Slår ett slag för entreprenörsskap
Nyheter Jelena Trupina på Ung Företagsamhet är säker. Det är i klassrummen som Värnamos näringsliv framtidssäkras.

– Vad ser vi för samhällseffekter? Vi ser att sannolikheten att starta företag är omkring 20 procent högre bland UF-företagarna och att sannolikheten för att tjejer startar eget företag är 80 procent högre bland UF-företagarna. Vi ser också att sannolikheten för att eleverna får högre inkomst när de kommer ut i arbetslivet är 20 procent högre bland UF-företagarna, att sannolikheten att eleverna blir chef är 40 procent högre bland UF-företagarna samt att risken för arbetslöshet är låg, 20 procent, berättar Jelena Trupina, regionchef för Ung Företagsamhet i Jönköpings län. Bild: David Alin
På morgonens frukostmöte på Vandalorum stod entreprenörsskap i fokus. Jelena Trupina, regionchef på Ung Företagsamhet i Jönköpings län, var inbjuden för att prata om hur vi kan skapa ett framtidssäkert näringsliv. Hennes svar: det börjar i klassrummet.
– Vi är en ideell och icke vinstdrivande organisation som genom våra partnerns, alla länets 13 kommuner och regionen, får möjligheten att kunna vara på plats ute i klassrummen, både i grundskolan men även på gymnasiet. Vi är ju mest kända för det vi gör på gymnasiet, men vi har även i tio års tid arbetat med grundskolan i Jönköpings län, så vi finns där från förskoleklass upp till gymnasiet.
– Vad gör vi då i grundskolan? Vi har läromedel som vi har tagit fram med fokus på entreprenörskap och företagsamhet. Det är läromedel som vi tack vare våra partners kan dela ut gratis till skolorna här i Jönköpings län och i Värnamo kommun och som fokuserar mycket på att lära barnen problemlösning, att ta eget initiativ, kreativitet, självleda, samarbete och kommunikation.
– Vi har också väldigt häftiga utmaningar som vi alltid kör tillsammans med företag. Innan sommaren avslutade vi ett samarbete med polisen. De har en jättestor utmaning i att, tyvärr får jag ju säga då, unga engageras i kriminalitet i högre utsträckning och i stället för att prata till barnen och om barnen så går vi faktiskt till dem det berör. Så vi vände oss till klassrummen tillsammans med polisen och gav eleverna i årskurs sju till nio i hela länet utmaningen att försöka stoppa den här utvecklingen. Vi hade över 800 elever som deltog på den här utmaningen, som tog fram lösningar åt polisen och de gjorde det på lektionstid. Allt vi gör är kopplat till läroplanen, så eleverna gjorde arbetet under sin samhällslektion, under svenskan, under engelskan eller under matten – för vissa tog ju fram produkter som kanske skulle hjälpa polisen. Därefter fick polisen välja ut tio produkter som de tyckte var extra viktiga, så fick tio klasser pitcha sina produkter framför en jury som bestod av polisen, länsstyrelsen och Länsförsäkringar. Det vinnande bidraget kom från en klass från Reftele och vinsten bestod av att polisen beskostade deras klassresa som gick till Isaberg.
– En annan grundskolutmaning som vi har jobbat mycket med är HV 71-utmaningen. HV har inte haft en maskot på jättelänge och så tänkte vi att vi tar fram en, men vi ville inte vara de som tar fram den. I stället sträckte vi ut handen till 1 800 elever som antog utmaningen att ta fram HV:s nya maskot. Då tänker man lätt så här: ”men vad har det med skolan att göra? Hur är kopplingen och vad är det de lär sig egentligen?” De kopplade jättemycket till historien. HV ville ha en lokal och regional anknytning. Det var en klass i Jönköping som vann, dräkten är uppsydd och nu på lördag syns den för första gången på isen i samband med HV-dagen. Vad tror ni händer med de barnen när de får se det här? Att de blir stolta. ”någon ser det vi gör i klassrummet, att någon faktiskt tar det på allvar, att vi spelar roll, att det vi tar fram faktiskt blir någonting”. Det är så vi jobbar i grundskolan.
