Nyheter

Invånare matförgiftad på restaurang

Nyheter En kommuninvånares kvällsmåltid förvandlades till en magstark upplevelse. – Att alla gäster som besöker oss ska känna sig trygga med maten de äter är vår högsta prioritet, säger restaurangchefen till Värnamo.nu.

En kommuninvånares kvällsmåltid förvandlades till en magstark upplevelse. Bilder: Pressbilder

För någon vecka sedan besökte ett par en restaurang i Värnamo för att köpa sig en hamburgermeny. Ett par timmar efter att maten ätits upp förvandlades restaurangbesöket till en mardröm när paret drabbades av magproblem. 

Vi upptäckte inget uppenbart fel på maten när vi åt den. Men det var så tydligt kopplat till den måltiden eftersom vi inte åt eller drack något annat än vatten efter att maten var uppäten, fram till kräkningarna. Våra barn åt dessutom något helt annat, de fick inga symptom och blev heller inte smittade av våra kräkningar”, skriver kommuninvånaren i ett klagomål till kommunen.

Med anledning av händelsen tog vi kontakt med restaurangen för att få deras syn på händelsen:

– Att alla gäster som besöker oss ska känna sig trygga med maten de äter är vår högsta prioritet. Därför har vi obligatorisk utbildning i matsäkerhet och hygien för samtliga medarbetare och även egen intern uppföljning av att rutinerna följs. När ett klagomål om en misstänkt matförgiftning kommer in är det därför något vi tar på största allvar, svarar restaurangchefen i ett mejl till redaktionen.

Hur hanterar ni frågan?

– Om en gäst kontaktar oss med ett klagomål om en misstänkt matförgiftning så försöker vi först samla in så mycket fakta som möjligt från gästen; hur många andra gäster som besökt oss vid samma tidpunkt och ätit mat innehållande samma råvaror samt att personalen som jobbade vid tidpunkten följt våra hygien- och matsäkerhetsrutiner et cetera. Därefter tar vi själva alltid kontakt med kommunen för att informera dem om att vi har ett pågående matsäkerhetsärende och delge dem den fakta vi samlat ihop. Vi bjuder då även in dem att besöka restaurangen och ta prover om de fattar det beslutet. Om anmälan kommit in till kommunen först så samlar vi in motsvarande information så snart de kontaktar oss om ärendet. Vi har i detta fall haft kontakt med både gästen och kommunen.

Hur ser du på misstänkta matförgiftningar inom restaurangbranschen?

– Eftersom hela branschen har ett egenintresse i att gäster ska vilja besöka våra restauranger och återkomma, så är matsäkerhet en fråga som vi generellt skulle säga att hela branschen tar på mycket stort allvar. Både vi och våra branschkollegor drabbas om/när det någon gång sker misstag. Så, skulle någon av våra branschkollegor drabbas av ett misstänkt matförgiftningsfall och ha utmaningar med hanteringen så skulle vi absolut ställa upp och hjälpa dem. Vår uppfattning är dessutom att det är en ömsesidig inställning bland matsäkerhets-/kvalitetssäkringsansvariga i branschen.

Taggar

Dela