Nyheter

Kontinenterna besöker Resort Yxenhaga

Nyheter Centrala resorten strax bredvid riksväg 30 växlar upp. Renoveringar och nytänk hos familjen Thelin

Resort Yxenhaga  [1/12]

Föreståndaren Soheyl Sadeghian tillsammans med ägarna Magnus och Maria Thelin  [2/12]

En av alla stugor  [3/12]

I receptionen finns allt man behöver veta om närområdet...  [4/12]

  [5/12]

"Att få ge gästerna bästa servicen är det bästa" menar föreståndaren och får medhåll av Thelins  [6/12]

Här är hela stugbyn  [7/12]

  [8/12]

Receptionen har fått sig en uppfräschning  [9/12]

Matsalen  [10/12]

Till höger om flaggorna ses en gäst prova Yxenhagas första snö för säsongen  [11/12]

"Att inreda är det roligaste" tycker Maria  [12/12]

Stugbyn intill riksväg 30, söder om Svenarum, har funnits sedan 1965 och drevs då av ett Schweiziskt bolag. 1995 startades en  ombyggnation som blev klar tre år senare. Samtidigt ombildades bolaget och ett svenskt bolag skapades. I samband med detta gjordes en omfattande utbyggnad och de 40-tal stugorna såldes ut. Eftersom verksamheten låg nere under dessa tre år tappade bolaget sina stamkunder som återkommit till byn sedan 60-talet.

Avkastningskravet blev 10% och det svenska ”Hapimag” låg och tangerade ett tag och man försökte att klara målen. Försök gjordes att komma tillbaka och då mer mot allmänheten, då tidigare medlemskap var ett krav för att få hyra stugorna. Men det var då…

Vi har träffat paret Thelin, Maria och Magnus, Resortföreståndaren Soheyl Sadeghian och kocken Patrik Junge för en pratstund över en kopp kaffe i den nyrenoverade matsalen. Nu siktar man högre och bredare!

Maria Thelin är egentligen utbildad förskollärare. Föreståndare Soheyl Sadeghian jobbade tidigare på Migrationsverket i Malmö och Magnus Thelin som är mer än mångsysslare då han även i nuläget driver ett behandlingshem i Stockaryd, en brädspelsbutik i Sävsjö, förvaltar 45 lägenheter i Eksjö kommun, har en redovisningsbyrå i Malmö samt är en känd lokalpolitiker i Vaggeryds kommun.

Hur kommer det sig att ni nappade på att köpa resorten?

– I januari 2016 köpte vi bolaget och det var i syfte att bedriva flyktingmottagning. Även om det var nära flyktingkrisen så var det en stark byråkrati som styrde vilket gjorde att upphandlingen tog närmare ett år innan vi kom igång. Men sedan gick det snabbt. Vi hade tillstånd till 426 flyktingar, men det kom vi aldrig upp till riktigt. Vi hade verksamheten i 1 år och tre månader. Slitaget blev dock minst lika högt som de tidigare 20 åren. Sedan 2018 renoveras alla stugor och de är målade utvändigt, börjar Magnus Thelin berätta.

– Fantastiskt roligt att renovera. Att få sätta sin egen touch på allt. Vi tar det i sakta lunk, men samtidigt vill man få klart allting på en enda gång, berättar Maria som sprudlar av energi och visar runt oss i receptionsdelen som har fått ett snyggt inre, både vad gäller färg och inredning. Hon fortsätter berätta att de har renoverat huvudbyggnaden, aktivitetshuset, bastun och iordningställt ett personalrum, som tidigare varit stugbyns lilla affär.

– Vi har under tiden haft öppet som vanligt och vi har gjort mycket på kort tid, då vi började i september månad. Stugorna har vi tagit allt eftersom och det blir riktigt bra, kommenterar Maria.

Var kommer turisterna ifrån?

– Övervägande tyskar, holländare och danskar. Samt självklart svenskar. Men om man ska välja ut ett land så är det Tyskland som är mest representerade. Det kan finnas många faktorer till det, dels att tyskarna tycker om Sverige, bra tillgång till internet och svenska valutan. Många tyskar säger att man har varit och rest i södra Europa men att man vill tillbaka till Sverige. Vi har även haft gäster från Sydamerika, Asien, Mellanöstern och Kuba. Alla kontinenter har besökt Resort Yxenhaga och det är främst möjligheten att boka på internet. Vi märker att man blir mer benägen att utforska Sverige och dess natur, säger föreståndaren Soheyl Sadeghian.

95% av alla bokningar görs via internet, men fortfarande dimper det ner brev i lådan hos Resorten där trogna gäster från södra Tyskland söker lugn och ro nära naturen….

– Internet är ett fantastiskt hjälpmedel och nästan alla våra gäster bokar oss via detta medier, menar Magnus Thelin.

– Man ska finna allt här. Vi har aktiviteter såsom kanot, basketplan, tennisplan, beachvolleyplan, grillplatser, cyklar till utlåning, bastu, Rolstorpasjöns strand ligger 5 kilometer härifrån, fiskekort finns att köpa här och vi har etablerad kontakt med närområdet med golfklubbar och Miliseum. Vi jobbar för paketlösningar för gästerna. När gästerna kommer hit och bor en vecka är det oftast att man är kvar på Resorten några dagar för att göra de aktiviteter som vi kan erbjuda och därefter utforskar man närområdet. Under sommaren är genomsnittsdagarna 6 – 7 dagar, nu under vintern är det nere på 2 – 3 dagar. Vi får besök av många som är på väg uppåt i landet, backpackers, som behöver ett rum. Enligt en stor undersökning i Tyskland beräknas 4% av Tysklands befolkning har tänkt besöka, eller vill komma tillbaka, till Sverige, berättar Soheyl Sadeghian.

