Nyheter

Låt oss hålla oss till fakta om trafikplanen!

Nyheter Kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M) svarar på debattartikeln om Värnamo kommuns reviderade trafikplan.

Låt oss hålla oss till fakta om trafikplanen!
Under den senaste tiden har missvisande och felaktiga påståenden om kommunens arbete med trafikplanen börjat cirkulera igen. Det är olyckligt, inte minst eftersom trafikfrågorna berör oss alla oavsett om vi går, cyklar, åker buss, kör bil eller skjutsar barn till skolan.
Därför behöver diskussionen bygga på fakta. Här är en genomgång av vad trafikplanen faktiskt handlar om, och vad den inte handlar om.
Trafikplanens syfte är en trygg, hållbar och fungerande trafikmiljö både i dag och i framtiden.
Trafikplanens uppgift är att ge ramar och riktlinjer för hur vi långsiktigt bygger ett säkert, tillgängligt och hållbart trafiksystem. Den visar hur vi kan skapa ett mer sammanhållet trafikflöde med färre flaskhalsar för biltrafiken, tryggare cykelstråk och säkra gångvägar.
Planen ger bland annat vägledning för:
∗ hur gångnätet ska fungera och vilken standard som ska gälla,
∗ hur övergångar, korsningar och passager ska utformas,
∗ hur cykelnätet ska knytas ihop och utvecklas,
∗ hur biltrafikens flöden kan säkerställas genom bättre framkomlighet,
∗ vilka krav som bör ställas i trafikmiljön kring skolor för att öka säkerheten.
Det är alltså en strategisk plan, en kompass som pekar ut riktningen mot ett genomtänkt trafiksystem där alla trafikslag får plats. Inga beslutade åtgärder om viadukt, broar eller avstängningar framåt.
Det är viktigt att understryka att trafikplanen inte beslutar om några konkreta projekt. Förslagen som nämns är just förslag, möjliga framtida åtgärder som, om man väljer att gå vidare måste utredas och beslutas separat.
Varje enskild åtgärd kräver sin egen process med:
∗ konsekvensanalys
∗ budget
∗ politiska beslut
∗ samråd
Att påstå att planen ”slår fast” eller ”tvingar fram” specifika byggnationer är helt enkelt fel.
En växande kommun behöver en planerad trafikstruktur. Historiskt har kommunen saknat en sammanhållen trafikplan. Det har inneburit att bebyggelse och exploateringar ibland skett utan tillräcklig hänsyn till trafikflöden, vilket skapat problem för både bilister, cyklister och gående.
En tydlig plan gör att vi kan hantera utvecklingen bättre och undvika att gamla misstag upprepas.
Syftet är att skapa ett trafiksystem som fungerar i dag men också är redo för morgondagens behov. Det handlar inte om att stänga dörrar eller begränsa något trafikslag, utan om att säkerställa att alla kan ta sig fram tryggt och smidigt i en växande kommun där bilen fortsatt kommer vara central för att hela kommunen ska leva.
Tobias Pettersson (M)
Kommunstyrelsens ordförande
Taggar

Dela


9 reaktioner på Låt oss hålla oss till fakta om trafikplanen!

Jan Chereks vision att vi behåller vårt charmiga småstadscentrum och värnar om det och handeln samtidigt som vi bygger i ytterkanterna, exempelvis små radhus, är väldigt tilltalande och något som jag i alla fall fått intrycket av att en merpart av Värnamoborna står bakom. Tänk på det vid nästa kommunalval! Är han månne den ende politikern med förståndet i behåll?
En sak som jag för övrigt funderar över är varför det inte byggs cykelbana vid den numera svårt trafikerade lilla Mosslegatan så att man inte behöver riskera livhanken (på grund av att man inte får tummen ur och gör en ny viadukt) när man bygger dylika vid var och varannan liten gata.

För en del människor måste man förklara om och om igen innan dem förstår och säger: Aha, nu fattar jag! Därav är det politikerförakt hos vanligt folk. Dags att hoppa av från de höga hästarna och ta av slipsen. Dags att kavla upp ärmarna och börja arbeta, eller hur!

