Nyheter

Inställda turer att räkna med under hela våren

Nyheter Många är de tågpendlare som märkt av det höga antalet inställda turer under vintern. Anledningen är vagnsbrist och enligt Torvald Svahn som är tillförordnad tågchef hos Länstrafiken i Jönköping så kommer det dröja till hösten innan läget är normalt igen. – Tågen ska gå enligt tidtabell och vi är inte nöjda så länge det inte är fallet, skriver han i ett mejlsvar.

Pressbild

De inställda tågen hat skapat stor irritation hos resenärerna den senaste tiden. På frågan om varför inte Länstrafiken sett till att man har tillräckligt många vagnar, eller en serviceplan för befintliga, återkommer tågchefen Torvald Svahn via mejl.
– Tillsammans med övriga län som ingår i Krösatåg-systemet och SJ gör vi nu en genomgång av samtliga tågfordon. Vissa tågfordon behöver en större underhållsinsats i ett så kallat 6-årsunderhåll. Det tar längre tid och kan påverka trafiken lite mer.

Han berättar också att man kommer hyra in extra tågfordon under den tid detta arbete pågår.

En annan sak som vållat irritation är att folk inte upplever att man kan lita på Länstrafikens app gällande att få vetskap om vilka tåg som går eller inte går.

Går det lita på att informationen i appen stämmer överens med verkligheten?
– Ja, man ska kunna lita på appen. Men ibland behöver vi ställa in tåg med kort varsel och då är det inte alltid som den informationen hinner nå ut till våra kunder i tid. Vi strävar alltid efter att informationen ska vara korrekt.

När räknar ni med att problemet är löst så att tågen kör enligt tidtabellen igen?
– Tågen ska gå enligt tidtabell och vi är inte nöjda så länge det inte är fallet. Vi gör allt vi kan tillsammans med SJ för att genomföra de reparationer av tågen som behövs.

Enligt Torvald Svahn kommer det dock dröja till hösten innan situationen är normal igen.
– Vi bedömer att det kommer att vara en viss brist på tågfordon under våren, men räknar med att situationen förbättras under hösten.

Taggar

Dela


3 reaktioner på Inställda turer att räkna med under hela våren

Om man vet att man ska serva vart sjätte år, hur kan man då skylla på att det tar längre tid. Man har ju i så fall 6 år att planera in det i god tid så att man inte hamnar i denna situation. När beställde man service undrar jag.

Bara ursäkter!
Ingen framförhållning på underhåll eller inköp!
Det kan inte komma som en överraskning att man måste underhålla spår och vagnpark!
Rätt person på rätt plats?

Sverige går bra just nu!
Finns det någonting som fungerar eller är som det borde vara?
Oavsett vilket så förefaller 50 procent av väljarna att tycka att så är fallet!

Kommentarsfunktionen är stängd