Nyheter

Så leds trafiken om när viadukten stängs

Nyheter Ny huvudled, stoppskylt på Köpmansgatan och kraftigare vägbulor på Mosslegatan. Så här leds trafiken om när viadukten stängs för all framtid.

När Viadukten i Värnamo den första december stängs av för gott kommer trafiken främst att hänvisas till Bangårdsgatan och Lagastigen. Farthinder för att bromsa cyklister kommer byggas på dessa gator och övergångsstället som ligger på Lagastigen nära Lasarettsgatan kommer tas bort. Uddebovägen – Mosslegatan – Västermogatan kommer förstärkas för att möta väntad ökning av trafikflödet.

– Alla åtgärder som görs har som mål att öka trafiksäkerheten, säger Jesper du Rietz, förvaltningschef på Tekniska förvaltningen i Värnamo kommun.

Åtgärder som Värnamo kommun planerar:

  • Lagastigen: Ta bort övergångsstället som ligger på Lagastigen. Övergångsstället till Lasarettsgatan förstärks.
  • Bangårdsgatan/Västhorjavägen: Byggnation av farthinder för att bromsa cyklister.
  • Brogatan/Finngatan: Byggnation av farthinder i chikanform för att bromsa cyklister.
  • Köpmansgatan: Det kommer sättas upp en stoppskylt på Köpmansgatan. Trafik som kommer från Köpmansgatan ska lämna företräde åt bilister på Luddögatan och Myntgatan.
  • Luddögatan, Pumparegatan, Mosslegatan, Västermogatan, Uddebovägen: Huvudled.
  • Luddövägen – Pumparegatan: Vägmålning för att förtydliga för trafiken både på Pumparegatan och Luddövägen
  • Västermogatan: Avsmalningar öppnas upp och övergångställe flyttas.
  • Mosslegatan: De farthinder som finns på Mosslegatan i dag är avsmalningar. De ersätts med större så kallade vägbulor, som kommer att vara 10 centimeter höga och 3,75 meter långa. Det blir parkeringsförbud längs vägen.
  • Uddebovägen: Utfarten mot Götavägen stärks (två filer målas som utfart), eventuell belysning mellan broarna som trygghetslösning. En ny gång– och cykelpassage i chikanform kommer att byggas på Uddebovägen.
  • Trafik från E4:an, väg 27, 127, väg 151 med flera: Skyltas för att omleda trafiken, så att trafiken inte går genom stadskärnan i onödan

Här följer även exempel på övriga trafikpunkter som kommunen följer upp över tiden:

  • Rektorsgatan/Mekonomen
  • Bangårdsgatan GC/övergångsställen
  • Luddövägen – Köpmannagatan
  • Pumparegatan – Västermogatan
  • Övergångsstället Mosslegatan nära övergången justeras
Taggar

Dela


13 reaktioner på Så leds trafiken om när viadukten stängs

Snälla kommunen, gör om Bangårdsgatan från huvudled. Vi boende vid folkhögskolan kommer få svårt att svänga vänster ut från Västhorjavägen i rusningstid. Desperata människor tar dumma beslut.

Tråkigt att behöva köra över södra järnvägsövergången.
Gissar att de flesta inte vill behöva vänta där då tåg kommer rätt ofta. Vilket betyder att det blir betydligt mer trafik på alternativet.

I Stockholm byter man Slussen från 1935, i Göteborg Götaälvbron från 1939 och Värnamo har vi Viadukten byggd 1935.
Konstruktioner åldras och ”föråldras” och oavsett om den hade varit ”frisk” i konstruktionen skulle avstängningen vara närmare 3 år innan en ny bro vore på plats. Nu kanske det närmar sig 5 år istället. Det kanske är dags att tänka nytt kring trafik genom centrum? Finns det andra alternativ än en ny bro?

Vore det inte bättre att bygga en ny viadukt?
Tillfälliga lösningar är de ni tagit upp här hoppas jag.
Vi måste tänka på tillgängligheten till centrumhandeln.
Sedn får man ju säga att det är inte värst klimatsmart att sätta dessa omvägar som ni har som lösningar nu.

Märkligt att man inte visste att Viadukten var i behov att stärkas upp slösat skattemedel på något man stänger. Verkar vara intelligenta som sitter och bestämmer. Kommer aldrig att fungera detta – slutar med olyckor. Personer blir påkörda. Tänker kommunen betala spojler på bilar när man bygger farthinder på 10 cm? Gick alla pengar till Gummifabriken där ingen slutnota är klar? Eller vandalorum? Vore bättre att lägga pengarna på att stärka Viadukten.

Politiker har vetat om detta länge men struntat i det. Svante (V) har varnat och försökt få lösa problemet med upprustning eller nybygge av viadukten sedan början på 90-talet.

Nu blev det panik och helt plötsligt inga pengar över. Alla pengar har visst gått till Gummifabrikens bottenlösa ficka.

Lagastigen: Ta bort övergångsstället som ligger på Lagastigen nära Lasarettsgatan.

Stämmer verkligen detta? Det finns ju bostäder, förskola, arbetsplatser mm på området ”kärleken”. Om de boende mfl ska till ”stan” går man ju över där till Lasarettsgatan. Vilken övergångsställe är det tanken att man då ska passera. Det känns som det blir långt emellan övergångsställena. Där finns ju även busshållplatser där i närheten.

Man kan ju undra, varför inte stadsbussen går via mosslegatan uddebovägen upp till sjukhuset numera.
Finns en hel del personer som jobbar på sjukhuset från karlsdal.
När jag körde stadsbussen i slutet på -70 talet, körde vi där över.
Och i dessa tider när vi skall tänka miljön vore det ju läge för det nu med.

Om jag tolkar detta rätt ska man ta bort övergångsstället Lagastigen/Lasarettsgatan. Tycker detta verkar märkligt, det blir långt emellan övergångsställena. De finns ju busshållplatser där, de som åker buss (även om de inte är så många) använder detta övergångsställe.

Övergångstället vid Lagastigen tas bort. Övergångsstället till Lasarettsgatan kommer att förstärkas.

Det här lär sluta med katastrof, särskilt på luddövägen där det redan nu är en parkeringsbrist vilket lett till att det står bilar parkerade på vägrenen längs hela vägen. Redan nu i rusningstider kan det bli långa köer och det lär spåra ur nu fullständigt.

Den andra sträckan lär också bli kul med alla övergångsställen.

Som gammal handlare i Värnamo.
Nu slår vig nog spiken i kistan snart för centrumhandeln. Hur skall folk komma in till butikerna?
Men tänk till för om erat mål att öka boende i kommunen.
Då måste vi ha en centrumhandel.
/TK

Kommentarsfunktionen är stängd