Det står klart och tydligt att flera utredningar behöver göras. Det står också att ”Ny förbindelse över järnvägen” avslutas. Utformningen av korsningar och passager beskrivs i vägars och gators utformning. Ska sedan varje projekt utredas separat så behöver man inte klubba planen nu med ramar och riktlinjer som är styrande. Dessutom är den ofullständig och med faktafel

Jag håller med ”Fotgängare”.
Att sätta upp en planering av en trafikplan som sträcker sig långt in i framtiden är inte hållbart, bara kostsamt.
Låt den så kallade trafikplanen vara ett arbetprotokoll i samhällsbyggnadsförvaltningen och släpp tanken på att driva den till beslut i fullmäktige.
I samma veva som man sätter ett beslut i fullmäktige så kommer det bli ett styrande dokument som man kommer hänvisa till vid varje förändring. Redan innan trafikplanen är klubbad hänvisar man till den, både på detaljplan Ljusseveka och gatubelysning på landsbygden.
Varje projekt ska ju ha en egen budget och ett eget beslut, då finns det ingen anledning till att fatta beslut om trafikplan i fullmäktige.

Sedan tycker jag att det är illa att man inte diskuterat de yttranden i nämnden som kommit in. Likaså att man inte svarat de som skickat in yttranden. Man har inte heller bearbetat eller ändrat enligt de synpunkter som faktiskt flera har.

Att SD inte vill ha en trafikplan hänger ihop med att ni inte heller har någon vision om att kommunen ska växa. Det börjar bli dags för er att berätta vad ni vill i stället för allt som ni inte vill.

Att ”laga efter läge” i stället för att ha en långsiktig plan för hur vi ska växa och utveckla staden utan att bygga bort biltrafiken har ni dock inte gett några svar på.

Helt rätt SD vill inte att man ska besluta om en trafikplan som man kommer att använda som argument att vi beslutat följa den varje gång man vill ta dåliga beslut.
Att använda en trafikplan som arbetsredskap i samhällsförvaltningen utan att den är klubbad i fullmäktige är helt ok från vår sida, ett så kallat arbetsprotokoll.

Vi vill absolut inte bygga bort någon biltrafik i Värnamo och låta centrum sakta dö ut. Vi ser trafiken som en livsnerv och jag har nämnt det flera gånger att stan ska växa på bredden inte bunta ihop allt på en liten yta mitt i centrum.
Ju fler bostäder desto mer bilar och de ska också få plats, då fungerar det inte med att sänka parkeringsnormen i fastigheterna, bilarna kommer att parkeras på gatan.

Vår vision om Värnamo växer är inte i centrum!
Vi ser mer satsningar på väster om 27:an mot Åminne, Mossleplatån är redan på gång, Kärleken finns i byggplanerna, Myntgatan beroende på hur Viadukten blir, ut mot Hörle! Sedan finns det ganska mycket skogsmark utmed Gröndalsleden, exempel Alansryd 1:6.

Jag kommer lägga upp ett bildspel så fort jag är klar med det så får du se hur det skulle kunna vara. En bild säger mer än 1000 ord sägs det!

Att ärendet ”ny förbindelse över järnväg” avslutas beror på att vi gjort beställningen av utredning som presenteras den 24/11 för teknik- och fritidsnämnden och som kommer att ligga till grund för nästa steg i processen kring Viadukten.

Det har varit en process för arbetet med trafikplanen där såväl politiska partier som trafikverk, region, fastighetsägare och handel med flera givits möjlighet till inspel. Vi har även haft dialoger och en väl förankrad process med politisk styrgrupp genom hela arbetet.

Ny förbindelse över järnvägen betyder att Nyfosa ska bygga höghus på gulavillantomten intill viadukten eller hur?

Det fastslås ingen trafikplan och det fastslås inget om skolorna. Vad vill du då? Är det bara politikersnack?

Lämna ett svar till Tobias Pettersson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *