Nyheter

Slängda elsparkcyklar väcker känslor: ”Vad var det vi sa?”

Nyheter Elsparkcyklarna gör redan avtryck i Värnamo stad.

Elsparkcykel slängd vid entrén till Folkets Park. Bild: Läsarbild  [1/2]

Elsparkcykel släng utmed cykelvägen mellan Park Arena och Folkets Park. Bild: Läsarbild  [2/2]

I måndags lanserade Tier Mobility de första 60 elsparkcyklarna för uthyrning i Värnamo stad och under dagen fullbordas satsningen med att resterande 90 ställs på plats på olika platser i staden. I går berättade vi att satsningen redan skapar problem och under onsdagsförmiddagen skickade en uppmärksam läsare in bilder på slängda elsparkcyklar på flera platser kring Folkets Park i Värnamo.

– De hann knappt komma i bruk innan det började misskötas. Vad var det vi sa?, menar läsaren.

Med anledning av materialet tog vi kontakt med Dan Nerén på Tier Mobility.

– När ett nytt trafikslag introduceras, följer det med risk för viss initial friktion. Det kan ta tid att få alla delar på plats, från att säkerställa att parkering fungerar som avsett till att säkerställa korrekt efterlevnad av trafikregler. Det innefattar allt från att forma användarbeteenden till att finjustera teknik och möjligheten att i samarbete med kommunen utöka antalet parkeringsplatser där det eventuellt behövs, säger han.
Samtidigt vill man ha återkoppling från kommunen, användarna och invånarna med öppna armar.
– Genom konstruktiv kritik kan vi förbättra vår tjänst ytterligare. Ingen stad är den andra lik, varför vi kontinuerligt måste anpassa vår tjänst så att den optimalt fungerar i varje enskild kontext, med hänsyn till de förutsättningar som råder, säger han.

Hur säkerställer ni att förarna av elsparkcyklarna är 18 år eller att de följer upprättade regler för uthyrningen?

– Vad gäller åldersgräns för elsparkcyklar i Sverige finns ej en sådan ur ett rent legalt perspektiv då fordonen regleras som cyklar, dock har vi som företag en 18-årsgräns, vilken tydligt anges i våra användarvillkor. Om det framkommer att föräldrar skapar konton åt sina barn för att låta dem använda våra fordon eller att fordonen framförs vårdslöst, har vi möjlighet att stänga sådana användarkonton vid tillräckliga bevis.

Lokalpolisområdeschef Anders Sund har också tagit del av materialet och kommenterar det hela på följande sätt:

– Hittills är vår uppfattning att betydligt fler parkerar där man ska, än tvärtom. Det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser så nära inpå införandet, men hittills har vi inte upplevt några stora problem. Vi kommer säkert se fler dåliga exempel, men det finns också många goda exempel som inte får så mycket uppmärksamhet.

– Det är alltid förarens ansvar att köra och parkera fordonet enligt gällande regler. Missköter man det får man räkna med att kunna bli bötfälld. Vad gäller uthyrarens ansvar för uppsamlandet av fordon och hur deras villkor reglerar misskötsel hänvisar jag till aktuellt företag.

LÄS MER:  Elsparkcyklar skapar redan problem: "Stora brister i trafikbeteende"
LÄS MER:  Elsparkcyklar på plats i Värnamo
Taggar

Dela


20 reaktioner på Slängda elsparkcyklar väcker känslor: ”Vad var det vi sa?”

Många blandade åsikter man läser. Ingen verkar dock reflektera över det stora antalet svåra personskador dessa elsparkcyklar resulterar i.
Årligen sker omkring 3500 registrerade olyckor med dessa fordon. Fler än 2000 frakturer. I flertalet fall svåra ansikts frakturer där de drabbade blir vanställda för all framtid. I majoriteten av dessa fall rör det sig om yngre personer med hela livet framför sig.
Reflektera även över den extra belastning och kostnad detta är på den redan ansträngda akutsjukvården. Vilka får betala för dessa skador? Är det företaget som hyr ut dessa fordon? Nej. De som får ta kostnaden ekonomiskt är vi skattebetalare. De kroppsliga lidandet får yngre ungdomar ta som blir vanställda för all framtid.

