På rätt spår
Nyheter En joggingtur blev en tändande gnista. Med ett projekt genom Internationella Vänner slår Sofia Elmgren och Julia Sandwall ett slag för läraryrket. – Varje barn ska bli sett och vi vill öka yrkesstoltheten, säger duon.
En joggingtur blev en tändande gnista. Med ett projekt genom Internationella Vänner slår Sofia Elmgren och Julia Sandwall ett slag för läraryrket. – Varje barn ska bli sett och vi vill öka yrkesstoltheten, säger duon. Bild: David Alin
Sofia Elmgren och Julia Sandwall har stor yrkeserfarenhet från skolans värld och att arbeta med barn och unga och deras hjärtan klappar för utbildning, delaktighet och inkludering. En morgon var Sofia Elmgren ute på en av sina sedvanliga joggingturer i spåret. Då kom en tanke till henne. Många unga blir vikarier inom skolvärlden, men hur ser introduktionen ut för de som saknar pedagogisk utbildning? Sporrad av idén bestämde sig Elmgren för att göra en undersökning. Hon gjorde en intervjustudie med 50 unga vuxna som arbetar inom förskola och skola.
– Det var väldigt olika resultat. Någon svarande fick schema och nycklar och så var det bara att köra medans andra fick lite bredvidgång i början. Sedan gav även studien flera synpunkter och frågeställningar som de unga vuxna upplevde: ”Vem vänder jag mig till när jag kör fast?”, ”När någon får ett utbrott, ska jag gripa in, eller läraren?”, ”Om jag bara hade fått veta de allra vanligaste förkortningarna som alla pratade om så hade jag känt mig lite mer med i sammanhanget, förstod inget emellanåt”, ”Hade velat få information kring olika diagnoser”, ”Ingen visade mig”, ”Hur bemöter man vårdnadshavare?” och ”Om jag få reda på att något barn inte mår bra, vad gör jag?” Till vem går jag?”. Då tänkte jag: ”Hur kan det få vara så här olika?” Jag kände att vi borde kunna bygga upp något av det här.
Ur tankarna föddes projektet ”On Track”, som på svenska betyder ”På spåret” och knyter an till projektidéns födelse ut i joggingspåret. Med mottot ”lärande i rätt riktning” ”har projektet som syfte att skapa en digital introduktionsutbildning för skola, förskola och föreningsliv.
– Vårt mål är att varje barn ska bli bemött av en förberedd vuxen, oavsett var de bor i landet. Det är därför vi gör det här, för i dag är det inte så att alla möts av förberedda vuxna. Man behöver få rätt förutsättningar för att klara uppdraget som är så extremt viktigt för våra barn där ute. Vi vill bidra till en tryggare och lugnare skolmiljö, minska stressen för rektorer och medarbeta genom avlastning i introduktionsarbetet och rusta vikarier att upptäcka och agera på tidiga signaler. Vi vill göra någonting som är ett litet annat koncept gentemot både förskola och skola och föreningsliv, genom att skapa olika slags filmer och föra samman olika människor över generationsgränserna och olika ursprung, samtidigt som vi vill öka stoltheten för läraryrket, säger Sofia Elmgren.
– Många unga vuxna jobbar på Ica. Kedjan har en digital introduktionsutbildning som de kallar för Ica-skolan eller ”Learning hub”. De som jobbar på Ica måste genomgå den här introduktionsutbildningen innan de får börja jobba i deras butiker. Vi har pratat med projektledarna, två fantastiska kvinnor, och fick en massa bra tips av dem. Det vi bygger är helt enkelt en Ica-skola för skola, förskola och föreningsliv, säger Julia Sandwall.
Som bas för utbildningarnas utformning har en referensgrupp bestående av unga vuxna från närområdet och en styrgrupp med personer inom olika positioner varit med och fått tycka till och komma med önskemål om innehållen. Utifrån önskningarna har tre utbildningsspår med olika teman skapats. Utbildningarna består av 30 kortfilmer inom respektive område som blandas med frågor. Den tar ungefär två timmar att genomföra och kan göras dygnet runt. Filmerna bygger på olika teman, såsom skolans värdegrund och uppdrag, trygghets- och relationsskapande, etik och moral samt inkludering och mångfald.
– Det bästa av allt är att många av de här filmerna går in i varandra, vilket gör att de kan återanvändas inom flera spår. Till exempel: i föreningslivet möter man ju barn och unga, där behöver man också ha ett gott ledarskap och man behöver också vara duktig på att möta barn. Som ni förstår så går mycket hand i hand, säger Julia Sandwall.
För att göra materialet lättillgängligt och pedagogiskt har projektledarna också tillsatt ett kreativt team med filmare och illustratörer. Som regissör återfinns ett känt namn: Frida Hallgren, känd för den breda massan som Lena från Kay Pollaks succéfilm ”Såsom i himmelen” och som till vardags arbetar på Stockholms stadsteater.
– Hon regisserar alla våra medverkande, så att deras engagemang och kunskap går igenom rutan. Vår unga referensgrupp har varit tydlig med att de vill ha med både professorer och fantastiska lärare som befinner sig ute i verkligheten, men även kända sociala medier-personligheter. De vill ha en kombination av detta och det jobbar vi hårt för. Bland annat har vi fått med oss Micke Gunnarsson, som har blivit utsedd till Sveriges bästa föreläsare två gånger och som är fantastisk på självutveckling och relationsskapande, Tiktok-kändisen Magister Nordström som pratar om hur det är att leva med diagnoser, professor Marcus Samuelsson vid Linköpings universitet som är fantastisk när det gäller ledarskap i klassrummet och Emma Leifler, lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet som är fantastisk när det gäller goda lärmiljöer, säger Julia Sandwall.
– Det som också är så roligt är att alla som vi vill ha med oss i On Track har varit så otroligt positiva. Alla säger att det här är fantastiskt, ”klart att jag vill vara med och hjälpa till” och det är också det som är jätteviktigt med On Track. Vi lyfter yrkesstoltheten, vi lyfter läraryrket, vi lyfter förskola och föreningslivet och visar på hur viktig du är. Vi vill förbereda de här unga vuxna för att de med rätt förutsättningar också kan utbilda sig till lärare, att verkligen göra lärande i rätt riktning hela vägen, säger Sofia Elmgren.
Projektet genomförs inom Internationella Vänners verksamhet och finansieras genom ett treårigt stöd på 5,8 miljoner kronor från Allmänna Arvsfonden. Projektet har pågått i snart ett och ett halvt år. Just nu håller de två projektledarna på att bygga upp de olika utbildningarna på en lärplattform.
– Det bästa är ju verkligen att det skräddarsys och paketeras på ett och samma ställe. Det gör det lätt för exempelvis rektorer att gå in och följa de anställdas framsteg. De olika utbildningar är spår. Spåren består av vagnar. I varje vagn finns olika avsnitt, där varje avsnitt består av en film och efterföljande frågor. När du har fullgjort alla uppgifterna får du ett diplom som du kan visa upp, säger Julia Sandwall.
– Målet är att bygga en långsiktigt hållbar verksamhet som kan göra skillnad i många kommuner, spridas nationellt och på sikt även internationellt och samtidigt vara ett föredöme i hur samhällsnytta och hållbarhet kan gå hand i hand, säger Julia Sandwall.
Det finns ju en anledning att läraryrket är flera år på högskola/universitet. Det är väl bättre om kommunen anställer behöriga lärare eller åtminstone ser till att behålla dem de har.