Nyheter

Får chans att yttra sig om trafikpolicy

Nyheter Nämnder och kommunala bolag får chansen att göra yttra sig om kommunens förslag till policy för trafik. 

Nämnder och kommunala bolag får chansen att göra yttra sig om Värnamo kommuns förslag till policy för trafik. Bilder: Pressbild/David Alin

Samhällsbyggnadsförvaltningen har i samråd med kommunledningsförvaltningen och teknik- och fritidsförvaltningen tagit fram en policy för trafik. Syften med policyn är att få ett politiskt ställningstagande för övergripande trafikrågor så att det finns en tydlig inriktning och för kommande beslut inom trafikområdet. Policyn tydliggör att en omställning ska ske där de hållbara trafikslagen ska prioriteras inom trafikplaneringen och för att fler ska välja att resa mer hållbart. I policyn tar Värnamo kommun tre ställningstaganden:

1) Värnamo kommun ska genom en tydlig samhällsplanering bidra till ett minskat bilberoende genom att: 

∗ utgå från ”stråk och nod”- tänk i planerings- och genomförandeprocessen. Särskilt fokus ska sättas på förtätnings- och omvandlingsområden och koppla detta till parkeringstal.

∗ utgå från begreppen ”närhet”, ”täthet” och ”tillgänglighet” i samhällsplaneringen.

∗ undvika planering och lovgivning för åtgärder som främjar ökad kapacitet för biltrafik i Värnamo tätort.

∗ värna om en attraktiv och levande stadskärna genom att prioritera centrala handelsetableringar med undantag för handel som inte lämpar sig för central placering.reglera parkeringar i centralorten för att primärt minska bilresorna till och från arbetet för att i stället förbättra tillgängligheten för bilburna besökare och boenden utanför Värnamo centralort.


2) Värnamo kommun ska förbättra och prioritera de hållbara trafikslagens förutsättningar genom att:

∗ införa ny parkeringsnorm som möjliggör ökad stadsförtätning med tillhörande synergieffekter.

∗ arbeta för att stärka trafiksäkerheten så att de oskyddade trafikanternas trygghet och säkerhet prioriteras inom 40 kilometer i timmen-områden.

∗ utgå från de hållbara trafikslagens krav och behov i detaljplaneprocessen för centralort och tätorter.

följande prioriteringsordning gäller: gång- och cykeltrafik, kollektivtrafik, nytto- trafik och biltrafik.

 

3) Värnamo kommun ska arbeta med beteendepåverkande åtgärder genom att

∗ aktivt göra insatser för att påverka till ett förändrat beteende avseende mobilitet. Exempelvis genom att visa goda exempel, premiera, reglera. 

I den nu framtagna policyn finns en konsekvensbeskrivning utifrån barnperspektivet. Sammanfattningsvis verkar policyn för att ge barn bra möjligheter att på ett säkert sätt röra sig i trafikmiljöerna i Värnamo kommuns tätorter”, skriver tjänstepersoner. 

På tisdagens kommunstyrelse var policyn uppe för behandling. 

– Vi beslutade att remittera den till medborgarnämnden, barn- och utbildningsnämnden, teknik- och fritidsnämnden, servicenämnden, kulturnämnden, omsorgsnämnden och de kommunala bolagen så att de får en möjlighet att yttra sig i frågan samt att synpunkter ska ha inkommit till oss i kommunstyrelsen senast den 1 mars nästa år, säger kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M). 

– I policyn pratar vi även om kollektivtrafik. Vi vill styra att flera ska åka buss och tåg, men det är inte lätt när inte förutsättningar ges. Exempelvis går stadsbussen inte hela vägen fram till Västers vårdcentral och vi har en busshållplats på Götavägen som kommunen byggde men som inte används. Det vore positivt om man noterar bristerna som finns i dag och att man gör det genom att syna det på plats och inte genom en skrivbordsprodukt. Vi ska inte börja med några nya projekt så länge man har brister i befintliga, utan vi måste börja titta i rätt ände, säger Jan Cherek (SD). 

Taggar

Dela


1 reaktion på Får chans att yttra sig om trafikpolicy

Det känns som kvalificerat dravel tyvärr utan kensekvenstänk.

Medborgarna måste förflytta sig på ett eller annat sätt, och skall kommunen vara attraktiv bör det vara möjligt att ta sig från A till B på smidigaste sätt.

Att upprätthålla olönsam och otillgänglig bussaktivitet känns helt felaktig. Den nya policyn kopierar storstadstänket men klarar inte att lösa ens glesbygdsproblematiken.

Hur tänker de som sitter med frågan i knäet? Finns det ingen med sunt förnuft som kan ta tag i frågan och skapa en plan så ayy vi kan förflytta oss som vi förväntar oss att kunna göra?

Kommentarsfunktionen är stängd