Nyheter

Elsparkcyklar skapar redan problem: ”Stora brister i trafikbeteende”

Nyheter Tier Mobilitys satsning på elsparkcyklar skapar redan problem i Värnamo. – Vi blir tyvärr inte särskilt överraskade, säger lokalpolisområdeschef Anders Sund.

Nya elsparkcyklar på plats vid Värnamo station. Pressbild: Tier Mobility

Under gårdagen lanserades den första etappen av Tier Mobilitys satsning på 150 elsparkcyklar i Värnamo när 60 stycken utplacerades vid cykelställen vid Värnamo station. Några timmar senare fick vi bilder och text från en arg läsare.

– Hej, det tog inte mer än tre timmar från att elsparkcyklar blev uppställda förrän de bröt mot reglerna: 18-årsgräns, köra på trottoar, mer än en person per sparkcykel och så vidare. Ingen av de på bilderna är 18 år och jag gjorde en anmälan till polisen om det hela, menar läsaren.

Tier Mobilitys policychef Dan Nerén berättade i en intervju för ett tag följande:

– Elsparkcyklar klassificeras som cyklar och omfattas därmed av samma trafikregler som gäller för vanliga cyklar och elcyklar. De är tillåtna att användas på vägar och cykelbanor samt att det finns ingen åldersgräns enligt lag då elsparkcyklar klassificeras som cyklar. Trots detta har vi infört en egen åldersgräns på 18 år, vilket tydligt anges i våra användarvillkor.

Se läsarens bilder nedan:

De två personerna kom färdandes på samma elsparkcykel till Pelikanen-huset. Bild: Läsarbild  [1/4]

Förare under 18 år som kommer körandes på trottoar. Bild: Läsarbild  [2/4]

Två på samma elsparkcykel. Bild: Läsarbild  [3/4]

Förare ej under 18 år. Bild: Läsarbild  [4/4]

Med anledning av materialet tog vi kontakt med Värnamopolisen för att få deras syn på ärendet.

– Vi blir tyvärr inte särskilt överraskade. Det finns stora brister både i trafikbeteendet och i kunskap om vilka trafikregler som gäller för både elfordon och vanliga cyklar. Vi har hittills inte prioriterat trafikövervakning mot cyklister och kickbikes i någon stor utsträckning, men bryter man mot trafikreglerna behöver även cyklister och kickbikesförare vara beredda på att bli stoppad och bötfälld. Det finns däremot inte någon 18-årsgräns i lagen, svarar lokalpolisområdeschef Anders Sund.

Även Dan Nerén, policychef på Tier Mobility fick ta del av materialet och kommenterar frågan på följande sätt:

– Elsparkcyklar, både privatägda och de som förmedlas genom uthyrning, omfattas av samma trafikregler som konventionella cyklar. Vid användning av sådana fordon på trottoaren eller av fler än en person, blir detta en polisiär fråga, då de som överträder dessa bestämmelser riskerar böter. Som uthyrare av elsparkcyklar tillhandahåller vi detaljerad information i vår app om gällande trafikregler och nödvändigheten av att följa dessa.

– Vad gäller åldersgräns för elsparkcyklar finns ej en sådan ur ett rent legalt perspektiv då fordonen regleras som cyklar, dock har vi som företag en 18-årsgräns, vilken tydligt anges i våra användarvillkor. Om det framkommer att föräldrar skapar konton åt sina barn för att använda våra fordon, har vi möjlighet att stänga sådana konton vid tillräckliga bevis. Detta görs för att förhindra att minderåriga använder våra elsparkcyklar i strid med våra användarvillkor.

LÄS MER:  Elsparkcyklar på plats i Värnamo
Taggar

Dela


7 reaktioner på Elsparkcyklar skapar redan problem: ”Stora brister i trafikbeteende”

De har ju nyss börjat användas, ge det lite tid, tar säkert lite tid innan allt fungerar som det är tänkt.

Tror inte det var helt perfekt från dag ett när de första bilarna kom till Värnamo heller…

Lite roligt att ingen av bilderna visa att man kör på trottoar.

Här är det faktiskt kommunen som har brustit i att markera ordentliga cykelbanor.
Den enda som går att hitta är från polishuset till KappAhl-huset.

Resten är gemensam gång- och cykelbana.

Medans vi håller på så är nästan mer än hälften av alla övergångsställen felskyltade.

Herregud, ge er nu va. Det måste gnällas om precis ALLTING i denna stan alltså. Ni som lider så fruktansvärt mycket av dessa el-scooter kan ju hålla er inne i stället. Stäng in er i stället och be en bön om att utveckling plötsligt går bakåt i stället och att all modernitet försvinner. Fram med häst och vagn i stället så blir ni väl nöjda. Lättkränkta buro= värsta som finns.

Ta bort elsparkcyklarna innan en otäck olycka händer.
Det sägs att det är viktigt att röra på sig, då tycker jag att det är fel att ta hit elsparkcyklarna.

Även jag passerade förbi Pelikanen igår (där några av bilderna är tagna). Det. var helt tydligt att de två de 2 personer jag och övriga i mitt sällskap såg var under 18 år. Om det inte är olagligt och inte företaget som hyr ut kan hålla vad de lovat med åldersgräns borde avtalet skrivas om.

Vanlig cykel är det bästa både för miljö och hälsa så länge man kan cykla.

Doris

Ta bort elsparkcyklar från Värnamos gator innan olyckor är framme. Förstår inte att politikerna tillåtit trots att majoriteten av Värnamobor inte vill ha det.

Detta är dock policychefens egna ord angående 18 år.

– Det finns ingen åldersgräns enligt lag då elsparkcyklar klassificeras som cyklar. Trots detta har vi infört en egen åldersgräns på 18 år, vilket tydligt anges i våra användarvillkor. Vid missbruk har vi befogenhet att stänga av användare. Enligt lag krävs ingen hjälm, men vi rekommenderar starkt våra användare att alltid använda hjälm och följa gängse trafikregler för ökad säkerhet.

Kommentarsfunktionen är stängd