Nyheter

Byarum: Samråd om nya järnvägen utan hållplats

Nyheter Det var heta känslor, många frågor och synpunkter när nyfikna ortsbor besökte Byarums kyrka där Trafikverket visade upp den nya järnvägen Byarum-Tenhult under tisdagen. – Har tåget så brått att de inte kan stanna i Byarum, undrar Esbjörn som vill ha en hållplats

Kartan om nya järnvägssträckningen som ska byggas mellan Byarum och Tenhult, presenterades  [1/13]

Björn som är teknisk konsult från wsp berättar om projektet  [2/13]

Markägare är inte positiva till järnvägen   [3/13]

Fyra "korridorer" är planen gällande den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult  [4/13]

  [5/13]

Esbjörn, till vänster, undrar varför tåget ska ha så brått att det inte finns möjlighet till en hållplats i Byarum  [6/13]

Man kunde lämna in sin synpunkt digitalt  [7/13]

  [8/13]

  [9/13]

Jordbruket i Krängsbergsled blir drabbad av den nya järnvägen  [10/13]

  [11/13]

Carina Junefelt är projektledare   [12/13]

Norrahammarsbor lämnade in synpunkt att järnvägen skulle gå utmed E4:an och vika av österut vid Torsvik  [13/13]

Vi går tillbaka till hösten 2021. Trafikverket planerade då ett projekt för att kunna ta sig på räls mellan Värnamo och Jönköping på 50 minuter. Projektet gjorde en uppskattning på området som sträcker sig från Byarum till Jönköping och Månsarp i Väster och nästan Ödestugu och Tenhultssjön i väster. I det här området skulle Trafikverket jobba vidare med och ett samråd hölls våren 2022. Efter sammanfattning av inkomna synpunkter beslutade Trafikverket sig för att göra ett förslag på fyra ”korridorer”, som vi tidigare berättade här. Då hade en uppskattning gjorts i förhållande av naturskyddsvärde, kulturvärde, jordbruksmark och skogsmark inventerats. I Byarums kyrka presenterades de här fyra korridorerna för att få in synpunkter från allmänheten. Samrådet pågår fyra veckor och därefter ska ett beslut presenteras. Detta beslut går dock inte att överklaga därefter. 

Vi träffar Björn, som är teknisk konsult från företaget wsp och finns med i kyrkan för att presentera projektet. Han berättar: 

– Anledningen till projektet är restiden och man vill kunna avlasta lastbilstrafiken på vägarna. Den gamla sträckningen tar för lång tid. Nya järnvägen blir mellan 24 till 25 kilometer lång. Man gör en sammanfattande bedömning efter samrådet, det är viktigt med samsyn, då det inte går att överklaga beslutet. Vi visar här upp korridorerna och alla synpunkter kommer att presenteras i samrådshandlingarna, så inget är hemligt. Järnvägen kommer att vara klar 2032–2033. 

Carina Junefelt är projektledare och kommenterar: 

– Här möter vi invånare och tar in synpunkter och kunskaper som vi ska använda i vårt fortsatta arbete. Vi är i Byarum i eftermiddag och kväll och Tenhult på torsdag. Alla har möjlighet att lämna in synpunkter, man behöver inte bo i aktuella område. 

Området var stort från början och varför drar man inte järnvägen väster om E4:an?

– Vi klarar inte tiden på 50 minuter om vi ska dra nya sträckningen genom industriområdet. Därav försvann det förslaget till förmån för den östra delen av området, förklarar Carina Junefelt. 

Några Norrahammarsbor finns på plats för att studera kartan som är utlagd. 

– Det hade väl varit bättre att de drar sträckningen utmed E4:an, upp till Torsvik, och sedan viker av österut mot Tenhult. Jag har lämnat in det som synpunkt. 

Esbjörn Johansson är på plats och kommenterar: 

– Har de så fruktansvärt brått att tåget inte kan stanna i Byarum? Byn växer och vi behöver en hållplats här. 

Ett par som bor i Hundshult, öster om avfallsanläggningen söder om Tenhult, säger till projektledare Carina: 

– Här får ni inte bygga, här bor vi. Det är torvbrytning på västra sidan om avfallsanläggningen, hur funderar ni där?

Lantbruket i Krängsbergsled blir drabbade om Trafikverket väljer den sydvästra korridoren. Ägarna finns på plats i Byarum och undrar varför deras tidigare synpunkter inte finns med i de angivna samrådshandlingarna, för ett år sedan, som presenterades. 

– Vi ser också att Trafikverket har gett vår mark sämre naturvärden än vad Länsstyrelsen gjort i sina bedömningar. Vårt jordbruk blir drabbat av det här projektet. Vi som bor mitt i planerade sträckningen har läst om samrådet i tidningen, och det var sent informerat också, vi borde ha fått en personlig kallelse. Lämnade våra uppgifter, mail och adresser, vid förra samrådet, så det hade varit enkelt att skicka ut kallelse. Vi är här idag för att vi vill påverka och vi är rädda om vår jordbruksmark, säger lantbrukarna på Krängsbergsled. 

Samtliga korridorer som är inritade på kartan går samman vid Södra Stigamo, vi undrar förstås om det är planerat någon form av station för gods i nya industriområdet?

– Det ingår ingen hållplats på Stigamo i detta projekt, ingen station/hållplats alls, utan för att klara tiden på 50 minuter så ingår det två hållplatser mellan Värnamo och Jönköping. Det ska finnas möjligheter att nå en restid mellan dessa orter på 50 minuter. Idag är restiden 74 minuter, berättar Carina Junefelt. 

Projektet är en av fyra som Trafikverket har i området. Utöver Byarum–Tenhult är det mötesspår mellan Tenhult och Huskvarna, Värnamo–Nässjö och Vaggeryd–Byarum–Månsarp. Totala kostnaden för alla fyra projekt är 2,7 miljarder kronor. 

Enligt Trafikverket förväntas projektet delvis bidra positivt till den ekologiska hållbarheten genom att det ökar järnvägens attraktivitet och konkurrenskraft och därigenom möjliggör för en överflyttning av fossildrivna transporter på väg till elektrifierad järnväg som drivs på förnybara resurser med minskade koldioxidutsläpp som följd. Projektet möjliggör nya trafikupplägg med tyngre och längre tåg samt möjligheter till omledning vid störningar, vilket är positivt för den ekonomiska hållbarheten. Den sociala hållbarheten gynnats bland annat av snabbare och bekvämare pendlingsmöjligheter Värnamo–Jönköping. För att nå ökad hållbarhet ses även andra aspekter över, som exempelvis risker för barriäreffekter, förväntade trender och ekologiska förutsättningar i lokaliseringsområdet. 

I aktuellt område finns nu förslag på fyra korridorer, korridor väst, öst, väst/öst och öst/väst från Byarum i Vaggeryds kommun och Tenhult i Jönköpings kommun. 

Taggar

Dela


Läs mer

Markägarna oroas över nya järnvägen
Kommunens förslag: Dra nya järnvägen längs gamla E4:an
Beskedet: Här byggs järnvägen mellan Byarum och Tenhult
Nya järnvägen: Inget stopp planeras i Vaggeryd
Vändningen om uteblivna stoppet i Vaggeryd: ”Felaktigt”
Inget stopp vid Vaggeryds station: ”Det var ett exempel”
Nej till 240 miljoner extra för nya järnvägen

Lämna ett svar