Nyheter

M-nej till bana med hög hastighet

Nyheter Moderaterna Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz säger i en debattartikel i Dagens Industri nej till den höghastighetsbana som annars är planerad att gå genom bland andra våra kommuner

Arkivbild

De pekar bland annat på att det är för dyrt, samhällsekonomiskt olönsamt och för sent i tiden.

– Vi behöver en järnväg som fungerar här och nu och därför säger vi härmed nej till höghastighetsjärnväg i Sverige, skriver Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz, ekonomiskpolitisk respektive trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.

De pekar även på att investering beräknas kosta 230 miljarder kronor. Till det kan läggas kostnader för att ansluta järnvägen i södra Sverige till de nya höghastighetsbanorna och förstärkningar av spårkapacitet i anslutning till Stockholm, Göteborg och Malmö.

Taggar

Dela


0 0 votes
Article Rating
6 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ej tågresenär
Ej tågresenär
2 years ago

Tilläggskommentar. Jörgen+Skärin, Tyskland med dess cirka 80 miljoner invånare, ja.
Men nu är det ju Sverige med mycket färre invånare som det handlar om. I varken Norge, Finland, Danmark eller vårt land är det realistiskt med höghastighetståg.
Så bråttom har vi inte. Ta och lugna ner er en stund.
Bygg ut och underhåll befintliga banor med dubbelspår där så erfordras. Samt långa mötes- omkörningsspår.
Vidareutveckla arbetsplatser i vagnarna etcetera.

Pär Guth
2 years ago

Äntligen lite realism i politiken – hög tid att sluta spendera pengar på naiva projekt, som om det inte fanns någon morgondag.

Höghastighetståg i ett glesbefolkat land som inte ens på papper kan fås lönsamt skall inte byggas. Detta baserat på ekonomiska prognoser som praktiskt taget alltid kraftigt överskrids.

Sägs det 220 så räkna minst 350 miljarder innan luftslottet byggts. Alla vet detta, Gummifabriken, Nya Karolinska, Hallandsåsen och så vidare numera blir allt blir kraftigt fördyrat. Varför – för att man medvetet gör felaktiga prognoser för att driva igenom start av prestigeprojekt. När man trampar i klaveret återstår bara att ”göra det bästa av situationen”. Med egna riktiga pengar är det ofta bättre att ta en förlust och avbryta medan tid är. Med andras pengar – fortsätt bränna resurser hellre än att erkänna sina misstag. Alltid samma visa.
.

OR
OR
2 years ago

Håller med, rusta upp och få den järnväg vi har att även fungera i både sommarvärme som vinter temperatur… också.

Höghastighetsbana i Sverige är bara ett politiskt dyrt skrytbygge som tar generationer av skattepengar att återbetala.

230 miljarder kommer även det vara kraftigt i underkant, sådana här politiska skrytbyggen brukar oftast sluta med det dubbla, oavsett kommun, landsting eller riksdag.

Jörgen+Skärin
Jörgen+Skärin
2 years ago

Otroligt kortsiktigt men inkompetent konservatism i dess nötskal, när allt fler länder satsar på just höghastighet som lösning på snabba och kostnadseffektiva transportsätt och miljövänligt. Tex ICE tåg Berlin. München kostar 194 kronor för 60 mil på 3,5 timmar. Citat av SJ ”SJ har tidigare uttryckt oro för att politiken ska återupprepa gamla misstag och prioritera väg- och flygtrafik över tågtrafiken. Något som man menar har lett till att tågtrafiken i Sverige i dag saknar sin kapacitet.”

Margaretha Fransson
Margaretha Fransson
2 years ago

Håller med, ett utopiska projekt som är kantat av frågetecken. Det naturliga är att rusta upp det järnvägsnät som vi har idag och som de facto inte fungerar särskilt bra!
Bra att moderaterna sätter ner foten!
Tågresenär

Ej tågresenär
Ej tågresenär
2 years ago

Ett mycket förnuftigt beslut. Orimligt i lilla Sverige med alldeles för lite folk = tågresande.