Inget stopp vid Vaggeryds station: ”Det var ett exempel”
Nyheter Under seneftermiddagen höll Trafikverket, kommun och region ett informationsmöte i Folkets hus i Vaggeryd gällande den nya järnvägen Byarum-Tenhult. – Vår linjedragning är två stopp och det var ett exempel i samrådshandlingarna, säger Trafikverket om kritiken att tågstoppen uteblir i Vaggeryd…
Som vi berättade tidigare i dag presenterade Trafikverket i sin över 160 sidor stora samrådshandling under kapitlet ”förutsättning för lokalisering” att trafikupplägget för persontåg är Värnamo-Skillingaryd-Huskvarna-Jönköping. Och det var inte bara uppretade Tenhultsbor under gårdagens informationsmöte som kommer ha nya järnvägen i sin bygd, men ingen station. Lika frustrerade var Vaggerydsborna under eftermiddagen som ställde frågan till Trafikverket, i Folkets hus, som svarar:
– Det ska vara två stopp för att klara restiden på 50 minuter mellan Värnamo och Jönköping. Det är tågbolagen som styr och bestämmer och vi har bara angivit ett exempel i samrådshandlingarna. Utifrån det uppdrag vi har fått så ingår det minst två stopp för att hitta en linje och se om det var möjligt att klara hela sträckan under 50 minuter. Exakt var stoppen blir är det inte vi som har rådighet över. Det var ett exempel, menar Trafikverket representanter på plats.
En åhörare undrar varför det måste ta 50 minuter att åka mellan orterna?
– Målet är framtaget gemensamt med regionen, trafikverket och kommunen. Planeringsförutsättning som vi har att jobba med. Det finns ingenting som säger att det kan bli fler stopp.
Regionens representant förklarar lite mer:
– Man ser i Skåne att vissa tåg stannar ofta och vissa tåg åker förbi vissa stationer och är då snabbare från en punkt till en annan i och med färre stopp. Det är troligt att det kan bli så här också.
Vem kommer styra detta, region eller kommun? I Tenhult i går var man ypperligt besviken över att de inte har något stopp, ställer sig en åhörare frågan och regionen svarar:
– Först måste man stanna där det finns en station. Det här är en enkelspårig järnväg. Sedan är det upp till den som trafikerar som gör upp vilka ambitioner man vill ha.
Torbjörn Åkerblad, kanslichef på Vaggeryds kommun fortsätter:
– För kommunens del så hade vi 3 000 som pendlar ut och 1 500 som pendlar in till oss. Det är en stor ökning de senaste åren. Vi ser en ökning av pendlandet. Man väljer att bosätta sig i Vaggeryd och jobba någon annanstans. Vi för dialog med Länstrafiken och vi kompletterar för pendlarna med bussar.
Från norra kommundelen frågar en invånare ”Tänker Torbjörn att det är intressant för oss att ta bussen till Värnamo för att sedan ta tåget till Jönköping”?
Torbjörn Åkerblad svarar:
– När jag tänker på Klevshult, kommer vi framöver ha spårbunden verksamhet och vi räknar inte med tågstopp i Klevshult. Linje 500 stannar inte heller i Klevshult. Vi utgår från tågstopp i Skillingaryd och Vaggeryd och det är det vi har gått in med när vi gått in med pengar. Vaggeryd är dessutom en knutpunkt mot Nässjö, men vi behöver redan i dag komplettera med busstopp även i Byarum och Klevshult.
Mörkgröna dragningen är den västra delen som nu ansågs vara det bästa alternativet