Nyheter

Motion om gång- och cykelvägar på 127:an på agendan

Nyheter Sverigedemokraterna ville öka trafiksäkerheten på väg 127. Nu har kommunfullmäktige sagt sitt.

Vid korsningarna Nederby och Östhorja/Lindstad vill Sverigedemokraterna bygga säkra gång- och cykelpassager. Bild: Google Maps

För drygt två år sedan berättade vi om att Sverigedemokraterna ville öka trafiksäkerheten för gång- och cykeltrafikanter på väg 127 mellan Nederby och Östhorja.

Teknik- och fritidsförvaltningen har i samråd med samhällsbyggnadsförvaltningens hanterat motionen. Så här lyder deras utredning:

När det gäller den första att-satsen i motionen, om GC-passage över väg 127, har tidigare tekniska förvaltningen numera teknik- och fritidsförvaltningen tillsammans med samhällsbyggnadsförvaltningen tagit del av motionen och diskuterat möjligheter till åtgärder på statlig väg med Trafikverket. När Värnamo kommun och dess sakkunniga inom trafikfrågor för dialog med statliga Trafikverket sker det med en tydlighet som inte kan beskrivas som hörsägen.

En GC-passage/övergångsställe i plan är främst en framkomlighetsåtgärd, inte en trygghetsåtgärd. Med detta menas att när trafikflödena är så stora att passage omöjliggörs är detta en åtgärd som kan användas. Trafikverket är ytterst restriktiv med denna åtgärd då erfarenhet visar att det i många fall har skapat fler tillbud. Detta kan tydligt ses i Trafikverkets trafikmiljöer över hela riket där i stort sett alla passager både på landsbygd och i samhällen med lägre trafikflöden plockats bort under de senaste decennierna.

Att bygga planskilda korsningar med tunnel under väg 127 är ytterst svår att försvara då trafikflödena är relativt små och kostnaderna är stora i förhållande till det relativt lilla nyttjandet. Då sikten på de aktuella sektionerna för passage kan beskrivas som mycket god bedöms passage kunna ske på ett säkert vis förutsatt att aktsamhet tas. Därför ser förvaltningarna som enda alternativ att föreslå att första att-satsens avslås likt tidigare.

När det gäller den andra att-satsen i motionen, om att förlänga cykelvägen fram till golfbanan, har teknik- och fritidsförvaltningen undersökt möjligheterna för en utbyggnad av gång- och cykelförbindelse upp mot golfbanan och vidare till Fryele. Dessa ambitioner har bromsats då Trafikverket inte tillåter utbyggnad av cykelled inom vägområde utan planstöd.

Under 2022 har ytterligare dialoger förts med markägare och en alternativ sträckning på norra sidan om väg 127 kan vara en möjlig väg framåt för att nå Fryele utan att vara beroende av den planskilda passage som finns vid golfbanan.


Teknik och fritidsnämnden beslutade den 28 februari 2023 att föreslå kommunfullmäktiges ledamöter besluta att
att avslå motionens första att-sats gällande GC-passager över väg 127 vid Nederby och Östhorja samt
att bifalla motionens andra att-sats gällande att undersöka möjligheterna till utbyggnad av gång- och cykelförbindelse, cykelled enligt tidigare koncept, från Värnamo till golfbanan.

På torsdagens kommunfullmäktigesammanträde avgjordes motionens öde. Först upp i talarstolen var Jan Cherek (SD).

– Eftersom kommunen har svårt att samarbeta med Trafikverket, så ställer vi oss i ledet och bifaller kommunstyrelses båda att-satser. Men jag vill också skicka med en uppmaning som samhällsbyggnadsförvaltningen uppmanar till teknik- och fritidsförvaltningen: ”För att mötesgå önskan om ökad säkerhet i motionen föreslås teknik- och fritidsförvaltningen sätta upp skyltar för cyklisterna som tydliggör aktsamhet vid passage på cykelvägen på de platser där Sverigedemokraterna önskar säkrad passage på väg 127 vid Nederby och Östhorja.” Så Stig (Claesson, KD), du sitter som vice ordförande i tekniska, den uppmaningen går till dig. Tack för ordet.

Stig Claesson (KD) var näste man uppe i talarstolen. Han yrkade bifall till kommunstyrelsens förslag. 

– När det gäller den första frågan om övergångsstället så kan jag med väldigt stor respekt hålla med om att det är en knepig situation. Varför säger jag det? Jo, det beror på att min sons bäste vän i området cyklade mellan Bor och Värnamo och förolyckades, så jag har väldig respekt för det ni tar upp här. Och framför allt så är det så att min kära dotter har flyttat från Lund ut till Norrhorja och det första de kom fram till när de köpte huset var ”hur ska barnen komma till skolan? Jo, de får cykla på 127:an”. Men döm om min förvåning när de flyttade in ett par månader senare så är det då en ny cykelväg som man har ordnat på plats och det är ju en eloge till tekniska nämnden som har hittat en lösning med markägarna, för nu svarar jag egentligen på två frågor här. När det gäller övergångsstället så är det Trafikverket som styr över det, precis som du säger. När det gäller en cykelväg ut till golfbanan så är det egentligen Trafikverket som styr det för att det är en vägplan som gäller och då måste man göra om vägplanen. Intentionen här är att vi från tekniska nämnden ska försöka lösa det med markägarna så att det blir en cykelväg hela vägen ut till golfbanan. Jag åker där nästan varje dag och är medveten om situationen, men det är också en god sikt som tekniska nämnden har konstaterat. Det är en god sikt när man ska korsa den här korsningen vid Nederby så vi hoppas att det inte ska hända någonting. 

Mikael Karlsson (C) yrkade bifall till kommunstyrelsens förslag och ställde en uppmaning till Jan Cherek (SD).

– Du sa vid den tidigare frågan som gällde passage över Lagastigen att du inte gillade skyltarna som finns där. De är ju en uppmaning till cyklisterna som passerar där att ta det försiktigt över den vägen, men när de ska åka över 127:an så ska det vara skyltar.  Jag vill bara ha reda på hur ska vi ha det? Vad ska vi ha då? Tack. 

Jan Cherek (SD) replikerade.

– Först riktar jag mig till Stig: Min sak gällande tekniska var att ha en uppmaning att man ska vara aktsam när man passerar, så det var det jag tänkte att du skulle ta med dig. Svar till Mikael Karlsson: Mycket riktigt, hade vi fått bestämma över Trafikverket så hade vi givetvis haft en säker övergång över 127:an, men precis som jag sa i inledningen härvid att vi bestämmer tyvärr inte över Trafikverket. Men i staden, där är det vi som bestämmer, där ska vi ha säkra överfarter. Där vi kan uträtta någonting, där vi ska vi göra det, men vi kan inte köra över Trafikverket, så därför är det så. Tack. 

Efter avslutad debatt beslutade fullmäktiges ledamöter enligt kommunstyrelsens förslag.

Taggar

Dela


Läs mer

Vill ha gång- och cykelvägar på 127:an

Lämna ett svar