Nyheter

Debatt om nya vägen förbi Bor

Nyheter Jörgen Lindelöf belyser i en debattartikel omfarten förbi Bor. Han konstaterar bland annat att transport med järnväg sparar mycket koldioxid

Omfart Bor är färdig tidigast december 2023.
Rydaholm, Horda och Bor samt ett stort antal gårdssamhällen skulle må bra av att bli av med en stor del av den tyngre trafiken på 27:an.

Att till år 2024 stoppa den genomgående lastbilstrafiken på 27:an  vid Hjortsberga och leda den via Ljungby norra skulle medföra ca 3 mil längre körning med en tidsfördröjning på cirka 15–20 minuter. Samtidigt förmodar jag att 25:an är bättre rustad för lastbilstrafik. Och de boende längs 27:an och personbilstrafiken borde därmed kunna känna sig tryggare.

 

Förbifarten förbi Bor planeras nu för fullt.

27:an ska byggas om och ledas utanför Bor.

Parallellt med 27:an går järnvägen Karskrona/Kalmar – Göteborg. Hade Sverige börjat rusta för bättre järnvägstrafik så hade lastbilstrafiken kunnat minskas.
Enligt Greencargo körs i Sverige: 400 godståg per dygn som motsvarar 10 000 lastbilstransporter eller en lastbilskaravan som är 30 mil lång

Varje dygn rullar Greencargos godsvagnar motsvarande: 41 varv runt jorden och de eldrivna tågen kommer 300 gånger längre än lastbilsgodset med motsvarande koldioxidutsläpp”
Nya metoder för containerhantering samt möjlighet för lastbil att köra rakt upp på järnvägsvagnen och transporteras vidare på räls. Ingen omlastning av godset behövs.

Jörgen Lindelöf

Taggar

Dela


1 reaktion på Debatt om nya vägen förbi Bor

Att kalkylera med att lastbilarna har medelhastighet på E4 och väg 25 på 95 resp. 87km/Tim ger ingen större trovärdighet

Kommentarsfunktionen är stängd