Nyheter

Eneroth om ministertiden: ”Historiska satsningar”

Nyheter Tomas Eneroth berättar om sina fem år som infrastrukturminister. 

Tomas Eneroth (S) ser tillbaka på tiden som infrastrukturminister.

2017 tillträdde Växjöbon Tomas Eneroth som landets infrastrukturminister. I samband med söndagens gårdsfest fick vi en pratstund med honom.

– Jag gav nyligen uppdraget till Trafikverket att titta på planeringen Jönköping-Värnamo-Hässsleholm. Det här kommer att bli en otroligt viktig knytpunkt för järnvägen framöver och det kommer att spela roll. Det kommer att innebär mera bostadsbyggande men också bättre kommunikationsmöjligheter, säger Eneroth om hans syn på Värnamo stad.

Den 27 juli 2017 blev Eneroth officiellt landets infrastrukturminister. Han är den mest långlivade ansvarige ministern för kommunikations- och infrastrukturfrågor sedan Bengt Norling, som var Sveriges kommunikationsminister mellan den 1 juli 1969 och den 8 oktober 1976. Eneroth ser med glädje tillbaka på sin ministertid.

– Min tid har dels handlat mycket om investeringar. Det är närmare bestämt 900 miljarder kronor som vi har satsat, vi har aldrig satsat så mycket på våra vägar och järnvägar som vi har gjort nu. Dels handlar det om att förbättra kvaliteten på våra mindre vägar där det behövs men också för att bygga ny järnväg. Det är en arbetsuppgift som jag har fått lägga mycket tid och kraft på, säger Eneroth och fortsätter.

– Den andra arbetsuppgiften handlar om att se till att det finns schysta villkor för åkerinäringen. Jag tror att framför allt här i Värnamo har man märkt av det är mycket utländska lastbilar som har kört, där chaufförerna har haft dåliga villkor, haft usla löner, kunnat sova i sina hytter och bo på parkeringsplatserna. Det håller vi på att ändra nu. Nu är det svenska löner och avtal som gäller från dag ett, det är fler poliskontroller, det är EU:s högsta sanktionskostnader. Vi vill skapa ordning och reda i yrkestrafiken och jag vet att framför allt de svenska åkerierna har varit väldigt angelägna om detta och är väldigt nöjda med det, så nu på Elmia-mässan blev det jublande applåder när vi presenterade hur vi har arbetat med att stärka svensk åkerinäring. I ett så tätt län som Jönköpings län är så är det viktigt att vi har en egen åkerinäring som bär sig.

Den 1 september trädde lagen om förbud för elsparkcyklar på gång- och cykelvägar ikapp.

– Jag är väldigt nöjd över att vi har fått det här i land. Vi har fått mycket beröm för att vi har styrt upp elsparkcyklarna och vattenskotrarna ordentligt. Det ingår i rollen som infrastrukturminister att peka med hela handen ibland och tala om att vi har regler som gör att man tar hänsyn till varandra,. Vattenskotrarna så att andra badande och kanotister inte blir störda och när det gäller elsparkcyklarna…man ska inte köra på trottoaren, det är farligt för både äldre och funktionshindrade.

Taggar

Dela