallysprinten är förlagd på söndagen efter vår tävling, så många blickar vänds såklart mot oss, då vi har en del av samma tävlande. Vi kommer att anpassa vårt tidsschema för tävlingen så att de tävlande ges tid att bygga om sina tävlingsbilar inför starten i Halmstad på söndagförmiddagen. Det är inte så långt mellan tävlingsorterna så vi vill föredra att tävlande och publik stannar kvar i vår region en natt extra, förklarar Sara. 

Skillingaryds Motorklubb har ungefär 300 medlemmar och arrangerar årligen två rallytävlingar, en mindre och en lite större. Folkracetävlingar körs vid den egna anläggningen i Föreberg utanför Åker. Klubben är Smålands femte största motorklubb på fyra hjul och är distriktets mest aktiva med 43 förare och 77 kartläsare under föregående år. En SM-deltävling drar ungefär 100 startande, där det förutom förare och kartläsare, finns med 4 – 6 servicefunktionärer per ekipage. Ungefär 250 funktionärer behövs under tävlingshelgen, där motorklubben får hjälp av bland annat Nässjö MK, Norrahammars MK, SSR (South Swedish Rally) och Team Skogsåkarna i Tranås ute på specialsträckorna. 

Tävlingen Skilling 500 kommer att köras som nummer 48 i ordningen sedan starten och merparten av de första åren som vintertävling. Namnet Skilling 500 kommer ifrån att det var 500 kronor i prispeng i början på 70-talet. Skilling 500 har fått ställas in två gånger under alla år, en gång på grund av utebliven vinter och en gång på grund av bränslekrisen.

Taggar