Nyheter

Laddar för rekordmässa

Nyheter Jobb GPS växer till rekordstora nivåer. 103 utställare står redo att välkomna besökare till Gummifabriken på tisdag.

Arrangörerna laddar inför ett rekordstort Jobb GPS på tisdag. Bakre raden från vänster: Henrik Rosenqvist, Andreas Karlsson, Angelica Svensson och Emelie Plantin. Främre raden från vänster: Lars-Uno Åkesson, Lina Martinsson och Anki Hansson. Bild: David Alin

– Vi strävar efter att ha en fortsatt bra blandning av utställare och att vi har fått ihop så här många är fantastiskt roligt. Då har vi ändå haft någon aktör som har hoppat av på grund av att de redan har fått ihop alla sommarjobbare. Vi slog rekord med 98 utställare förra året och vi hade en tanke om att vi eventuellt inte skulle behöva använda livesalen i år, men när vi såg anmälningarna insåg vi snabbt att vi behöver nyttja alla våningsplan i huset, säger Angelica Svensson, marknadskommunikatör på Värnamo Näringsliv och projektledare för mässan.

Jobb GPS på Gummifabriken anses vara södra Sveriges största jobb- och utbildningsmässa. Besökarna får möjligheten att träffa arbetsgivare från regionen och utbildningssamordnare från hela Sverige.

– Att få se 103 aktörer samlade på ett och samma ställe är verkligen häftigt. Det här är ett bra samarbete mellan så många aktörer och ett utmärkt tillfälle för människor att passa på och ta chansen att träffa arbetsgivare och knyta kontakter för framtiden, men även visa upp utbildningsmöjligheter. Här vill jag ge en stor eloge till förening och näringsliv. Här finns många branscher representerade vilket gör att det går att skapa kontakter för besökarna. Det fysiska mötet är oerhört viktigt och oftast är det det som ger mest effekt. Oavsett om det gäller studenter som inte vet vad de göra efter gymnasiet eller människor som söker arbete. Alla är här av en anledning: ingen vet var de ska göra på sin fortsatta resa, det är det som gör det hela så spännande, säger Emelie Plantin, konceptkoordinator på Gummifabriken.

– Vårt mål är att försöka uttrycka ett employer branding-perspektiv på mässan så att mässan inte enbart lockar studenter och arbetssökande, utan vi vill även nå ut till människor som redan har jobb men som vill se vad som finns mer på arbetsmarknaden. Vi har försökt att få till det perspektivet i år men det är något som vi kommer att arbeta mer med mot kommande mässor, säger Angelica Svensson.

– Vi har i veckan skickat inbjudningar till över 3 000 personer till mässan. Bland annat tipsade vi besökarna att gå in evenemangets hemsida och se vilka företag som finns på plats, säger Lina Martinsson på Arbetsförmedlingen.

Sistaårsstudenter från GGVV-regionens gymnasieskolor kommer att bussas in till mässan.

– Det är närmare 1 000 elever som ska bussas. Här vill vi rikta ett stort tack till Business Gnosjöregionen som möjliggör detta. Vi hade aldrig haft den möjligheten så utan deras stöd hade vi inte kunnat göra detta, säger näringslivschefen Anki Hansson på Värnamo Näringsliv.

– Vi har varit på gymnasieskolorna i Gislaved, Gnosjö och på Fenix i Vaggeryd och informerat om mässan för eleverna och berättat vad de ska tänka och skickat med dem en enkel checklista, så att de kan förbereda sig väl inför evenemanget, berättar Henrik Rosenqvist, marknadskommunikatör på Campus Värnamo.

Ett av våningsplanen ägnas helt åt studievägledning. Ett 20-tal utbildningsanordnare från olika delar av landet finns på plats.

– Vi vill slå ett stort slag inför höstens intag. Vi kör dubbla intag på sjuksköterskeprogrammet, vi har en ny utbildning till tillämpad samhällsplanering som vi gör tillsammans med Högskolan i Väst och så har vi utbildningen Java-utvecklare som vi körde i gång hösten 2023, berättar Lars-Uno Åkesson, kompetensakademiansvarig på Campus Värnamo.

– Vi erbjuder samma utbildningar som Campus, men enbart för arbetssökande. Bland annat utbildar vi 30 kockar om året. Vi bedriver även en ettårig vårdbiträdesutbildning, som ger arbetssökande möjlighet att hoppa på sjuksköterskeprogrammet sedan, säger arbetsförmedlaren Andreas Karlsson.

– Vi har även arbetsmarknadsutbildningar för kriminalvårdare. Vi ser det här som en möjlighet inför när Kriminalvården etablerar sig i kommunen. För oss handlar det om att ligga steget före, säger kollegan Lina Martinsson.

En av nyheterna inför årets mässa är att mässan förlängs över lunch och avslutas vid 13-tiden.

– På lunchen brukar det komma ett par hundra matgäster till Restaurang Madame Brasserie. Det här ger människor som kanske inte hade tänkt att gå på mässan från första början möjligheten att ta del av det blandade utbudet och knyta kontakter. I samband med lunchen delas även priserna ”Årets yrkesinspiratör” och ”Årets möjliggörare” ut. Det gäller att hyllas dem som hyllas bör, säger Anki Hansson.

En annan av nyheterna inför årets mässa är att vissa företag ger besökarna möjligheten till slow talk. Ett arrangemang som ger besökarna möjlighet till enskilda samtal på upp till tio minuter med enstaka företagare.

– Intresset för det hela har varit stort från början och alla platser är redan uppbokade. Utöver det får nyfikna besökare bland annat även möjligheten att kliva in Kriminalvårdens trailer som kommer att stå på Gummifabrikens parkering mot järnvägen, berättar Angelica Svensson.

103 besökare utspridda över hela huset kräver sin planering. Därför kommer en av nyheterna till årets mässa vara ur kommunikationssynpunkt.

– Vi har fokuserat mycket på att lägga samma typer av utställare på samma plan, för att det ska vara lätt för besökarna att hitta dit de ska. Vi kommer att guider vid varje våning som hjälper till att vägleda besökarna rätt och all engagerad personal kommer att bära t-shirts där det står ”Fråga mig!” på baksidan. Vi satsar på hellre övertydlig än otydlig, avrundar Angelica Svensson.

Taggar

Dela


1 reaktion på Laddar för rekordmässa

Utmärkt att börja redan nu med utbildning för kriminalvårdare! Att rekrytera många kriminalvårdare i konkurrens med industrin som ropar efter medarbetare blir en tuff uppgift.

Kommentarsfunktionen är stängd