Nyheter

Revisorerna: god hantering av covid-19

Nyheter Revisionsbyrån Ernest & Young har granskat kommunens agerande avseende äldre- och funktionshinderomsorgens hantering av covid-19-pandemin. Rapporten uppmärksammar inga brister som gäller arbetssätt, bemanning eller personalens kompetens att ge omsorgstagare vård av god kvalitet.

Revisionsbyrån Ernest & Young har granskat kommunens agerande avseende äldre- och funktionshinderomsorgens hantering av covid-19-pandemin. Rapporten uppmärksammar inga brister som gäller arbetssätt, bemanning eller personalens kompetens att ge omsorgstagare vård av god kvalitet. Foto: Pixabay

De brister som rapporten beskriver handlar om administration och dokumentation.

– Vår uppfattning har hela tiden varit att vår hantering av covid -19 har fungerat bra då vi haft rutiner på plats, duktig personal och en god samverkan på alla nivåer, säger Ulrika Gustafsson, förvaltningschef på omsorgsförvaltningen.

Flera utmaningar

Förvaltningen har hanterat flera utmaningar sedan pandemin bröt ut. Under maj månad förra året hade 20 omsorgstagare på två avdelningar på ett särskilt boende bekräftad covid-19, samtidigt som 90 procent av personalen på samma boende hade symtom och var hemma. Arbetsuppgifter fick omfördelas och administrativa funktioner fick stötta verksamheterna.

På alla särskilda boende har smittade och friska omsorgstagare varit åtskilda, bland annat genom att personal som vårdat smittade inte träffat friska omsorgstagare.

Särskilda covid-team

Både hemtjänsten och funktionshinderomsorgen har haft särskilda covid-team. Personalen i covid-teamen har fått utbildning i bland annat hygienrutiner och skyddsutrustning. Friska omsorgstagare inom hemtjänst och funktionshinderomsorg har på så sätt fått vård och omsorg av personal som inte träffat omsorgstagare med misstänkt eller bekräftad covid-19. Detta arbetssätt har varit en viktig del för att minimera risken för smittspridning.

Covid-enhet

En särskild covid-enhet med ett eget arbetslag fanns under några månader för att kunna ta emot personer som sjukhuset färdigbehandlat och som skickats hem till boendet med misstänkt eller bekräftad smitta. De fick stanna på covidenheten tills det inte fanns någon misstanke om smitta.

Särskilt telefonnummer för covidrelaterade frågor

Åtta undersköterskor med specialistkunskap fanns tillgängliga varje dag fram till klockan 22 på ett särskilt telefonnummer, för att kunna svara på frågor från omsorgsförvaltningens olika verksamheter om smitta och om skyddsutrustning.

Skyddsutrustning

Även tillgången till skyddsutrustning blev en utmaning och därför ett viktigt område att arbeta med. Skyddsutrustning köptes in centralt och hanterades centralt, vilket har bidragit till att godkänd skyddsutrustning har funnits tillgänglig under hela tiden.

– Jag är stolt över alla medarbetare som dag efter dag fortsätter att ta hand om och vårda våra äldre och funktionsnedsatta. Våra medarbetare har gjort, och gör, ett fantastiskt jobb och de är en stor anledning till att vårt arbete med pandemin har fungerat bra trots utmaningarna vi mött, säger Ulrika.

Revisionen fann några brister

De brister som revisionen skriver om i sin rapport handlar bland annat om checklistor. Revisorerna anser att checklistor borde tagits fram innan de första utbrotten och de menar att om checklistor funnits innan pandemin bröt ut så hade det stärkt beredskapen inför det första utbrottet. Revisorerna har också granskat de riskanalyser som gjorts och anser att dessa inte har gjorts i tillräcklig omfattning.

– Vi ser denna granskning och revisorernas bedömning som en viktig del i ett ständigt pågående förbättringsarbete. Omsorgsförvaltningen håller nu på med ett långsiktigt arbete med kartläggning av rutiner för att åtgärda de brister som revisorerna påtalat, säger Ulrika.

Bakgrund

Revisionsbyrån Ernst & Young har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna genomfört en granskning för att bedöma om omsorgsnämnden har haft en ändamålsenlig beredskap för, och hantering av, en allmän spridning av covid-19 inom äldreomsorgen samt inom LSS-verksamheten.

Källa: Pressmeddelande från Värnamo kommun

Taggar

Dela