Jelena Trupina går sedan över till att prata om UF-företagandet.
– UF-företagande är kopplat till kursen entreprenörskap på gymnasiet. Det är obligatoriskt på två program: det nationella ekonomiprogrammet och försäljning och service-programmet. På alla andra program kan man välja det som ival (individuellt val) eller så väljer skolan att plocka in det som obligatoriskt moment i andra program också, så som man faktiskt har gjort här i Värnamo. Under sitt UF-år så får man starta, driva och avveckla sitt företag och under det året så har vi obligatoriska moment: du måste hitta en rådgivare som inte är din mamma och pappa, du måste ha ett säljtillfälle, du måste göra en affärsplan och du måste göra bokslut. Förutom att eleverna får ett betyg i kursen får de dessutom ett intyg från oss. Det är inte alltid så att alla blir företagare direkt efter gymnasiet, men det vi ser hända efter det året är ju att någon som inte har vågat prata överhuvudtaget med någon utanför skolan helt plötsligt har blivit den som kan stå på en scen och prata framför tusen personer. Det är ju den här självutvecklingen vi vill åt.
– Här i Värnamo har vi en systematik för hur vi jobbar med näringslivet och skolan, speciellt på gymnasiet där vi kör en trestegsraket som inleds med Innovation camp. Det går ut på att ett företag kommer till gymnasiet och ger en utmaning till alla elever. Eleverna delas in i grupper där de får brainstorma och pitcha framför en jury som består av näringslivet och så vinner de pengar som ska vara som startkapital till sitt UF-företag. Proton kom till oss innan sommaren med en utmaning som handlade om att ligga i framkant, för de vill växa och letar efter sin nästa idé. På det här sättet får också eleverna lära känna näringslivet. Det blir mer än det här vanliga studiebesöket, för det blir eleverna som hamnar i fokus och deras idéer som bidrar till företaget. Det blir alltid jättekul resultat, för man ser redan där väldigt tidigt vem som kommer att vara sugen på att driva driva UF-företag efteråt.
– Förra året träffade vi över 10 000 ungdomar på grundskolan från förskoleklass upp till nian i olika konstellationer. Antingen via vårt läromedel, grundskoleutmaningar eller Framtidsskoll. Det är en temadag som vi kör för åttor och nior med föreläsningar där de bland annat får lära sig hur man skriver ett CV, varför företagande är viktigt, hur lokal och regional arbetsmarknad ser ut, varför du inte ska ta sms-lån och varför du ska spara dina pengar, säger Jelena Trupina och går över till dagens föreläsningsämne.
– Vår forskning visar att elever som driver UF-företag på gymnasiet utvecklar sin entreprenöriella kompetens, kompetenser som näringslivet tycker är jätteviktiga: att ta eget initiativ, komma i tid, självledarskap, kommunikation och så vidare. Vi ser också att det minskar de här ojämlikheterna som vi sett mellan tjejer och killar vad gäller entreprenörsskap och företagande. Tjejerna får större självförtroende när de driver UF-företag. UF-företagande minskar också ojämlikheten vad gäller socioekonomiska skillnader. Det spelar heller ingen roll var du kommer ifrån eller vilken bakgrund du har. Alla kan lyckas och det är vad de gör med UF, vilket stärker kopplingen mellan elev, näringsliv, skola och arbetsliv.
– Vad ser vi för samhällseffekter? Vi ser att sannolikheten att starta företag är omkring 20 procent högre bland UF-företagarna och att sannolikheten för att tjejer startar eget företag är 80 procent högre bland UF-företagarna. Vi ser också att sannolikheten för att eleverna får högre inkomst när de kommer ut i arbetslivet är 20 procent högre bland UF-företagarna, att sannolikheten att eleverna blir chef är 40 procent högre bland UF-företagarna samt att risken för arbetslöshet är låg, 20 procent. Vi ser att kommuner som arbetar strategiskt med näringslivsutveckling och samarbetar med Ung Företagsamhet skapar fler jobb och bidrar till att invånarna flyttar tillbaka till sin hemkommun i högre utsträckning.