Nyheter

Dagar vi minns: När STCC kom till stan

Nyheter I dag berättar David på redaktionen om ett stadslopp utöver det vanliga.

I dag berättar David på redaktionen om ett stadslopp utöver det vanliga. Bilder: David Alin/Pressbild

För några veckor sedan kom STCC med beskedet att Helsingborg står värd för ett stadslopp sommaren 2023. Beskedet fick mig att tänka tillbaka på när jag via gymnasieutbildningen fick vara med och skriva racinghistoria.

Det är den 14 juni 2008 och en sval bris är på väg in från väst. Vi befinner oss på Frihamnspiren i centrala Göteborg. Precis bredvid Götaälvsbron och ett stenkast från centrum hade en 1,65 kilometer lång racingbana byggts upp på den gamla bananpiren. De vanligtvis förekommande motorljuden från puttrande fiskebåtar hade för helgen bytts ut mot sången från boxersexor, radfyror och amerikanska V8:or när STCC arrangerade tävlingsseriens första stadslopp, Göteborg City Race.

Genom gymnasieutbildningen fick jag frågan om att arbeta som funktionär under tävlingen. Det var en motorupplevelse utöver det vanliga! Jag och min kollega tilldelades posteringen längs med starten på start- och målrakan och att få finnas endast millimeter från accelererande tävlingsbilar är en upplevelse som få får uppleva.

Thed Björk tog en historisk seger i STCC. Som förste förare att vinna Göteborg City Race inför 30 000 åskådare.

På vår postering hände inte så mycket under tävlingarna. Vi hade en lugn tävlingshelg och fick tillsammans med de 30 000 åskådarna se Thed Björk skriva historia när han blev förste förare att vinna Göteborg City Race. Men den här lördagseftermiddagen skulle vi även bli varse motorsportens dramatiska sida.

I slutet av helgens andra Camaro Cup-race hör jag och min kollega hur en Camaro-bil låter helt annorlunda jämfört med de andra. Ett slamrande, dunkande ljud…ungefär som att du slår på ett rör med en hammare. Vi rapporterar in till tävlingsledningen:

– Håll koll på bil nummer 8, motorn låter inget vidare.

Tävlingsledningen tar kontakt med föraren utan resultat. Varvet efter blåser ovan nämnda Camaro-bil förbi oss. Ett par sekunder senare säger det ”PANG!”….motorn sa ”tack och hej”, PULVRISERADES på piren och gick upp i ett rökmoln som hade fått Sven ”Smokey” Åsberg (initiativtagare till Scandinavian Raceway) att tappa hakan. Tävlingarna avbröts och våra kollegor fick ett mindre angenämt uppdrag att sanera en ex antal meter lång oljesträng. Efter ett kortare avbrott kördes tävlingarna klart och vi tackade Göteborgs stad för möjligheten att skriva svensk motorhistoria. Eller som Grotesco sjunger:

Göteborg e staden på G
Fattar du de knickedick
Kom hit o håll me
Här på Liseberg får du se
Hur vi me våra gotter kan forstro daj
Kno daj
Goteborg e staden med skämt
Här e man käck men inte Vaclav Havel
Ja som lockar till skrattfest på gator o torg
I vårt gamla, goa Goteborg

Tack för mig.

Taggar