Nyheter

Privatperson lurad på pengar

Nyheter En privatperson har genom ett telefonbedrägeri lurats på pengar.

Händelsen inträffade under måndagen. Genom ett telefonbedrägeri lurades en privatperson att öppna ett konto och sätta in pengar på detsamma. När personen sedan gjorde ett kontoutdrag var kontot tömt och flyttat.

– När det gäller telefonbedrägerier så är regeln enkel: ringer det någon till dig som vill att du loggar in med mobilt bank-ID, gör det inte! Det kommer aldrig att hända, säger polisens presstalesperson Johnny Gustavsson.

Taggar

Dela


15 reaktioner på Privatperson lurad på pengar

Min gamle pappa 93 år gammal blev uppringd och 10 minuter senare tömde de hans konto, trots att jag hade varnat honom för telefonbedrägerier av detta slag så lyckades de ändå lura av honom allt han ägde. Vi spärrade hans kort och ändrade koden på hans bank-id. En vecka senare ringer samma person upp igen för att lura av honom den nya koden.

Redan utsatta människor ger de sig på. En del kallar sig skuldsaneringsföreningen. Lämna verifiera dig med bank-id så att vi ser att detta är du, sedan lämnar de en tid telefontid som ingen svarar och lägger till hundratals tider jag aldrig begärt.

Finns 3 grejer som man måste göra, det första är att skydda äldres personuppgifter på nätet.
Och att bankerna sätter en spärr på att man inte ska kunna överföra pengar till okända konton som man inte har lagt till tidigare.
Sedan måste det kunna gå att skita i sekretesslagen när det handlar om brott, så att polisen och banken kan spåra pengarna och kontonummer innan pengar försvinner ur landet.

Det enda jag kan säga om den här saken är att medverka inte ellerställ upp i någon tävling på internet. Man vinner ingenting och sedan när de fått telefonnummer och epost så börjar terrorn.

Idag den 10 augusti,mitt på dagen, ringde en engelsktalande man och skällde ut mig eftersom jag valde att svara på svenska.Han tilltalade mig med mitt förnamn. Han undrade varför jag försökte lura honom med att tala svenska?
Jag avslutade samtalet och blockerade numret,som jag har kvar om någon är intresserad.

Fruktansvärt med dessa bedrägeri. Själv får över 20 samtal per dag. Snälla hjälp äldre släktingar. Ivrigheten att få pengar är en av orsaken att folk låter vara lurade: tips: gå in stör ej, endast kontakter. I telefonen dölj blockerade samtal. Kolla numret först innan du svarar. Lämna inte ut bandk-id ens för för bekanta. Blockera alla samtal som du inte känner till. Ingen kan rädda dig utom du själv. SEB är mycket bra de gör inte transaktionen innan man bekräftar med ett SMS.

Javisst, alltså jag min dummer anmälde mig i en tävling på internet där man kunde vinna en i-pad eller presentkort på Amazon etcetera. Alltså allt de var ute efter var att få reda på vilka produkter jag tyckte om och sedan när ”tävlingen” var över och jag fyllt i min epost-adress och namn och telefonnummer så bara några dagar senare så bombarderades jag av e-post, sms, och telefonförsäljare som aldrig tycks ge sig. Jag får både sms och epost från långivare hit och;dit om att jag enkelt kan få låna pengar bara jag ansöker genom att klicka på en länk. Vilket jag aldrig gjort eller tänker göra. Be dem som terroriserar dig att dra käpprätt åt ett visst håll och lägga på luren.
Med vänlig hälsning Mattias.

En bedragare är extremt manipulativ.Och vill bara en sak komma åt dina pengar till alla medel.
Det är lätt att bli lurad.
Personer som utför bedrägeri känner ofta sitt offer.

Jag har levt och älskat en person i 18 år.
Vid separation äger jag 0 kr.
Ägande handlingar är borta och ekonomi från bokföringsår 2021-2021 fattas cirka 10.6 miljoner.
Bolaget går i konkurs självklart.

Alla kan bli lurade och det är en otrolig skam för den som utsätts.

Hej hur är det möjligt, den du bodde ihop med var en bedragare eller hade du blivit uppringd?
Jag frågar eftersom jag fått mystiska samtal och vill försöka att sätta dit dem.

Ulf Stenberg chefsjurist på Aktieägarnas Riksförbund berättade i SVT – nyheter för en tid sedan om bedrägerier, som kan genomföras på grund av att många lokala banker har gamla telefonväxlar, ej tillräckligt uppdaterade servrar och säkerhetssystem med mera. Hur många känner egentligen till detta?

Jag vet om detta men banken tar inte ansvar utan skjuter ifrån sig och då står man där.
Vad kan jag göra som individ att banken ska uppgradera sina system?

Det spelar ingen roll hur många varningar som utfärdas om man inte tar dem till sig. Så fort man öppnar sin internetbank så finns varningen där.

Kommentarsfunktionen är stängd