Insändare: Kris på Hanahöjskolans lågstadium – kommunen måste ta sitt ansvar nu
Nyheter Vårdnadshavare i årskurs 1–3 på Hanahöjskolan i Forsheda slår larm om krisen.
Vi är flera vårdnadshavare som tvingas slå larm om en situation som sedan länge passerat gränsen för vad som är acceptabelt. Efter flera kontakter med skolledare på olika nivåer har ingen långsiktig lösning påbörjats. Hanahöjskolans lågstadium befinner sig i djup kris. Barnens trygghet, undervisning och framtid står på spel – och vi vill att kommunen agerar omedelbart.
Årskurs 1 består av 28 elever, med en lärare. Ingen studiero, ingen arbetsro, och klassrummet är litet med undermålig ventilation. Läraren räcker helt enkelt inte till – eleverna får inte den hjälp de behöver, och motivationen och självkänslan sjunker. Barnen erbjuds hörselkåpor för att få lite mer lugn och ro.
Årskurs 2 består av 26 elever, med en lärare. Deras mattelärare har varit sjukskriven i flera veckor, utan någon klarhet om när hen kan återvända. Deras lärare får samtidigt täcka upp för flera klasser, planera, undervisa och följa upp elevernas mål – samtidigt som risken ökar för att hen själv blir sjuk av belastningen. När konflikter måste lösas eller planering saknas vid frånvaro ställs undervisningen åt sidan – och det är eleverna som drabbas.
Årskurs 3 består av 26 elever, med en lärare. Läraren är även här sjukskriven sedan flera veckor tillbaka på grund av utmattning. Oklart OM och i så fall när hen kommer tillbaka. En återgång till samma kaos riskerar bara i nya sjukskrivningar.
Personalen på lågstadiet – både lärare och fritidspersonal – mår inte bra, vilket allvarligt påverkar kontinuitet, trygghet och undervisning. Barnen kastas mellan de få vikarier som finns att tillgå på grund av sjukskrivningar, samtidigt som ordinarie personal bär dubbla bördor. Även fritidsverksamheten har raserat. Det här är ett tydligt tecken på systematiskt misslyckande och bristande skolledning.
Flera barn kommer ständigt hem med magont, huvudvärk, oro och ångest. Många har tappat lusten att lära och saknar motivation. När vuxna går på knäna, gör barnen det också. Det här är inte en tillfällig svacka – det är en långvarig kris som kommunen har underlåtit att åtgärda.
Två visstidsanställningar har förvisso annonserats ut för att ”förstärka” årskurs F-3 – en av dem på bara 1,5 månad. Är detta en tillräcklig lösning? Att en extra lärare ska täcka fyra klasser, när fyra ur personalen redan är sjukskrivna, är helt orimligt.
· Hur tänker BUN omedelbart säkerställa trygghet, studiero och kvalificerad undervisning – så att alla barn får en verklig chans att nå målen?
· Hur avser nämnden att ge skolledningen det mandat och de resurser som krävs för att hantera den långvariga krisen på skolan?
· Hur ska ni vända situationen för barn som ständigt går hem med oro, magont och tappad motivation – och hur följer ni upp att era åtgärder faktiskt ger resultat?
Hanahöjskolan behöver fler vuxna i klassrummen och ute på skolgården, mindre elevgrupper och en fungerande elevhälsa. Våra barn har rätt till trygghet, studiero, framtidstro och en chans att uppfylla målen i alla ämnen – inte till att vara försökskaniner i ett misslyckat system.
Trots allt detta vill vi avsluta med att lyfta fram den personal som varje dag kämpar för våra barn. Lärarna och fritidspersonalen på Hanahöjskolan i Forsheda gör ett fantastiskt arbete under orimliga förutsättningar – ni förtjänar all respekt.
Vi ser er, vi hör er och vi står bakom er. Kritiken riktas inte mot er, utan mot det system som låter er stå ensamma i en ohållbar situation.
Barnen behöver er – men ni behöver också en kommun som tar sitt ansvar.
Ja, alliansen med liberaler, moderater, kristdemokrater och inte minst centerns vurmande om kransortskolor, svara nu och peka på vad i budgeten finns pengarna till en skola som inte rasa i kunskap och behörighet i mätningar. När statistik och föräldrar visar fakta. Allt hänger ihop skola, Kunskap, arbete och trygghet.