Nyheter

Kontaktcenter blev 2 miljoner dyrare

Nyheter ”Vi måste veta vart pengarna går till” var kommentaren och kommunfullmäktige godkände slutredovisningen för ombyggnationen av kontaktcenter i Stadshuset

Det var tekniska förvaltningen som fick i uppdrag att bygga om stadshusets reception till ett nytt kontaktcentra. Projektet som inledningsvis planerades att kosta 2 miljoner kronor men när anbuden togs in blev totalkostnaden istället 3,4 miljoner kronor och det totala utbetalda beloppet på projektet landade på 3,9 miljoner kronor.

Kommunstyrelsen beslutade i december 2017 att anvisa 1,7 miljoner kronor till ombyggnationen och gav tekniska klartecken till att starta. En projektgrupp tillsattes som tog fram slutliga lösningar på de önskemål och krav som framkommit om hur man vill bedriva ett arbete som ger ett gott bemötande och bästa servicen för kommuninvånarna. I ombyggnationen har hela det gamla utrymmet för växeltelefonister byggs om, en helt ny öppen receptionsdisk skapats och man har tagit delar av ekonomiavdelningens lokaler i anspråk. I samband med ombyggnadsarbeten inkluderades även ett ”säkert rum”.

– Jag yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag. Det är viktigt för fullmäktige att veta att vi nu får en ny investeringsprocess. När investeringar blir mer än 10% dyrare än planerat ska man meddela detta. Det har inte fungerat. Viktigt att politiken och att de som sitter i det här rummet är medvetna när en budgeten inte håller. Förvaltningen ska bjudas in när det ringer i klockorna och att inte de tilldelade medel räcker för ett planerat projekt. Det är viktigt att ni vet att det är på gång att stramas upp. Vi måste veta var pengarna går till, säger Hans-Göran Johansson (C).

Underskottet på strax över 2 miljoner kronor ska täckas delvis med 200 000 kronor från medel för oförutsedda fastighetsinvesteringar för året och resterade 1,8 miljoner reglera i årets bokslut.

Kommunfullmäktige lämnade ett bifall till kommunstyrelsens förslag att godkänna den slutredovisning som har lämnats.

Taggar

Dela


2 reaktioner på Kontaktcenter blev 2 miljoner dyrare

Inte konstigt den kommunala skatten är så hög för oss, vi har på tok för många politiker/tjänste-personer med uppenbarlig brist på total ansvarskänsla anställda i denna kommun. Det är inte ok 🙁

Kommentarsfunktionen är stängd