– Tanken är att vi ska göra en minigolfbana på området. Femkamp är populärt, så det kanske vore något. Vi måste nischa oss så att fler hittar hit, stannar kvar och besöker oss igen. Vi erbjuder även företag att anordna sina konferenser här, skolans friluftsdagar eller äta söndagsmiddag hos oss. Det är faktiskt bara fantasin som sätter stopp. Vi kommer inom snar tid ansöka om alkoholtillstånd, det får nog bli min lott, säger Maria.

Under vinterhalvåret är det närmare tio anställda och under högsäsong det dubbla. När vi besöker Resort Yxenhaga pågår snöskottning för fullt, annars är det renovering, gräsklippning och stugstädning som står överst på uppdragslistan. Totalt finns 426 bäddar i 78 hus. Varje hus innehåller 2 – 8 bäddar, kök och badrum. Resort Yxenhaga är fördelat på sju områden och mäter totalt 33 hektar.

Hur ser en arbetsdag ut för föreståndaren?

– Förutom in- och utcheckningar är det många kund- och kontaktförfrågningar. Alla samarbetspartners har en egen hemsida med förfrågningar, bokningar och kontaktmöjligheter. Vissa arbetsuppgifter är löpande, det kan vara att klippa gräset, hjälpa gästerna med diverse önskemål allt från en läckande kran, en extrasäng behövs eller hur man kan hitta kanalen till den fotbollsmatch man vill se. Det här jobbet är otroligt roligt. Jag pratar svenska, engelska och persiska men kan inte tyska speciellt bra. Det gör faktiskt inget för man reder ut det här ändå. Oavsett varifrån man kommer förstår man varandra. När ryska gäster kommer till oss, som inte kan engelska, använder de mobilen för översättning. Jag kan nog allt tycka att vi i Sverige ligger lite efter när det gäller turismen. När vi tittar på södra Europa har de en seg byråkrati men turismen är välutvecklad mellan aktörerna och man ser hur staten går in och uppmuntrar och ger en hjälpande hand. Vi behöver lära oss att förstås Sveriges potential, säger Soheyl Sadeghian.

– Internet är ett fantastiskt hjälpmedel och nästan alla våra gäster bokar oss via detta medier. Där ser de även bilder och får information och en klar bild hur stugan och området ser ut. En del frågor kommer när man kan checka in, får man ha med sig hunden med mera. Förfrågningarna måste man vara snabb på att svara. Via bokningssajterna så sjunker vi ner på listan på diverse hemsidor om vi har en seg och fördröjd svarsfrekvens. Vi måste vara snabba och tillgodose gästen. Tillgängligheten är oerhört viktig. En del gäster åker förbi här nere på vägen och stannar hos oss en natt, en del vill ”dra sig undan”, det kan vara en musikant, som vi har besök av just nu. Eller en författare som vill skriva av sig i lugn och ro. Vi har även en del ”krisgäster”, de som av någon anledning behöver ett akut boende för ett tag. Samt en del arbetare som jobbar i närområdet, menar Soheyl Sadeghian.

– Vi ligger mycket centralt, mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Magnus Thelin.

Vad är det bästa med att driva resort?

– Jag har inte jobbat med det här tidigare, men det är väldigt roligt att ha någonting som andra uppskattar. Jag har rätt mycket jag vill förverkliga och här har jag verkligen min chans. Tycker det ska bli kul att få igång saker här i närområdet, restaurangen, hyra ut för festligheter, konferenser, familjeträffar, här ska finnas något för alla. Känns bra när gästerna kommer hit och ser att det är något nytt har tillkommit sedan sist de var här och det är positivt att höra att de är nöjda, säger Maria. 

– Vår förträffligt duktiga föreståndare, kontrar Magnus.

För föreståndaren är det såklart gästerna som väger upp det goda.

– Gästerna såklart. Träffa nya människor. Folk som kommer hit och man ser glöden i deras ögon. Det kanske handlar om smekmånaden. Att få vara en del i deras liv, men att kunna erbjuda något fint och spännande, säger Soheyl.

Framtiden på Resort Yxenhaga

– Förutom renovering och utökning med femkamp och minigolfbana vill jag göra ett ”fiskepaket” där det ingår stuga, fiske, bastu och middag. Det vore kul om våra kockar kunde tillaga dagens fångst till våra fiskegäster. Vi vill göra ett cykelpaket tillsammans med Hestra. I Tyskland har man ingen möjlighet att hyra en egen slalombacke för sig själv, men det finns i närområdet om man är ett större sällskap, då kan man åka skidor i Kyllås och bo hos oss. Jag vill att det ska vara någon aktivitet här varje skollov. Det finns olika evenemang här i bygden när vi ser att vår beläggning ökar, det kan vara mässa på Elmia eller motorevenemangen i bygden, både i Anderstorp och vår egen kommun här under juni månad. Catering också. Ja, det finns många ideér hos oss, avrundar Maria och Magnus Thelin.

Taggar

Dela