Någon menar att det är bakåtsträvande att inte tillåta dessa ”olycksmaskiner” till fordon. Andra menar att det är individens eget ansvar. De som är vuxna nog, de vet att barn och ungdomar under 25 allt som oftast inte kan ta eget ansvar. Det syns tydligt när de färdas 2-3 ungdomar per cykel. Ska dessa individer dras med svåra skador resten av livet bara för att uthyrningsföretag ska tjäna pengar?
Här behöver kommunen tänka om och avveckla detta otyg.

Visst, några av dem kan vara ungdomar, men tror nog att majoriteten av händelserna utförs av andra som tycker det är nödvändigt att knuffa eller flytta dem för att bekräfta sin egen åsikt. Att manipulera statistiken är ju sannerligen ett smidigt sätt att framstå som ’rätt’.

Detta problemet finns på alla ställen dessa elskotrar finns. Varför skulle det fungera bättre i Värnamo? Finns bättre saker att lägga pengar på tycker jag.

En del är säkert ungdomar, men tror majoriteten av dessa händelser är av äldre gubbar och tanter som puttar omkull dem eller flyttar ut dem mitt i vägen för att stärka sin åsikt emot dem.
Enklare att visa att man har ”rätt” ifall man manipulerar statistiken.

Någon kommunalanställd skulle åka runt och samla in de felaktigt parkerade cyklarna och låta uthyraren få lösa ut dem precis som man gör med barnvagnar och annat i trappuppgångar på kommunägda hyreshus

Alltid samma visa så fort något nytt kommer till denna hålan… Då kliver alla gnälliga gubbar och tanter fram och ska gnälla på att allt är fel och alla gör fel utom dem själva..

Inget går väl upp emot en härlig cykeltur! Skulle aldrig byta ut min cykel (utan eldrift) mot en fjantig elsparkcykel! Vad ska det bli av en generation som inte rör på sig? Daglig motion på en gammal hederlig cykel är ett sätt att må bra och investera i framtida hälsa! Dessutom görs en insats för miljön då inget batteri behöver tas omhand i framtiden! Jag minns att den förra regeringen delade ut bidrag till elcyklar. Dessa bidrag borde istället riktats till inköp av ”vanliga” cyklar!

Vi tar emot all återkoppling från kommunen, användarna och invånarna med öppna armar säger Dan Nerén.
Hur då? Värnamo kommun har fått tillsägelse att inte lägga tid på samtal om dessa cyklar. Mobility svarar i Malmö att den ansvarige för Värnamo ska ringa upp, men det händer inte.

Förmodar att köpen/hyran av dessa transportmedel görs med någon form av kontantkort/e-plånbok och då borde det inte vara svårt för Tier Mobility att stoppa dessa försök från minderåriga att hyra dessa sparkcyklar. Sedan kvarstår de köpta elsparkcyklarna och somliga olämpliga användare.

Tycker i övrigt att det kan vara på sin plats att även se det positiva med detta transportmedel, när användarna sköter sig.

Se där ja, precis vad jag skrev också. Håller fullständigt med föregående 2 talare.
Så här ser det ut överallt i andra städer, det är inga som ställer ifrån sig dessa fordon: Nej, släng dem där du står.
Och Jan, det ligger säkert någon i ån efter helgen.
Lennart Johansson

Bra att fler rapportera om de problem som berör elsparkcyklarna.
Frågan är när första ligger i Lagan och när första olyckan sker.

Vad gör Samhällsbyggnadsförvaltningen, Polisen och framförallt Tier Mobility för att stävja problemen?

Företaget har fortfarande inte svarat på hur de ska kontrollera att deras regler efterföljs.
Lägger de allt medborgarnas ansvar?

De som sitter i kommunfullmäktige och röstade fram denna idioti kan erbjuda sig att åka runt på fritiden och resa upp cyklar, kolla åldersgränser, föreskrifter med mera.

Lämna ett svar