Nyheter

Louise är ny färskvaruchef på Hemköp

Nyheter I Hovslätt bor Hemköps nya färskvaruchef Louise Mejegård. Hon är känd i livsmedelsbranschen både i Värnamo, Jönköping och Tenhult. Sedan andra veckan i april träffas Louise i Skillingarydsbutiken

Louise Mejegård är ny färskvaruchef på Hemköp i Skillingaryd

Sambo, två egna barn, tre bonusbarn i huset i Hovslätt och intressen som hästar och matlagning. Det är Louise Mejegård som sedan någon vecka tillbaka är ny färskvaruchef på Hemköp i Skillingaryd. Vi har fått en pratstund med butikens nya ansikte.

– Jag är kock i grunden och har jobbat som kokerska inom förskolan. Därefter var det livsmedelsbranschen som gällde. Jag har jobbat i andra koncerner än Axfood, som Hemköp ingår i, både i Jönköping, Värnamo och Tenhult. Märker direkt att det är skillnad på koncerner då Hemköp är ett steg längre fram i utvecklingen. Det underlättar otroligt mycket, för oss som jobbar på golvet, att kunna sköta sitt jobb via handdatorer. Det kan handla om att sänka priser eller göra skyltar. Väldigt smidigt, börjar Louise Mejegård berätta när vi träffar henne över kopp kaffe i personalens fikarum på Hemköp i Skillingaryd.

Hur ser din arbetsdag ut?

– Jag jobbar heltid och inom handeln är det 38 timmar, och vi jobbar var fjärde helg. Min uppgift är att lägga en trygg och stabil förhandsorder, som gäller alla avdelningar i butiken, ett antal veckor innan reklamen kommer hem till kunden. Idag planerar jag vad som ska säljas om några veckor på frukt- och charksidan. Det gäller att hänga med i trender och ha koll på vädret förstås. Är det grillsäsong så vill det till att vi har grillkött av alla de slag hemma. Vi ska ligga steget före. I rådande läge väljer många att umgås utomhus och då är det en annan sorts av mat och det gröna som blir aktuellt. När högtiderna kommer måste man se till att man har varor hemma för detta. Vi preliminärplanerar några veckor i förväg, men beställer vi tidigt på morgonen kan vi få leverans av varor dagen efter. Det går oftast att lösa allting. Det jag har ansvar för är deli, mejeri, bröd, frukt- och grönt samt chark, berättar Louise.

– Vi ser att kunden är beredd att betala lite extra för att få svenskt, både när det gäller frukt och chark. Vi jobbar ständigt med att gå igenom datumen på varorna. Vi har en ren och fräsch butik samt att vi vill minska miljöpåverkan och vi ska lämna så lite skräp efter oss som möjligt. Ansvarsfullt arbete att ge kunderna, samtidigt som det är vår skyldighet, att lämna ifrån oss en bra och fräsch produkt. I butiken jobbar vi i team och all personal ska ha insyn i alla avdelningar. På så vis skapas förståelse för personalen, gruppen och det blir en bra teamkänsla när alla i personalen får göra alla arbetsuppgifter och vi blir inte så sårbara om någon skulle vara ledig en dag, menar Louise.

Att Louise trivs på jobbet råder inga tvivel om.

– Det märks när det är en mindre ort, här har man trygga, lojala och trogna kunder. Jag älskar verkligen jobbet inom handels, det är så varierat och ingen dag är den andra lik. Det första våra kunder möter i butiken är fruktavdelningen och den går att göra så visuellt vacker. Man kan göra mycket med färg och form. Frukten är fantastiskt rolig men den kräver mycket kärlek och underhåll. Vi har ett win-win system här i butiken där vi plockar ihop en ”gottepåse” och säljer för en billigare peng. Det kan vara kort datum eller en frukt som har fått sig ett slag. Påsarna är väldigt populära och vi tar ansvar att kunden köper matdugliga produkter.

– Vi äter mycket fisk hemma vilket vi gillar väldigt mycket, men en välgrillad entrecote är inte dumt. Likaså vattenmelon. Kyckling är väldigt gott också. Det underlättar att man lever ihop med en sambo som också älskar mat och våra barn är väldigt duktiga på att laga mat och det är också ett ansvar att kunna läsa och följa ett recept, menar Louise.

– Det bästa med mig jobb är såklart kunderna. Jag hade inte överlevt på en administrativ stol. Kunderna gör jobbet till det bästa, avrundar Louise som i dagarna även har fått gå en blomutbildning på Hemköp.

"Frukt går att göra visuellt vacker och det är det första kunden möter när man går in i butiken" berättar Hovslättstjejen Louise

Taggar