Nya järnvägen: Inget stopp planeras i Vaggeryd
Nyheter I eftermiddag har Trafikverket information i Vaggeryd gällande den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult. I samrådshandlingarna anges att det är en del av en större upprustning av järnvägsnätet mellan Värnamo, Jönköping och Nässjö. Nya järnvägen ska ge en mer hållbar arbets- och studiependling mellan regionens två största kommuner (Jönköping och Värnamo) genom att restiden för tåg kan konkurrera med biltrafiken. I samrådshandling finns information, för att kunna pendla mellan Jönköping och Värnamo på 50 minuter, att tågen inte kommer stanna i Vaggeryd…
Information om den nya järnvägen Byarum-Tenhult hålls under eftermiddagen i Folkets Hus i Vaggeryd. Det är ett gedigert samrådshandlingsprogram på 162 sidor som Trafikverket tagit fram. Vi har tidigare berättat om lantbrukarnas oro när samrådet hölls i Byarum förra året och att Byarumsborna var ense om att ”klart att tåget ska stanna hos oss”.
Under rubriken ”förutsättningar för lokalisering” i samrådshandlingen finns att läsa att det finns följande grundläggande dimensionskrav;
– Att det ska vara möjligt att köra både gods- och persontrafik på banan.
– Den planerade högsta tillåtna hastigheten på järnvägen är 200 kilometer i timman.
– Restiden mellan Jönköping och Värnamo får inte överstiga 50 minuter.
– Trafikupplägget för persontåg är Värnamo-Skillingaryd-Huskvarna-Jönköping. Det finns inga föreslagna trafikupplägg för persontåg med stopp i Tenhult för den nya banan.
– Någonstans på sträckan planeras ett cirka 1 200 meter långt mötesspår. Mötesspår medför att kapaciteten kan ökas längs sträckan eftersom tåg i motgående riktningar kan mötas på ytterligare en plats.
Anläggningsspecifika krav som ställs på den nya järnvägen är att anslutningen mot befintligt spår i riktning mot Vaggeryd ska dimensioneras för minst 160 kilometer i timman.
På Trafikverkets hemsida finns informationen om att ”Triangelspår placeras i både Byarum och Tenhult för att möjliggöra trafik åt båda hållen i respektive ort. Ett mötesspåret byggs i höjd med Södra Stigamo. Det skapar möjligheter för ytterligare flytt av godstrafik från väg till järnväg”.
Trafikverket föreslår att den nya järnvägen ska byggas år 2029-2032 och med 2021:års prisnivå kommer prislappen hamna på 2,2 miljarder kronor.