Nyheter

En symbolisk affärsidé

Nyheter En andra chans sådde ett frö hos Amina Batic och Michelle Durkalic. Nu slår de ett slag för cancerforskningen med UF-företaget Armaid UF.

En andra chans sådde ett frö hos Amina Batic och Michelle Durkalic. Nu slår de ett slag för cancerforskningen med UF-företaget Armaid UF. Bild: David Alin  [1/2]

Armbanden görs i rostfritt stål och olika cancersymboler sätts i dem. Bild: David Alin  [2/2]

Hillerstorpstjejerna Amina Batic och Michelle Durkalic läser andra året på samhällsprogrammet på Finnvedens gymnasium. När första året led mot sitt slut var det dags att göra individuella val. Då valde tjejerna att lägga till entreprenörskap på schemat.

– Det verkade spännande, även om vi inte hade någon aning om vad som väntade. När det var dags för första lektionen så satt vi och tittade på varandra och tänkte ”vad gör vi här?”, men vi gav det en andra chans, berättar Michelle Durkalic.

En stor del av kursen handlar om att starta ett eget företag, ett så kallat UF-företag. Eleverna får möjlighet att lära sig om entreprenörsskap, företagande och produktutveckling. Amina och Michelle bestämde sig tidigt att de skulle driva ett UF-företag tillsammans.

– Vi hade många idéer men en dag hade Michelle på sig ett berlockarmband och då föddes en idé om att göra något med smycken och symboler. Vi känner många och har närstående som har, har haft eller har gått bort i cancer och då kände vi att vi ville visa vårt stöd, berättar Amina Batic.

Det var första gången som Armaid UF såg världens ljus. Affärsidén är att göra armband i rostfritt stål som tjejerna sätter dit olika cancersymboler i. Såsom Rosa Bandet, Blå bandet och Hope.

– Att bära en pin för att uppmärksamma en cancerkampanj är en sak, men ett armband använder man på ett helt annat sätt. Med vårt armband kan du dagligen går runt och visa ditt stöd för cancerforskningen. Vi gjorde undersökningar som visade att det finns inga liknande produkter på marknaden i dag, vilket gjorde oss ännu mer taggade. Vi ser det här som en möjlighet att komma närmare de personer som är drabbade av cancer. 20 procent av våra intäkter går också oavkortat till välgörande ändamål, säger Amina Batic.

I samband med näringslivets frukostmöte på Vandalorum i slutet av januari presenterades tjejernas affärsidé för kommunens företagare. Intresset var stort.

– Alla vi hade gjort sålde slut direkt och folk kom direkt och frågade om vi kunde göra flera. Det var lite chockerande måste jag verkligen säga. Reaktionerna vi har fått från folk är att de är fina och att det är fin affärsidé. Vi vill verkligen tacka Martin (Berggren, vår lärare) som har hjälpt oss mycket och som pushade oss att delta på frukostmötet, säger duon.

Nästa vecka väntar UF-mässan i Jönköping.

– Det ska bli kul att visa upp oss på mässan och vi är i full gång med att tillverka nya armband, säger Amina Batic.

Vad är det bästa med att driva ett UF-företag?

– Att det är så fritt, man kan göra nästan vad som helst, att man får möjligheten att utveckla sin kreativitet och att man får lära sig att driva företag, säger tjejerna.

Taggar

Dela


1 reaktion på En symbolisk affärsidé

Vad kul att ni valt entreprenörskap och vilken bra och fin affärsidé. Jättebra jobbat.
Lycka till i framtiden.

Kommentarsfunktionen är stängd