Nyheter

Busstrafik i fokus på dialogmöte

Nyheter Kollektivtrafiken väckte Tånnöbornas engagemang. – Är länstrafikens tanke att man ska ha passagerare eller är tanken att man ska ta sig så snabbt som möjligt från punkt a till punkt b? Undrade en mötesdeltagare.

Regionbuss 273 mellan Värnamo och Ljungby hamnade i fokus på landsbygdsdialogen i Tånnö. Bilder: David Alin

En återkommande fråga på kommunens landsbygdsdialoger brukar vara kollektivtrafiken. Så var fallet även när det var dags för dialogmöte i Tånnö. Inför mötet hade en person lagt in ett önskemål om att kommunen ska verka för att få till ett busstopp ute på riksettan för buss 273 mellan Värnamo och Ljungby de turer som bussen inte går inom byn.

– Vi sitter ofta ner i diskussioner med Trafikverket och länstrafiken och de är inte lätta att ha att göra med. Vi kan framföra i dialog med dem att man vill ha ett stopp därute men risken finns att de flyttar ut turer dit ut, så som de gjorde när de flyttade hållplatsen från Forsheda ut till Fänestadskrysset. Det måste man ha i åtanke, menar kommunstyrelsens andre vice ordförande Anetté Myrvold (S).

– Vi sitter i dialog med länstrafiken, men i grund och botten är det här en fråga för regionen. Under föregående år gjorde regionen stora besparingar kopplat till bland annat inköp av nya tåg och höga drivmedelspriser. Vi i Värnamo drabbades då vi fick ta bort delar av stadstrafiken men glädjande nog fick vi behålla landsbygdstrafiken. Dock upplever vi att flexibilitet saknas, säger kommunstyrelsens förste vice ordförande Mikael Karlsson (C).

– På helgerna går det två turer på lördagarna och en på söndag kväll. Därtill ska vi lägga till problematiken med närtrafik, som många av oss som bor i samhället inte är berättigade till, menar en mötesdeltagare.

– Vi upplever att flexibilitet saknas. Jag är från Dannäs och när jag växte upp så gick det att gå och ställa sig vid närmsta vägskäl så plockade bussen upp dig. Av säkerhetsskäl så menar JLT att det går inte att göra så i dag. De menar att det är bättre att ung som gammal får gå i vägrenen kanske rentav någon kilometer fram till närmaste hållplats. Vi upplever att de jagar minuter och det känns som att de letar hållplatser att dra in bara för att ta sig från punkt a till punkt b så fort som möjligt. När det gäller närtrafiken så finns det mer att önska, säger kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M).

– Dessutom går inte direktbussarna in förbi Tånnö. Är länstrafikens tanke att man ska ha passagerare eller är tanken att man ska ta sig så snabbt som möjligt från punkt a till punkt b? undrar en mötesdeltagare.

– Det är precis det vi menar. Vi försöker att få dem att också köra in i Forsheda igen, men det är tvärstopp. De säger att de har en tidsplan att passa, säger Anetté Myrvold (S).

– Vi är lika frustrerade som flera av er är. I grund och botten är det här länstrafikens ansvar. Då är det viktigt att ni som kunder hör av er till dem med synpunkter. Ni kan inte förvänta er att vi tre politiker kan förändra systemet. Ni måste tjata hål i huvudet på dem. Vi kan påverka dem i dialog men det är tillsammans som vi kan påverka dem, avrundar Mikael Karlsson (C).

Taggar

Dela


2 reaktioner på Busstrafik i fokus på dialogmöte

Ja hade de i stället sett till att bygga rondell i Forsheda hade många gynnats i stället för att bygga två busshållplatser ute vid 27:an.

Precis Bobbe.
Först när jag såg att de höll på att bygga så trodde jag det var av- och påkörningsfiler för att folk ska komma över eller ut på 27:an men det var hållplatser, ha ha ha.
Storgatan i Forsheda går parallellt med 27:an och busshållplatsen och tågstationen inne i samhället.
Betydligt lättare för pendlare att gå dit då det är mer centralt, men då byggs det två hållplatser som är avsides.
Undrar vad dessa kostade?
Och tidsbesparing för bussar att köra in i Forsheda kan inte vara många minuter.
Så undrar om detta hållplatsbygge varit genomtänkt eller om det som vanligt varit någon politiker som vill tala om för barnbarn att ”detta har jag fixat”.
Och sedan borde busschaufförerna ta om sina körkort då de ofta bara slänger på blinkers och kör ut även om det kommer bilar, gäller även hållplatsen i Kärda med flera.
Man tittar och sedan sätter man på blinkers när man byter fil/kör ut i körbanan, inte fem minuter innan=orsakar osäkerheten och panik inbromsningar få man antar att chauffören inte observerat bakomvarande och tänker köra ut.
Gäller även alla andra chaufförer: sätt på blinkers när du ska svänga ut, inte 30 sekunder innan för du tycker att viktigt att visa vad du ska göra senare…

Kommentarsfunktionen är stängd